آفتاب
آصفری در گفتگو با مهر:

گزارش دوپهلوی آمانو باردیگر صحت پیش‌بینی رهبر انقلاب را اثبات کرد

گزارش دوپهلوی آمانو باردیگر صحت پیش‌بینی رهبر انقلاب را اثبات کرد

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با انتقاد از گزارش دوپهلوی مدیرکل آژانس انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: این گزارش، بار دیگر صحت هشدار و پیش‌بینی رهبر انقلاب را اثبات کرد.

محمدحسن آصفری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به انتشار گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعلام مجدد مواضع دوپهلو درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: برخوردهای آژانس و شخص آمانو، نشان از این است که آژانس جایگاه بی‌طرفی را در برخورد با پرونده هسته‌ای ایران نگه نمی‌دارد.

وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره سعی کرده به صورت جانبدارانه و با ارجحیت دادن منافع آمریکا و صهیونیست‌ها، درباره برنامه هسته‌ای ایران گزارش دهد، لذا هر بار که ما در جریان مذاکره با غربی‌ها بوده‌ایم، با گزارش‌های دوپهلوی آژانس مواجه شده‌ایم.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هدف از گزارش اخیر یوکیو آمانو را اعمال فشار به جمهوری اسلامی ایران برای پذیرش برجام به هر قیمتی عنوان و تصریح کرد: این گزارش یک پیام روشن برای تیم مذاکره‌کننده ما و همه تحلیلگران مسائل بین‌المللی دارد که وقتی مقام معظم رهبری اشاره می‌کنند که آژانس نمی‌تواند به صورت منصفانه و بی‌طرفانه برنامه‌ هسته‌ای ما را راستی‌آزمایی کند، نمی‌توان به صداقت سردمداران آژانس اعتماد کرد و این گزارش دوپهلو نیز نشانه صحت این هشدار و پیش‌بینی رهبری است.

آصفری تاکید کرد: از این گزارش آژانس آن هم در شرایطی که طرفین مذاکرات هسته‌ای در حال بررسی شرایط اجرای برجام هستند، می‌توان این حقیقت را برداشت کرد که نباید به آژانس اعتماد کرد؛ چرا که هر بار فشاری از طرف غربی‌ها به آنها وارد می‌شود، به جای گزارش بی‌طرفانه و فنی، گزارش سیاسی و دوپهلو صادر می‌کند.

پیام روشن گزارش آمانو برای مجلس شورای اسلامی

وی خاطرنشان کرد: گزارش اخیر آمانو می‌تواند یک پیام روشن نیز برای ما در مجلس داشته باشد که در بررسی برجام، آژانس را به عنوان نماینده دو طرف قلمداد نکنیم، بلکه باید برای این موضوع فکر دیگری کنیم.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: وضعیت آژانس به گونه‌ای است که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز در جلسات مجلس به ما گفته‌اند که ما نیز این را قبول داریم که آژانس بی‌طرفانه گزارش نمی‌دهد، اما جایگزین دیگری برای آن نداریم.

آصفری با اشاره به راه‌حل برون‌رفت از آسیب‌های این گونه گزارش‌های آژانس، اظهار داشت: می‌توان برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران در جریان اجرای برجام، این گزینه را پیش‌بینی کرد که دو کشور از طرف ایران، دو کشور از طرف غربی‌ها و دو کشور دیگر به صورت مرضی‌الطرفین که همگی آنها دارای تخصص و تجربه کافی در بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای باشند، مسئولیت راستی‌آزمایی اقدامات ایران را در جریان اجرای توافق هسته‌ای به عهده بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه باید به نقاط اصلاح‌پذیر برجام توجه داشته باشیم، گفت: معتقدم باید در کنار برجام، مصوبه دیگری گذرانده شود که بر اساس آن، اجرای برجام مشروط به شروطی شود، از جمله اینکه قید شود آژانس به دلیل گزارش‌های مغرضانه، صلاحیت راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران را ندارد.

کد N952279

وبگردی