آفتاب

کرزای: حال که غرب توان مقابله با تروریسم را ندارد، روسیه و چین وارد شوند

کرزای: حال که غرب توان مقابله با تروریسم را ندارد، روسیه و چین وارد شوند

رئیس‌جمهور سابق افغانستان ضمن تاکید بر اینکه از طرح رئیس‌جمهوری روسیه برای تشکیل ائتلاف ضدتروریسم حمایت می‌کند، گفت: اگر آمریکایی‌ها و غرب در جنگ علیه تروریسم جدی نیستند و توان آن را ندارند پس باید با روسیه و چین همکاری کنند و به آنچه پوتین می‌گوید، گوش دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حامد کرزای، رئیس‌جمهور سابق افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: متاسفانه ما همچنان در ناامنی قرار داریم. من از جامعه جهانی و به ویژه آمریکا و ناتو انتظار دارم که از یک منظر دیگری به اوضاع افغانستان نگاه کنند. اگر آنها احساس می‌کنند که نمی‌توانند تروریسم را از بین ببرند و در مقابله با گروه‌های تروریستی با سختی مواجهند، زمان آن فرا رسیده که با دیگر قدرت‌های جهان مثل روسیه، چین، هند و ایران به گفت‌وگو بپردازند. ما باید همگی با هم گفت‌وگو کرده و با این مشکل مقابله کنیم.

وی درباره اینکه چه کسانی ثبات و چه کسانی بی‌ثباتی افغانستان را می‌خواهند، گفت: ما می‌دانیم که نهاد نظامی پاکستان برای سال‌های طولانی برای برهم زدن ثبات افغانستان تلاش کرده است اما امیدوار بودیم که با آمدن آمریکایی‌ها و غرب اوضاع تغییر کند چراکه پاکستان هم‌پیمان آنهاست و به این ترتیب نتیجه برای افغانستان رضایت‌بخش خواهد بود ولی هیچ اتفاقی نیفتاد.

وی ادامه داد: می‌دانیم که صلح در افغانستان تنها زمانی برقرار می‌شود که آمریکا و پاکستان خواهان آن باشند. ما امروز می‌بینیم آنچه پاکستان انجام می‌دهد. آنچه که ما امروز خواهان آن هستیم همان موضع آمریکاست. اگر پاکستان هم‌پیمان آمریکاست پس باید به واشنگتن کمک کند تا فضایی مناسب را ایجاد کند چراکه تعداد تندروها هر روز افزایش می‌یابد. پاکستان دست به چنین اقدامی نزد. به آمریکا کمک نکرد پس چگونه آمریکا همچنان با صدها میلیون دلار به پاکستان کمک می‌کند؟ این تناقض است! این باعث تردید ما در اهداف آمریکا می‌شود. آیا هدف آمریکا مبارزه با تروریسم است یا هدف دیگری دارد؟ اگر هدف واشنگتن مبارزه با تروریسم است و پاکستان در این راستا به آمریکا کمک نمی‌کند پس آمریکا باید برخورد مناسب‌تری داشته باشد و از روسیه و چین و دیگر کشورها مشورت بگیرد.

کرزای درباره اخبار رسانه‌ها درخصوص اوضاع افغانستان و اینکه این کشور را سرمنشأ تروریسم می‌دانند، گفت: بله، متاسفانه به فضل رسانه‌های غربی چنین اکاذیبی منتشر می‌شود. چرا چنین کاری می‌کنند؟ امیدوارم که این اقدام از سوءنیت آنها نباشد.

وی درباره ظهورداعش در افغانستان گفت: داعش برای برهم زدن ثبات خاورمیانه تلاش می‌کند. ما دیدیم که داعشی‌ها تمدن سوریه و عراق را از بین می‌برند. آنها می‌خواهند این کشورها را به عصر حجر بازگردانند. عوامل داخلی و خارجی در ظهور داعش در عراق و سوریه نقش دارند. اگر شرایط برای ظهور تروریست‌ها در داخل مناسب است مطمئناً از خارج نیز حمایت می‌شوند و مطمئناً یک «دست خارجی» و منافع بیگانگان پشت ظهور و گسترش تروریست‌ها وجود دارد، در افغانستان فضای مناسب برای آنها وجود ندارد تروریست‌هایی که در کشور ما وجود دارند خارجی هستند.

کرزای درخصوص گروه‌های تروریستی مسلحی که با نام گروه‌های افغانی در سوریه می‌جنگند، گفت: هر فرد افغانی که در سوریه می‌جنگد اشتباه بزرگی را علیه کشور، مردم و خودش مرتکب می‌شود. اگر یک افغانی برای جنگ به سوریه می‌رود قطعاً پول یا چیز دیگری او را به سوریه کشانده است. من از تمامی افغانی‌ها می‌خواهم تا از سر تسلیم فرود آوردن در برابر بازی‌های کشورهای خارجی خودداری کنند و به کشور خود بازگردند.

کرزای درخصوص سفر اخیر خود به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور گفت: سفر به روسیه اتفاق بزرگی بود. من و پوتین مذاکرات خوب و بسیار دقیقی داشتیم و درخصوص مسائل زیادی از جمله مبارزه با تروریسم صحبت کردیم. من از طرح پوتین برای تشکیل ائتلاف مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنم. اگر آمریکایی‌ها و غرب در جنگ علیه تروریسم جدی هستند پس باید با روسیه و چین همکاری کنند و به آنچه پوتین می‌گوید گوش دهند.

رئیس جمهور پیشین روسیه در پایان مصاحبه خود درباره آینده روابط افغاستان و روسیه گفت: زمینه خوبی برای تحکیم این روابط فراهم شده است و مردم دو کشور باید این فرصت را غنیمت بشمرند. روسیه کشوری قدرتمند است و ما در کنار مسکو هستیم.

انتهای پیام

کد N951357

وبگردی