آفتاب
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان:

بخش تعاونی، نقطه تعادل بخش خصوصی و دولتی است

بخش تعاونی، نقطه تعادل بخش خصوصی و دولتی است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: بخش تعاونی به عنوان بخش میانی جامعه نقطه تعادل بخش خصوصی و دولتی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، هوشمند صفایی در دهمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان که امروز 18 شهریورماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در شروع انقلاب و حتی در سال‌های آغازین پس از جنگ، تعاونی‌ها نقش مهمی در بهبود اوضاع اشتغال داشتند و در اوایل انقلاب دیپلمه‌های بیکار زیادی داشتیم که در فرمانداری‌ها جمع می‌شدند و در آن روزها در قالب تعاونی‌ها ساماندهی شدند و تعاونی‌های موفق فعلی ما، تعاونی‌های تاسیس شده در همان روزها هستند.

وی عنوان کرد: امروز تعاونی‌ها در استان ما فعالیت خوبی دارند و به جرات می‌توان گفت که 100 درصد فعالیت صید و صیادی در استان ما مربوط به بخش تعاونی است. تعاونی‌ها به عنوان بخش اقتصاد مردمی شناخته می‌شوند و در رقابت اقتصادی دنیا باید حضور پررنگ تری داشته باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بیان کرد: یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی حضور مردم است و بهترین شیوه حضور مردم در قالب تعاونی‌ها است؛ تعاونی‌ها ثابت کرده‌اند که اگر حمایت شوند، در فعالیت‌های اقتصادی می‌توانند موثر باشند.

صفایی گفت: فعالیت تعاونی‌ها در کل دنیا 180 سال قدمت دارد؛ اولین تعاونی در انگلیس و در لندن تشکیل شد و در حال حاضر بسیاری از کارهای مهم در سراسر دنیا به تعاونی‌ها واگذار شده است و در سوئد تمام کارهای درمانی توسط تعاونی‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: در سال 70 با توجه به نیاز استان، جمعی از پزشکان استان را دور هم جمع کردیم و تعاونی بیمارستان مهر را تشکیل دادیم که هم اکنون یکی از افتخارات استان است و بنابراین تعاون، زمینه و فرصت به شمار می‌رود و ما باید بتوانیم تعاونی‌ها را در اقتصاد استان مشارکت دهیم.

صفایی ادامه داد: در حال حاضر در استان ما زمینه برای حضور مردم زیاد است و اساس رسیدن به اقتصاد مقاومتی حضور مردم است. باید بخش تعاونی که نمونه عینی حضور مردم در عرصه اقتصاد است، تقویت شود. خوزستان ظرفیت‌ها و نیروی انسانی خوبی دارد که می‌تواند به عنوان استان پایلوت در تحقق اقتصاد مقاومتی شناخته شود.

وی اظهار کرد: ساماندهی مشاغل خرد یکی از طرح‌هایی بود که در اداره ما مطرح شد و طرح ارایه شده از سوی ما با استقبال وزارتخانه، روبرو و به عنوان الگو به ادارات کل استان‌ها ارسال شد. این طرح در استان ما با همراهی و مشارکت استاندار و مسئولین استان به مرحله اجرا درآمد.

صفایی افزود: اتاق تعاون در دولت گذشته با آسیب‌های زیادی، روبرو و کم تحرک شد و در دولت جدید اتاق تعاون را فعال کردیم و بسیاری از فعالیت‌ها در زمینه خدمات آموزشی، برگزاری نمایشگاه و ارایه مشاوره به تعاونی‌ها را به اتاق تعاون واگذار کردیم؛ سیاست‌ها و برنامه‌های ما در آینده حول محور توسعه تعاونی‌ها با اولویت اشتغال است زیرا بیکاری یکی از معضلات اصلی استان ما به شمار می‌رود و ما با همه امکاناتی که داریم باید در ساماندهی اشتغال تلاش کنیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: از سال گذشته ما اهدافمان را در زمینه ایجاد اشتغال تدوین و عزم مان را جزم کردیم و همکاران ما در فنی و حرفه‌ای در زمینه اشتغال به وی‍ژه در مناطق روستایی کارهای خوبی در زمینه اشتغال جوانان روستایی انجام دادند؛ صندوق کارآفرینی امید نیز در زمینه حمایت‌های مالی به ویژه در قالب تعاونی‌های پشتیبان اقدامات خوبی انجام داد. به عبارتی پول را در اختیار فرد قرار ندادیم تا به مصارف دیگری برسد.

وی تصریح کرد: در شهرها نیز حمایت از تعاونی‌های عمران شهری را دنبال کردیم و تعاونی‌هایی که توسط خود مردم به وجود آمده بودند، از مزیت‌هایی چون معافیت‌های بیمه تامین اجتماعی و انجام کارهایی در خارج از نوبت برخوردار شدند؛ طرح هفت گام تحول بخش تعاونی از دیگر اقدامات خوب بود که از سوی وزارتخانه به سایر استان‌ها نیز ابلاغ شد.

صفایی عنوان کرد: تعاونی باید به یک برند قابل اعتماد تبدیل شود و همه تمایل داشته باشند که در تعاونی‌ها شرکت کنند. در استان 7 هزار تعاونی فعال داریم که از این تعداد، یک هزار تعاونی در زمینه اشتغال بانوان فعالیت دارند و این از کارهای ارزشمندی در قالب ساماندهی مشاغل خرد و خانگی بوده است؛ 15 درصد از صادرات استان نیز توسط تعاونی‌های مرزنشینان انجام می‌شود و همچنین در سال گذشته، استان در زنجیره اشتغال خرد به عنوان استان پایلوت معرفی شد.

صفایی گفت: یکی از طرح‌هایی که با تاکید استاندار در حال اجرای آن هستیم ساماندهی مبادلات مرزی است. با توجه به اینکه کمتر از 25 درصد مردم مناطق مرزی در قالب تعاونی‌های مرزی فعالیت می‌کنند ظرفیت خالی زیادی داریم و دولت هم به مردم این مناطق امتیازات خوبی داده است و مردم باید از مزیت‌ها بهره‌مند شوند. ساماندهی تعاونی‌های مرزنشینان، به تقویت اقتصاد خانواده‌های مناطق مرزی می‌انجامد و این خود باعث کاهش مهاجرت از مناطق مرزی و برقراری امنیت در این مناطق خواهد شد. ما باید به سمتی برویم که تعاونی‌های مرزنشین را در بین گروه‌های شغلی مختلف تشکیل بدهیم.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن حسن زاده، امام جمعه موقت اهواز اظهار کرد: تعاونی یکی از اصول قانون اساسی است و سال‌ها تفکر بر این بود که موضوع تعاون در عمل قابلیت اجرا ندارد و اما امروزه می‌بینیم که تعاون به عنوان یک الگوی اقتصادی موفق شناخته می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در استان با آن روبرو بودیم این بود که اقتصاد خوزستان به دلیل وجود نفت، صنایع فولاد و ... بر پایه اقتصاد دولتی استوار بود که خوشبختانه با اجرای اصل 43 و 44 قانون اساسی تحرک و پویایی در اقتصاد استان شکل گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده تصریح کرد: تعاونی‌ها باید فعال شوند و باید به تعاونی‌ها مجال داده شود تا وارد عرصه اقتصادی و اجتماعی شوند و نقش دولت باید در حیطه سیاست گذاری و نظارت باشد و اگر خود دولت متصدی بشود آسیب‌هایی می‌رساند که تا به حال دیده‌ایم. متاسفانه بعضی اوقات ارایه آمارهای غلط توسط دولت‌ها سبب بروز معضلاتی می‌شد، مثل بنگاه‌های زود بازده که با آن در دولت قبل مواجه بودیم.

وی عنوان کرد: در خوزستان برای تامین امنیت مرزها نیاز به حضور بخش تعاونی داریم. دولت باید برای مردم شغل ایجاد کند نه این که در جیب مردم پول بگذارد؛ در خوزستان ظرفیت‌های بالایی داریم و استفاده از بخش وسیعی از این ظرفیت‌ها برعهده تعاونی‌ها است و این که در بخش تعاونی 3 رتبه برتر کشوری داشته‌ایم جای مباهات بسیار دارد. باید تلاش کنیم در سال‌های آینده با توجه به ظرفیت‌های استان عملکرد بهتری داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N951726

وبگردی