آفتاب

ارتش سوریه کنترل چاه نفتی "جزل" را از داعش پس گرفت

ارتش سوریه کنترل چاه نفتی "جزل" را از داعش پس گرفت

استاندار حمص اخبار منتشر شده مبنی بر کنترل داعش بر حوزه نفتی جزل در حومه حمص را تکذیب و اعلام کرد: این چاه نفتی اکنون در کنترل ارتش سوریه و گروه‌های حامی آن است. دیده‌بان حقوق بشر این کشور نیز اعلام کرد: ارتش سوریه موفق شد به اشغال 48 ساعته داعش در این حوزه مهم نفتی پایان دهد اما هنوز روستای محل سکونت کارگران این حوزه در کنترل داعش است و با وجود استقرار استحکامات ارتش حملات داعش به این منطقه ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه الوطن سوریه به نقل از طلال البرازی، استاندار حمص نوشت، داعش روز شنبه کنترل پنج نقطه در منطقه نفتی جزل را به دست گرفت اما بلافاصله ارتش سوریه این منطقه را پس گرفت.

یک منبع نظامی سوریه نیز تاکید کرد: داعشی‌ها تلاش کردند کنترل برخی نقاط را به دست بگیرند اما حمله آنها شکست خورد.

در حومه حمص ارتش سوریه به همراه گروه‌های حامی آن توانست پس از آنکه استحکامات خود را به منطقه‌ای در حومه شرقی حمص برد و تپه‌های اطراف حوزه نفتی جزل را به کنترل خود درآورد، مناطق اطراف این حوزه نفتی را که اخیرا در اثر یورش شدید داعش، از آنجا عقب نشینی کرده بودند، بازپس بگیرد.

یک منبع در عملیات میدانی اعلام کرد که ارتش سوریه حوزه نفتی جزل را خط قرمز خود می‌داند و تصرف این حوزه نفتی توسط داعش باعث شد که مرکز تولید روزانه 2000 بشکه نفت از دست ارتش خارج شود.

این منبع با اشاره به اینکه حوزه نفتی جزل تنها 20 کیلومتر با شهر تاریخی پالمیرا فاصله دارد، ادامه داد: همواره گروه تروریستی داعش از مسیر صحرایی منتهی به آن، این مناطق را مورد حمله قرار می‌دهد.

منبع مذکور اظهار داشت: با وجود اینکه ارتش در حال حاضر به شدت از این منطقه حفاظت می‌کند اما حملات داعش هنوز متوقف نشده و این گروه تروریستی تلاش می‌کند دوباره کنترل این منطقه را که یکی از غنی‌ترین حوزه‌های نفتی سوریه است، به دست بگیرد.

وی ادامه داد: ارتش سوریه از این مساله کاملا آگاه است و می‌داند که مقابله با حملات مکرر داعش به این حوزه نفتی نیازمند گسترش نیروها در شمال و شرق منطقه و توقف پیشروی داعش در مسیر بیابانی منتهی به حوزه نفتی مذکور است البته این کار در شرایط کنونی بسیار دشوار است. به همین دلیل ارتش تصمیم گرفت پایگاه‌های خود را در منطقه تقویت کند و یک سامانه دفاعی با چند محور در اطراف حوزه نفتی جزل -منبع اول انرژی سوریه- تشکیل دهد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش و گروه‌های حامی آن توانستند کنترل بخشی از حوزه نفتی جزل در حومه حمص را که در 48 ساعت گذشته به دست داعش افتاده بود، پس بگیرند.

در ادامه این بیانیه آمده است: داعش هنوز کنترل منازل مسکونی کارگران این حوزه را که به نام روستای جزل شناخته می‌شود، در دست دارد و همزمان با ادامه درگیری‌ها در نزدیکی روستای مذکور میان داعش از یک طرف و ارتش سوریه و گروه‌های حامی آن از سوی دیگر پمپاژ نفت در این حوزه متوقف است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود: در یورش غافلگیرانه این گروه تروریستی به ارتش که با استفاده از وضعیت آب و هوایی استان حمص و طوفان شن در منطقه البیارات واقع در غرب شهر پالمیرا انجام داد، دست‌کم 17 داعشی کشته شدند.

انتهای پیام

کد N951147

وبگردی