آفتاب

مطهرنیا:جلیلی بگوید تلاش گذشته در دستیابی به 100 حق کافی بود؟

مطهرنیا:جلیلی بگوید تلاش گذشته در دستیابی به 100 حق کافی بود؟

ایرنا نوشت: مهدی مطهرنیا تحلیل گر مسایل بین الملل در واکنش به اظهارات سعید جلیلی مبنی بر چشم پوشی از 100 حق مسلم ایران در برجام گفت: توانایی ملی برای دستیابی به حقوق حقه خود در نفی دیگران و رودررویی شعار محورانه و تعارض برانگیز با جهانیان نیست.

مهدی مطهرنیا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: حق در ادبیات سیاسی دارای یک معنای سیال است، حق و حقیت در بستر تحرکات سیاسی و تلاش های سیاست مداران برای استحکام باید در مسیر پرشتاب تغییر و تحولات مورد بررسی قرار گیرد.

سعید جلیلی رییس تیم مذاکره کننده سابق روز دوشنبه در کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس گفت که با پذیرش برجام ، ایران از حدود 100 حق مسلم خود صرفنظر کرده است.
این تحلیل گر مسایل بین الملل با بیان اینکه پشتوانه هر حقی بافت موقعیتی مناسب و در دست داشتن ابزار رسیدن به حق است، گفت: پرسش این است که آیا برای رسیدن به این حق ابزار مناسب، توانمندی های پشتیبانی کننده و پیش بینی های لازم تعبیه و منظور شده است یا خیر ؟ همچنین آیا عملکرد گذشتگان و نوع مدیریت آن ها توانسته است توانمندی لازم برای رسیدن به آن حق ها را مورد عنایت قرار دهد؟
مطهرنیا تاکید کرد: بی تردید مدیریت پرونده هسته ای در دهه گذشته از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است، بعضی از اقدامات همانگونه که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره می کنند زمینه پرور افزایش توانمندی ایران برای رسیدن به یک حقوق شده است ولی باید قبول کنیم که بسیاری از رفتارها نیز توانمندی های ممکن ایران را کاهش داده است.
وی ادامه داد: اگر نیک بنگریم درخواهیم یافت که مدیریت اقتصادی، سیاسی و حتی همگرایی ملی در دهه گذشته در ایران با اختلالات و نوسانات فراوانی روبرو شد به گونه ای که ارزش پول ملی به پایین تر از یک سوم تبدیل شد که نماد عینی آن خرید 280 تومانی هزاری ایران در عراق و 300 تومانی ان در کشور افغانستان است.
این کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: از سوی دیگر ما شاهد نوعی جبهه بندی اعتقادی و ارزش گریزی های ملی در لایه های گوناگون اجتماعی خود شده ایم که معنای اساسی این ها کاهش توانمندی برای رسیدن به اهداف ملی را فراهم می کند.
مطهرنیا اظهارداشت: این درحالی است که با ورود ایران به یک دوره اصلاح امور در چارچوب گفتمان اعتدال، ما شاهد افزایش سطح اعتبار و دست یافتن به توانایی های مجدد برای ترمیم آرام این چالش ها هستیم به طوری که تورم کاهش یافته وهمگرایی ملی آرام آرام در حال افزایش است.
وی ادامه داد: همچنین سخن از یک انقلاب اخلاقی و ارزش گرایی های جدید در لایه های گوناگون اجتماعی شنیده می شود و امید به آینده افزایش یافته است.
مطهرنیا گفت: توانایی ملی برای دستیابی به حقوق حقه خود در نفی دیگران و رودرروی شعار محورانه و تعارض برانگیز با جهانیان نیست بلکه همگرایی ملی، تعریف هویتی از خود و تلاش برای قدرت افزایی درونی به جای وحشت افکنی بیرونی در دستور کار قرار می گیرد.
این تحلیل گر مسایل بین الملل با یادآوری ادعای سعید جلیلی مبنی بر چشم پوشی از 100 حق مسلم ایران در برجام، افزود: این 100 حق چیست ؟ آیا تلاش های گذشته برای دستیابی به این 100 حق کافی بوده است ؟ یا اگر بر مسیر گذشته و مدار رفتارهای پیشین عمل می کردیم به این چند حق بدست آمده هم می رسیدیم ؟ یا باید حق و حقوق دیگری را نیز فدای سیاست های رفتاری و کنش های اعمالی گذشته خود می کردیم؟ این ها پرسش هایی است که باید پاسخ داده شود.

4949

 

کد N951755

وبگردی