آفتاب
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی:

زیارت، مبدأ صف‌بندی‎های اجتماعی است

زیارت، مبدأ صف‌بندی‎های اجتماعی است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، گفت: با زیارت، جامعه از یک منزلت به یک منزلت دیگر می‏‌رسد و حجاب، از جامعه برداشته می‌شود و جامعه حول‌ امام شکل می‎گیرد؛ از این رو زیارت مبدأ صف‌بندی اجتماعی است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، گفت: با زیارت، جامعه از یک منزلت به یک منزلت دیگر می‏‌رسد و حجاب، از جامعه برداشته می‌شود و جامعه حول‌ امام شکل می‎گیرد؛ از این رو زیارت مبدأ صف‌بندی اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‎الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری در نشست علمی «نظام اربعین در حرکت به سوی جامعه آرمانی» بیان کرد: جریان زیارت و مسیری که اهل بیت(ع) برای ما قرار دادند از مسیرهایی است که آنان برای هدایت تاریخی ما ابداع کردند و اگر دین را سرپرستی تکامل اراده‏‌ها بدانیم که از سوی ولی خدا جاری می‎شود با شفاعت امام است که مبدأ تقرب ما به خدا شکل می‎گیرد.

وی افزود: ولایت ائمه و شفاعت آنها طریق قرب همه عالم بوده است؛ از این رو نفس زیارت یک عهد دو طرفه است و کسی که وارد این محیط شد، در واقع وارد محیط دعوت الی‌الله می‏‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: زیارت نیز از بهترین طرق بندگی است که پاداش آن با حج نیز مقایسه شده است و زیارت امام را پاداشی بارها بیشتر از حج مقبوله ذکر کرده‏‌اند، زیرا زیارت نیز چون حج، حرکت به سوی قرب الهی است.

وی گفت: تجلیات الهی بر زایر واقع می‎شود، ولی از ورای حجاب امام؛ پس زیارت یک هجرت به سوی خداست و فراری است از نفس و طواغیت و حاصل زیارت نیز لقاءالله فوق عرشه است.

میرباقری با اشاره به روایات متعدد در خصوص اهمیت زیارت امام حسین(ع) به خصوص در شب جمعه گفت: با زیارت، جامعه از یک منزلت به یک منزلت دیگر می‏‌رسد و حجاب از جامعه برداشته می‌شود.

وی زیارت را تجمع حول امام دانست و بیان کرد: این صف، صف امام و پیروان امام است، زیرا زیارت محور تهذیب و ارتقای وجدان و هم محور صف‎بندی‎هاست و زیارت مبدأ نوعی از روابط اجتماعی است؛ البته ما در حجاب سقیفه هستیم و به معانی اصلی پی نبرده‌ایم و امام را در پشت ابر می‌فهمیم.

رئیس آکادمی علوم اسلامی تصریح کرد: عاشورا نقطه کانونی تجلی درگیری نور با ظلمات برای رفع این حجاب و ظهور عاشورا در یوم‌الله است؛ اگر به عاشورا این گونه نگاه کنیم اربعین را ادامه این زیارت می‌دانیم که باب زیارت امام حسین(ع) به شفاعت امام سجاد و امام باقر و صادق(ع) برای مردم باز شد.

وی اظهار کرد: به نظر می‎رسد که حضرت پیام‎هایی به ما می‎دهند که یک گشایش‎های جدی در حال شکل‌گیری است و به همین دلیل باید جامعه شیعه را در یک محل و یک واحد معنوی شکل دهیم.

میرباقری تاکید کرد: بستر تحقق جامعه معنوی، زیارت است و باید این زیارت را در مقابل گردشگری سامان دهیم.

انتهای پیام

کد N951141

وبگردی