آفتاب

روسیه از صوفیه و آتن توضیح خواست

روسیه از صوفیه و آتن توضیح خواست

پس از آنکه صوفیه پروازهای تدارکاتی روسیه به سوریه را از حریم هوایی‌اش منع کرد و آتن نیز افشا کرد که واشنگتن درخواست مشابهی را از این کشور داشته، روسیه از یونان و بلغارستان توضیح خواست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با اینترفاکس تاکید کرد: اگر هر کسی و در این مورد، شرکای یونانی و بلغاری ما هرگونه تردیدی دارند، باید توضیح دهند که مشکل کجاست.

وی افزود: اگر آنها به درخواست آمریکا تدابیر محدود کننده و منع کننده ایجاد می‌کنند، این سوال مطرح می‌شود که حق حاکمیت و استقلال این کشورها برای تصمیم‌گیری درباره پرواز هواپیمای کشورهای دیگر خصوصا روسیه بر فراز حریم هوایی آنها کجاست.

بوگدانف تاکید کرد: ما توضیح داده‌ایم که مقصد پروازهای ما کجاست و چه محموله‌ای دارند. بار آنها کمک‌های انسان‌دوستانه و نظامی است و گرفتن مجوز برای چنین روندی و نیز حمل از طریق حریم هوایی طرف سوم باید روندی عادی باشد. ما قبلا هیچ مشکلی نداشتیم.

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مسکو حمایت نظامی خود از نظام بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را افزایش می‌دهد، واشنگتن ابراز نگرانی کرده است. اوایل روز سه‌شنبه بلغارستان به عنوان عضو ناتو تایید کرد که مجوز عبور تعداد نامشخصی از هواپیماهای روسی بر فراز کشورش را نمی‌دهد. یونان نیز روز دوشنبه گفته بود که واشنگتن خواستار منع شدن پروازهای تدارکاتی روسیه به سوریه از طریق حریم هوایی این کشور شده است. دولت آتن گفت که در حال بررسی این درخواست است اما توضیح بیشتری ارائه نکرد.

دولت روسیه با رد هرگونه نگرانی آمریکا گفته است که کمک نظامی به نظام اسد امری غیر عادی نیست. بوگدانف با بازگو کردن موضع رسمی مسکو تاکید کرد که پرسنل نظامی روسیه تنها برای آموزش نیروهای محلی و ارتش سوریه در این کشور حضور دارند.

انتهای پیام

کد N950985

وبگردی