آفتاب
نماینده پارلمان افغانستان در گفتگو با مهر:

کابل زمینه سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم سازد/ اهمیت اجلاس «ریکا»

کابل زمینه سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم سازد/ اهمیت اجلاس «ریکا»

نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان گفت: دولت افغانستان باید زمینه سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی کشورهای منطقه را در این کشور فراهم کند.

«احمد فرهاد مجیدی» نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان در گفتگو با خبرنگار مهر در کابل گفت: اجلاس «سام» و «ریکا» که در ادامه جلسات لندن و توکیو برگزار شد، جلسات بسیار مهم و با ارزشی برای افغانستان بود. این جلسات هم از بعد اقتصادی و هم از بعد سیاسی بسیار مهم بود.

وی گفت: هنوز آن انتظاراتی که کشورهای منطقه و دنیا در خصوص افغانستان دارند تأمین نشده است. فضای مناسب برای سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی نیست و لذا کشورها خیلی محتاطانه پیش می روند. هیچ سرمایه گذاری در جایی که ناامن و بی ثبات باشد حضور نخواهد یافت.

احمد فرهاد مجیدی افزود: این وظیفه دولت است که فضا را برای سرمایه گذاری مساعد کند تا همکاری بیشتر کشورهای سرمایه گذار را جلب نماید.

این نماینده پارلمان افغانستان اظهار داشت: در جلسات لندن و توکیو تعهدات دو جانبه ای انجام شد که هیچ کدام از دو طرف به تعهداتشان عمل نکردند. جامعه جهانی از بعد سیاسی و امنیتی صادقانه عمل نکرد و افغانستان هنوز مشکلات زیادی با همسایگان و کشورهای منطقه خصوصا پاکستان دارد. از جانب ما نیز تعهداتی انجام شده بود مانند مبارزه با فساد، حقوق بشر و حقوق زنان که متاسفانه انتظارات برآورده نشد.

وی عنوان داشت: مشکلات این دولت فوق العاده زیاد است. فسادی که به عنوان میراث دولت قبلی باقی مانده و نبود یک سیاست منظم در عموم بخش ها خصوصا در بخش های اقتصادی، چالش بزرگی را در مقابل دولت به وجود آورده است که کار این دولت را بسیار سخت کرده است.

نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان گفت: تصور نمی کنم این دولت توانسته باشد کشورهای کمک کننده را قانع کنند. جامعه جهانی یک تعهدی برای کمک به افغانستان دارد و تا کنون نیز خوب عمل کرده و هزینه های دولت را پوشش داده اند. جامعه بین المللی به خاطر خودشان هم که شده و به این علت که در منطقه مشکلات بیشتری به وجود نیاید مجبور هستند به کمک های خود ادامه بدهند.

وی در پایان گفت: کاری که رهبران دولت باید انجام بدهند این است که با مردم صادق باشند و مشکلات را با مردم در میان بگذارند و به اشتباهات خود اعتراف کنند. باید صادقانه برای عرضه خدمات به مردم کار شود.

کد N952350

وبگردی