آفتاب

دمیرتاش دولت ترکیه را به تشدید خشونت‌ها متهم کرد

دمیرتاش دولت ترکیه را به تشدید خشونت‌ها متهم کرد

رهبر حزب حامی کردهای ترکیه موسوم به دموکراتیک خلق، دولت آنکارا را به افزایش خشونت‌ها در مناطق شرقی و جنوب شرقی این کشور و علیه این حزب متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، صلاح‌الدین دمیرتاش، از رهبران حزب دموکراتیک خلق گفت: من می‌خواهم به داوود اوغلو (نخست‌وزیر ترکیه) یادآوری کنم که شما الان در تاریخ به عنوان نخست‌وزیر مسوول قتل کودکان شناخته می‌شوید. شما در تاریخ این کشور به عنوان نخست‌وزیری شناخته می‌شوید که اجازه مراسم تدفین کودکان را نمی‌دهد.

دمیرتاش به مرگ دختر نوجوانی اشاره کرد که در جریان درگیری نیروهای امنیتی ترکیه و شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) در مقابل منزلش در منطقه جیزره در استان شرناق در مقابل منزلش هدف شلیک گلوله قرار گرفت. جنازه این دختر 10 ساله به دلیل منع آمد و شد در این منطقه باید در خانه می‌ماند و تصاویر منتشر شده از سوی رسانه‌ها نشان می‌دهد که مادر وی به دلیل گرمای هوا بر روی بدن دخترش کیسه یخ گذاشته بود.

با این حال دمیرتاش به رغم تحریکات اخیر از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.

وی گفت: برادران، در مقابل تمام این تهاجمات پایداری کنید و اتحاد خود را از بین نبرید. ما به عنوان کرد و ترک یکدیگر را در آغوش می‌گیریم. صلح بهترین درمان این تحریکات است.

رهبر حزب دموکراتیک خلق بار دیگر از پ‌.ک‌.ک خواست تا در آستانه انتخابات پارلمانی زودهنگام اول نوامبر سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

در جریان حملات هشتم سپتامبر در مجموع 128 ساختمان وابسته به حزب دموکراتیک خلق هدف حمله افراد مهاجم قرار گرفت. این حادثه پس از آن رخ داد که ارتش ترکیه کشته شدن 16 سرباز در جریان حمله پ‌.ک‌.ک به منطقه داغلیجا در استان هکاری در جنوب شرقی ترکیه را تایید کرد.

فیگن یوگسکداغ، رهبر دیگر حزب دموکراتیک خلق ترکیه نیز در کنفرانس خبری خود گفت که 128 ساختمان حزب در سراسر ترکیه هدف حمله قرار گرفتند.

وی گفت: تمام این حملات برنامه‌ریزی شده است. تمام این اتفاقات در مقابل پلیس رخ داد. ما شاهد حمله تلافی‌جویانه ساختار سیاسی علیه جامعه هستیم.

صلاح‌الدین دمیرتاش قرار بود که به چند کشور اروپایی سفر کند اما پس از انتشار خبر کشته شدن 16 سرباز ترکیه سفر خود را کوتاه کرد. وی از ترک‌ها و کردها خواست تا به یکدیگر ملحق شوند و به خشونت در ترکیه پایان دهند.

وی در بدو ورود به فرودگاه آتاتورک در استانبول گفت که مرگ 16 سرباز ترکیه، میلیون‌ها تن از مردم این کشور را غمگین کرده است و این کشور عزادار مرگ تمام اعضای نیروهای امنیتی کشته شده است.

وی در واکنش به سخنانی مبنی بر اینکه نمی‌توان در چنین جوی انتخابات برگزار کرد، گفت: حزب دموکراتیک خلق از انتخابات نمی‌ترسد و می‌خواهد که انتخابات در اول نوامبر برگزار شود. با این حال فضا در مناطق جنوب شرقی چندان برای برگزاری انتخابات صلح‌آمیز نیست و فضایی که حزب عدالت و توسعه می‌خواهد. ما می‌خواهیم که مرگ جوانان در ترکیه متوقف شود و مردم آینده خود را در پای صندوق‌های رای انتخاب کنند.

انتهای پیام

کد N951041

وبگردی