آفتاب

آمریکا دفتر دیپلماتیک خود با سومالی را بازگشایی می‌کند

آمریکا دفتر دیپلماتیک خود با سومالی را بازگشایی می‌کند

وزارت امور خارجه آمریکا در اقدامی با هدف عادی سازی روابط دیپلماتیک با سومالی، دفتردیپلماتیک خود را با این کشور در کنیا بازگشایی می کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری سی.ان.ان، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده، به دلیل اوضاع نابسامان امنیتی در سومالی، این هیات دیپلماتیک در کشور همسایه یعنی در کنیا فعالیت خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ آغاز فعالیت این هیات گامی دیگر برای احیای روابط دیپلماتیک میان موگادیشو و واشنگتن است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در پنجم مه سال جاری میلادی و در جریان سفر تاریخی خود به موگادیشو آن را اعلام کرد.

وی ادامه داد:‌ مقام های آمریکایی به سفر خود به این کشور آفریقایی ادامه می‌دهند تا درباره شرایط امنیتی و تجاری با مقام‌های موگادیشو به بحث و بررسی بپردازند.

این هیات دیپلماتیک بدون حضور سفیر فعالیت خود را آغاز می کند چون در ابتدای امر باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا کاترین دانانی، یکی از مقام های وزارت امور خارجه را برای سمت سفیر در هیات دیپلماتیک آمریکا برای سومالی مستقر در کنیا معرفی کرد اما وی بعدا به دلایل شخصی از آن امتناع کرد.

تا زمانیکه شخص دیگری برای این سمت معرفی و توسط کنگره تایید شود،‌ هیات مذکور باید بدون سفیر و با حضور کاردار به کار خود بپردازد.

سفارت آمریکا در موگادیشو در سال 1991 و پس از خلع محمد سید باره، رییس جمهوری این کشور تعطیل شد؛ اقدامی که باعث شد تا این کشور آفریقایی به ورطه ناآرامی و درگیری های داخلی سقوط کند.

در سال 2013، هیلادی کیلینتون، وزیر امور خارجه وقت رسما دولت حسن شیخ محمود را به رسمیت شناخت و با رهبری سومالی در واشنگتن دیدار کرد و این اقدام راه را برای کمک‌های آتی اقتصادی آمریکا به این کشور آفریقایی هموار کرد.

انتهای پیام

کد N951156

وبگردی