آفتاب

استرالیا هم به حملات هوایی علیه داعش پیوست

استرالیا هم به حملات هوایی علیه داعش پیوست

نخست وزیر استرالیا در حالی اعلام کرد که کشورش به حملات هوایی علیه داعش در سوریه می‌پیوندد که موافقت کرد تا 12 هزار آواره سوری را در استرالیا بپذیرد تا به جهان برای رویارویی با این بحران بشری غیرمنتظره کمک کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، کابینه تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا امروز (چهارشنبه) با پیوستن این کشور به حملات هوایی علیه داعش در سوریه موافقت کرد.

همچنین دولت کانبرا اعلام کرد که قصد دارد تا آوارگان سوری را که به گروه‌های اقلیت این کشور تعلق دارند شامل مسیحیان و ایزدی‌ها و با اولویت قرار دادن زنان و کودکان بپذیرد.

تصمیم دولت استرالیا در حالی مطرح شده که دولت‌های اروپایی برای مدیریت ورود گسترده آوارگان به شدت با مشکل مواجه شده‌اند. همچنین این تصمیم به نحوی تغییر سیاست دولت تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا است که رویکردی خشن در قبال آوارگان داشت.

قرار است 12 هزار آواره سوری به صورت موقت برای زندگی در استرالیا وارد شوند و به سهمیه سالانه 13 هزار و 750 آواره که به استرالیا وارد می‌شوند، اضافه شوند.

استرالیا از 2009 تاکنون 3357 آواره سوری را پذیرفته است.

نخست وزیر استرالیا به خبرنگاران در کانبرا گفت:‌ اقدام حقوقی برای پیوستن به حملات هوایی در سوریه علیه داعش در اصل دفاع جامع از عراق است. جوخه‌های مرگ داعش مرز نمی‌شناسند و برای امنیت و ثبات عراق و بین‌الملل نیز تهدید محسوب می‌شوند.

تعداد کمی از جنگنده‌های F/A- 18 سوپر هورنت استرالیا از سال گذشته میلادی علیه داعش در سوریه به کار گرفته شدند اما تاکنون اجازه حضور گسترده در عملیات هوایی در شمال عراق را نداشته‌اند. کماندوهای استرالیایی نیز به آموزش نیروهای امنیتی عراق برای مقابله با داعش کمک کرده‌اند و هواپیماهای سوخت رسان و هواپیماهای کنترل این کشور نیز به پشتیبانی هوایی از جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش پرداخته‌اند.

نخست وزیر استرالیا افزود:‌ کمپین گسترده حملات هوایی علیه مواضع داعش جزیی از منافع امنیتی کشور است چرا که داعش از بسیاری از حملات تروریستی ناکام در استرالیا دست داشته است که از جمله آن می‌توان به گروگانگیری ناکام کافه‌ای در سیدنی در 2014 اشاره کرد که در آن دو گروگان و مرد مسلح کشته شد. گمان می‌رود که سایر متحدان شامل انگلیس نیز به حملات ضد داعش در سوریه و عراق بپیوندند.

پس از آنکه دولت‌های لندن و پاریس پیشنهاد اسکان هزاران آواره را در واکنش به درخواست دولت برلین دادند،‌ نخست وزیر استرالیا نیز اعلام کرد که کانبرا باید در ماه‌های آتی با کشورهای اروپایی در پذیرش آوارگان سوری همکاری کند.

براساس نظرسنجی‌های انجام شده،‌ استرالیایی‌ها به صورت متفق القول از کمک بیشتر به سوریه برای کم کردن بحران بشری و ورود بیش از حد آوارگان به کشورهای اروپایی حمایت کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N950986

وبگردی