آفتاب

نشست رهبران فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین

نشست رهبران فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که رهبران آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین توافق کرده‌اند تا در ماه اکتبر نشستی به منظور خاتمه دادن به بحران اوکراین برگزار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، طرفین همچنین از گزارش‌ها مبنی بر اینکه آتش‌بس در شرق اروپا از اول سپتامبر مورد احترام قرار گرفته است، استقبال کردند.

در گفت‌وگوی تلفنی که بیش از 90 دقیقه به طول انجامید، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کردند که برای ادامه این شرایط و اجازه به ناظر ویژه سازمان همکاری و امنیت اروپا برای دسترسی دائمی، مطمئن و بدون محدودیت به مناطق جنگ زده هر اقدامی باید انجام شود.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبران این چهار کشور «اوایل اکتبر» با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا درخصوص حل و فصل بحران اوکراین گفت‌وگو کنند.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نشست دوم اکتبر در پاریس برگزار می‌شود.

کاخ الیزه افزود: وزرای خارجه این چهار کشور روز شنبه در برلین دیدار خواهند کرد تا به «پیشنهادات ملموس» پیش از این نشست دست یابند.

ارتش اوکراین در روز چهارشنبه اعلام کرد که یک آتش‌بس جدید 9 روزه با شورشیان حامی روسیه به رغم کشمکش‌های جزیی که جان دو سرباز دولتی اوکراین را گرفته همچنان پابرجاست.

اوکراین و شورشیان حامی روسیه از اول سپتامبر توافق کردند که به آتش‌بسی که ماه فوریه در مینسک بر سر آن توافق کردند پایبند بمانند.

کرملین تاکید کرد که رهبران این چهار کشور از انجام اقداماتی برای حفظ آتش بس در شرق اوکراین استقبال کرده و بر ضرورت خروج سلاح‌های سنگین از خطوط مقدم تاکید کردند.

کرملین در بیانیه خود تاکید کرد: خروج خودروهای زرهی، خمپاره‌اندازها و سلاح‌های توپخانه‌ای از مرزها به آرام شدن اوضاع و ایجاد شرایط اولیه برای احیای اقتصادی منطقه دنباس کمک می‌کند.

انتهای پیام

کد N952297

وبگردی