آفتاب

محمودی:عملکرد کواچ را زیر سوال نبریم اما...

محمودی:عملکرد کواچ را زیر سوال نبریم اما...

بهنام محمودی می گوید از حالا نمی توان در مورد عملکرد تیم ملی والیبال در جام جهانی نظر داد.

 

میثم بهرامی - خبرگزاری خبرآنلاین / جام جهانی والیبال در ژاپن آغاز شده و تیم ملی ایران با یک برد و یک باخت، در رده ششم جدول 12 تیمی این مسابقات حضور دارد. شکست مقابل آرژانتین، نتیجه خوبی برای والیبال ایران نبود و به خاطر همین باخت، از کواچ انتقاداتی شد. اما بهنام محمودی بازیکن سابق تیم ملی والیبال معتقد است که از حالا نمی توان گفت ایران در این رقابت ها خوب ظاهر شده یا ضعیف. محمودی در انتظار پایان جام جهانی است تا پس از آن بگوید عملکرد کواچ  و تیمش چگونه بوده است.

*جام جهانی والیبال با شکست ایران مقابل آرژانتین و پیروزی مقابل تونس آغاز شد. امیدی هست که تیم ملی بتواند مقابل تیم های بزرگ جهان نتیجه بگیرد؟

ما همیشه در بازی اول معضل داریم. وقتی وارد یک تورنمنت می شویم، با مشکل وارد می شویم و البته رفته رفته شرایط بهتری پیدا می کنیم. به نظرم تیم ملی بعد از این خوب بازی خواهد کرد. البته به شرطی که بازیکنان آسیب نبینند. طبیعی هم هست که اگر همه چیز طبق روال باشد، ایران بهتر بازی کند.

*باخت به آرژانتین برای شما عادی بود؟

این چیزها در ورزش طبیعی است. وقتی یک تیم چهره می شود، تیم ها می خواهند آن تیم را ببرند. تا پیش از این کسی روی ایران حساب نمی کرد اما الان سه چهار سالی می شود که همه روی ایران حساب می کنند. از طرفی این بچه ها شاگرد خود ولاسکو بوده اند و او به عنوان سرمربی آرژانتین، شناخت کاملی از تیم ایران داشت. این طوری هم نیست که همیشه ما بتوانیم همه تیم های مطرح دنیا را ببریم. اگر این طوری باشد که در همه مسابقات می گویند مقام اول برای ایران، بقیه بروند دنبال سایر عناوین. این خاصیت ورزش است که تیم ها رقابت کنند.

*نمی توانستیم تونس را با نتیجه سه بر صفر شکست دهیم؟

این 12 تیم که در جام جهانی حضور دارند، بهترین تیم های دنیا هستند. ما تمام تلاش خود را می کنیم که نتیجه بگیریم. ولی فاصله تیم ها هم کم است. باید تمام بازیکنانی که داریم، آماده باشند چون به همه فشار می آید. تیم ما روز به روز بهتر خواهد شد. ولی تیم های حاضر در این مسابقات، نهایتا 5 الی 10 درصد با هم فاصله دارند. تونس هم جزو تیم های خوب دنیاست که از آفریقا آمده. اگر بخواهیم روی کاغذ حساب کنیم، کار درستی نیست و نتیجه در زمین مسابقه تعیین می شود.

*ایران فردا با ونزوئلا بازی دارد. در این مسابقه می توانیم برنده شویم؟

اگر روی کاغذ حساب کنیم، ما 3-1 به آرژانتین باختیم ولی ونزوئلا 3-2 باخته. پس تیم بهتری است. ونزوئلا همیشه تیم قدرتی است. مثل آمریکا و کوبا. ولی ایران به نظرم بهتر کار می کند و می توانیم نتیجه بگیریم.

*قرعه بازی های ایران خوب است. اول با چند تیم نسبتا ضعیف بازی داریم و بعد از آن به ترتیب با لهستان، روسیه، ایتالیا و آمریکا بازی داریم که تیم های قدرتمند تری هستند. یعنی ایران می تواند چند مسابقه دست گرمی داشته باشد و پس از آن به مصاف تیم های خوب برود.

دقیقا این قرعه خوبی است. به نظرم تمام بازیکنان ایران باید آماده باشند. قطعا فشار زیادی به بازیکنان می آید.اگر هم کسی مصدومیتی برایش پیش می آید، باید برگردد و به تیم کمک کند. ما از این نظر شانس خوبی داشتیم که از تیم های ضعیف به تیم های قوی می رسیم. بخت و اقبال خوب است که این شانس را داشته ایم. ان شاءالله فردا هم بهتر بازی می کنیم.

* شهرام محمودی امروز مصدوم بود و غفور به جایش به میدان رفت که عملکرد بدی هم نداشت.

در تیم ملی ایران به جز یکی دو نفر، بازیکنان ثابت و ذخیره فاصله زیادی با هم ندارند. امیر غفور جزو بازیکنان خوب ماست که حتی در سطح جهان هم بازیکن خوبی محسوب می شود. شهرام و غفور مکمل هم هستند. ممکن است در بعضی جاها نتوانیم از شهرام استفاده کنیم اما غفور در همان مسابقات می تواند عملکرد خوبی داشته باشد. وقتی در چنین تورنمنت بلند و فرسایشی شرکت کرده ایم، باید از هر دو نفر استفاده کنیم. همه این ها به عنوان تیم ایران مهم هستند و به نظرم شخص مهم نیست.

*خیلی ها از کواچ انتقاد می کنند و می گویند که او تمام شده و چیز جدیدی برای والیبال ایران ندارد. از طرفی بچه های تیم ملی حرفش را نمی خوانند. شما چنین چیزی را حس می کنید؟

کواچ مربی جوان و خوبی است. ولی من فکر می کنم یکی از ایرادها این است که باید دو سه تا مربی خوب ایرانی را در کنار او بگذاریم. دو سه نفر از بازیکنان سابق تیم ملی که تحصیلات خوبی هم دارند باید بگذاریم کنار دستش تا به او کمک کنند و تجربه شان را بالا ببرند. طبیعی است که وقتی یک مربی سه چهار سال در یک تیم می ماند، تمام سبک و روش خود را استفاده می کند و تکراری می شود. در همه جای دنیا همین است. روسیه هم یک مربی را آورد، دو سال از او استفاده کرد و بعد یک مربی جدید استخدام کرد. ولی به نظرم در سطح اول دنیا، مربیان باشد بیشتر روی بحث روانی و مدیریت بازیکنان کار کنند تا تکنیک و تاکتیک بازیکنان.

*الان شما عملکرد کواچ را قبول دارید؟

والیبال یک روش است. وقتی به سطح حرف ای می رسی، مربی در رده نوجوانان 50 درصد تاثیر می گذارد. در رده جوانان 40 درصد تاثیر دارد و در رده بزرگسالان نهایتا 15 درصد تاثیرگذار است. بقیه، مدیریت است. کواچ هم یک مربی جوانی بوده که در دو سال گذشته خوب نتیجه گرفته . ما در لیگ جهانی عملکرد خوبی داشتیم. نمی شود عملکردش را زیر سوال ببریم. الان هم با یک باخت و یک برد نمی شود بگوییم نتایج خوب بوده یا بد. فردا ممکن است سه بازیکن کواچ آسیب ببینند و نتوانیم توقعی که داشتیم را داشته باشیم. کواچ توانمند است. یکی از نکاتی که می تواند به تمی ملی کمک کند، استفاده از مربیان داخلی و استفاده از روانشناس است تا تیم نتیجه بگیرد.

*منتقدان کواچ می گویند نتایجی که ایران در لیگ جهانی گرفته، تاثیر عملکرد ولاسکو بوده چراکه هنوز ترکیب تیم ملی تغییر گسترده ای نداشته است.

متاسفانه این حرف ها کارشناسی شده نیست. اینکه بگوییم کواچ در این موفقیت ها تاثیر ندارد درست نیست. نسلی که والیبال ایران را احیا کرد، نسل خود من بوده. ولی مگر می توانیم بگوییم نسل های قبل یا بعد از ما هیچ تاثیری نداشته اند؟ نه، این نیست. این یک پروژه است. روندی است که باید طی شود تا به شرایط ایده آل برسیم. در مقطعی ست کویچ تاثیر داشت، بعد پارک کی وون، بعد گاییچ، بعد ولاسکو و حالا هم کواچ. حالا در دوره ای که تیم ملی به اوج رسیده بود، خورد به پست پارک. البته او هم با تمرین های به روز، تاثیر زیادی داشت اما نمی توانیم بگوییم قبلی ها کاری نکرده بودند. به نظرم ولاسکو هم از این نظر برتر از قبلی ها بود که کار روانشناسی خوبی انجام می داد. یادتان باشد که ولاسکو سال او معروف را گذاشت کنار. او در این مدت سعی داشت مسائل حرفه ای را به بازیکنان آموزش دهد و بیشتر تیم را مدیریت کرد. وقتی ولاسکو رفت ایران یک افت کرد و بعد دوباره متحدتر شد. زمانی هم که این نسل بازیکنان پا به سن بگذارند، یک افتی می کنیم که طبیعی است. به نظرم یکی از نقاط تاریک دوران ولاسکو و کواچ این است که در کنارشان از مربیان داخلی استفاده نکردیم. البته حسین معدنی بود که فوت کرد و متاسفانه او را از دست دادیم. ولی بعد از معدنی باید از سه چهار مربی جایگزین استفاده می کردیم تا آن ها را آموزش دهیم و بعد از ولاسکو و کواچ، دیگر به دنبال مربی خارجی نباشیم. در نهایت می خواهم بگویم که نباید با یک برد و یک باخت، عملکرد کواچ را قضاوت کنیم. ممکن است تیم ملی چند بازیکن آسیب دیده داشته باشد و ما ندانیم. بعدا می توانیم قضاوت بهتری درباره این مسائل داشته باشیم.

43 43

 

 

کد N951702

وبگردی