آفتاب

رهبر اقلیت سنا: بدون حمایت شریکان‌مان رژیم تحریم‌های ایران فرو می‌پاشد

رهبر اقلیت سنا: بدون حمایت شریکان‌مان رژیم تحریم‌های ایران فرو می‌پاشد

رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنای آمریکا هشدار داد: رد توافق هسته‌ای در کنگره موجب انزوای بین‌المللی آمریکا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان (ایسنا)، سناتور هری رید، رهبر اقلیت مجلس سنای آمریکا از ایالت نوادا در سخنانش در اندیشکده بنیاد کارنگی در واشنگتن به پیامدهای مخالفت قانون‌گذاران آمریکا با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و گفت: ما ابزارهای لازم را در اختیار داریم تا اطمینان حاصل کنیم که در صورت نقض توافق توسط ایران می‌توانیم با سرعت و با پشتیبانی جامعه بین‌الملل علیه این کشور اقدام کنیم. این توافق سبب می‌شود امنیت ما بیش‌تر شود، امنیت اسراییل بیش‌تر شود و امنیت جهان بیش‌تر شود. به همین علت است که کارشناسان هسته‌ای در جهان از این توافق حمایت می‌کنند. دیپلمات‌های جهان نیز همین نظر را دارند. به همین علت است که همکاران من از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند.

این سناتور دموکرات که پیش‌تر اعلام کرده از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند تاکید کرد: به همین علت است که این توافق پایدار خواهد ماند.

رید با تکرار ادعای بی‌اساس آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای دسیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای افزود: با این توافق به چند طریق می‌توان راه‌های دستیابی ایران به بمب را از بین برد. اگر شما یک مسیر دستیابی به بمب اتمی را پیدا کردید که در این توافق گنجانده نشده بود می‌توانید توافق هسته‌ای را رد کنید و با آن مخالف باشید. من از این توافق حمایت می‌کنم زیرا به وضعی توجه دارم که در صورت خروج ما از این توافق به‌وجود می‌آید. اگر ما از توافق هسته ای خارج شویم، ایران دیگر هیچ محدودیتی برای پیگیری برنامه هسته‌ای خود نخواهد داشت. در آن صورت آمریکا نیز هیچ اهرمی نخواهد داشت و قادر نخواهد بود هیچ کاری انجام بدهد.

وی در ادامه درباره پیامدهای رد توافق هسته‌ای از سوی آمریکا گفت که در این صورت ایران به هر تعداد سانتریفیوژ که بخواهد دست پیدا خواهد کرد و خواهد توانست ذخایر زیاد اورانیوم غنی شده به‌وجود بیاورد. سپس ایران فن‌آوری پیشرفته‌تری در اختیار خواهد داشت و می تواند همه بازرسان را اخراج کند. همه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را از جهان مخفی کند. نباید فکر کنید این اتفاق‌ها در پانزده تا بیست سال آینده رخ خواهد داد. خیر. همه این اتفاق‌ها همین فردا رخ خواهد داد.

رید تصریح کرد: اگر ما از توافق هسته‌ای کناره‌گیری کنیم، رژیم تحریم‌های بین‌المللی از بین خواهد رفت. در حقیقت، همان ابزاری که سبب شد ایران سر میز مذاکرات آورده شود محو و ناپدید خواهد شد. در این صورت، تحریم‌ها نیز کارایی نخواهد داشت. کشورهایی که با ایران روابط اقتصادی داشتند بار دیگر به سمت ایران خواهند رفت و از این کشور نفت خریداری خواهند کرد و روابط تجاری با این کشور خواهند داشت. این کشورها تنها به علت خواست بین‌المللی با تحریم‌ها همراهی کردند اما با کناره‌گیری آمریکا از توافق هسته‌ای، این کشورها نیز از توافق خارج خواهند شد.

رهبر اقلیت مجلس سنا با تاکید بر این که برای ادامه حرکت در این مسیر به متحدان‌مان نیاز داریم گفت: شریکان ما به صراحت گفته‌اند که اگر آمریکا بخواهد از توافق هسته‌ای خارج شود، خودش به تنهایی این کار را انجام خواهد داد و دیگران همراهی‌اش نخواهند کرد. اگر اکنون خودمان زیر توافق بزنیم و به متحدان بین‌المللی خود پشت کنیم، آمریکا منزوی خواهد شد و بدتر از همه این که، اهرم نفوذ ما برای مذاکرات در آینده از بین خواهد رفت.

به گزارش ایسنا، تاکنون 42 دموکرات در سنا از توافق هسته‌ای پشتیبانی کرده‌اند. کنگره آمریکا آن گونه که خود تعیین کرده قرار است در 17 سپتامبر درباره قطعنامه مخالفت با این توافق رای‌گیری کند.

انتهای پیام

کد N951704

وبگردی