آفتاب
ابوالقاسم رئوفیان:

مجلس آینده باید دغدغه مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته باشد

مجلس آینده باید دغدغه مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته باشد

عضو جبهه ایستادگی با بیان اینکه نباید نسبت به پدیده فساد اقتصادی نگاهی شعاری داشت، گفت: اکثریت نمایندگان در مجلس آینده باید دغدغه مبارزه با مفاسد اقتصادی را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر سید ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین با حضور در رادیو گفتگو فساد اقتصادی را مبتنی بر ضعف فرهنگی عنوان و در ادامه به برخی کم کاری ها اشاره کرد و گفت: بخشی از این معضل نیز به این مسئله برمی گردد که روسای قوا همدلی لازم را نداشته اند. امسال بنظر می رسد وجه حاکمیت و قوا در صدد پاک کردن این لکه ننگ -فساداقتصادی- از دامن نظام اسلامی هستند.

در ادامه عبدالحمید انصاری، استاد دانشگاه ریشه مفاسد را متنوع عنوان کرد و گفت: در این راستا باید از بیان حرف های غلط و تجربیات نادرست پرهیز کنیم که اگر این مهم را اجرایی نکنیم، باید منتظر پیامدهای آن باشیم.

وی از جمله ریشه های جدی فساد را ایجاد فرصت های نابرابر در حوزه بانک، ارز و نظایر آن عنوان کرد و افزود: وقتی تعرفه های گمرکی بی منطق ارائه می شود، باید منتظر قاچاق کالا باشیم؛ همچنین تراکم فروشی این نتیجه را دربر دارد که در تهران نه باغی وجود دارد و نه خانه ای سبز که بدنبال آن مرگ و میر و ترافیک های کشنده پدیدار می شود.

انصاری گفت: عزم و اراده ای باید برای این تخلفات قطعی وجود داشته باشد؛ همچنین در بسیاری موارد قوانین و مقررات به روز نیست که بهانه ای در دست افرادی قرار می گیرد که جدیتی برای برخورد با معضلات ندارند.

وی ادامه داد: یک نفر بیان داشت که اگر قاضی عزمی جدی برای برخورد با مفاسد را داشته باشد، از همین قوانین موجود نیز استفاده می کند و بنظرم این حرف بسیار درستی است.

مجلس بعدی باید دغدغه مبازه با فساد را داشته باشد

رئوفیان در خصوص اظهارات دیگر مهمان برنامه گفت: امروز که چهار دهه از حیات نظام می گذرد، مردم نباید چشمشان بدست دولت باشد؛ به عقیده بنده مردم هم باید دارای اراده برای برخورد با مفاسد اقتصادی باشند.

وی تصریح کرد: ما باید نسبت به این پدیده نگاهی شعوری داشته باشیم؛ نه نگاهی شعاری! البته در این حوزه اول مسئولین قرار دارند و اکثریت نمایندگان در پارلمانِ پیش رو باید دغدغه مبارزه با مفاسد اقتصادی را داشته باشند.

رئوفیان با بیان اینکه بال اقتصاد و معیشت ما زخمی است، ادامه داد: این بال باید تقویت شود تا توازن برقرار گردد؛ کشورمان در منطقه امن ترین است. همچنین از منظر دیپلماسی فعال بسیار پیشرفته ایم اما از نظر اقتصاد و معیشت در مضیقه قرار داریم.

وی با اشاره به شعار برخی نمایندگان در دوران انتخابات تصریح کرد: مجلس نباید محل داد و ستد و سوداگری باشد؛ معتقدم مردم از دولت به معنای عام کلمه حمایت خواهند کرد و امیدواریم زمینه برای تحقق منویات مقام معظم رهبری فراهم شود.

در این میان مجری برنامه از انصاری خواست در خصوص ساختارهای سازمانی برای مبارزه با فساد اقتصادی وارد بحث شود.

این کارشناس امور اقتصادی برخی از نهادهای مسئول در حوزه مبارزه با فساد اقتصادی را برشمرد و گفت: هر چند وقتی عده ای فکر می کنند باید ستادی مرکزی برای مبارزه با فساد ایجاد کنند؛ درحالیکه بحث بر مبنای اصل و اراده مبارزه با فساد است.

انصاری با بیان اینکه چنین برخوردهایی تنها در حوزه لفظ و سخن گنجانده شده، اذعان داشت: اگر این اراده در میام مسئولان نباشد، مابقی در حد سمینار و کاغذ خواهد بود. حضرت آقا نیز خطاب به جهانگیری فرمودند در این سمینارها قرار است چه چیزی گفته شود؟

پمپاژ نقدینگی در جامعه عوارض جدی دارد

در بخشی دیگر از این مناظره سیاسی، مجری با طرح این پرسش که آیا در حوزه مبارزه موفق بوده ایم یا خیر، انصاری را خطاب قرار داد و این استاد دانشگاه گفت: به میزانی که به ریشه ها رسیدگی نمی کنیم، مشکلات مان نیز سر جای خود هستند.

وی افزود: در قدم اول باید با روش های تجربه شده علمی ریشه ها را درمان کنیم؛ بنظر بنده بسیاری از این مسائل در جامعه حل نشده است و دولت های قبلی و فعلی نقدینگی کشور را در جامعه پمپاژ می کنند که عوارض جدی دارد.

انصاری با بیان اینکه دادگاهی که برای یک میلیون مراجعه کننده طراحی شده، توان ۷ میلیون پرونده را ندارد، گفت: وقتی بی عدالتی حل نمی شود، ایجاد تنش و درگیری می کند که منجر می شود ۸۰۰ پرونده به محکمه مراجعه کند.

همچنین رئوفیان در تکمیل اظهارات انصاری گفت: تجهیزات و امکانات در یک سازمان مبارزه با فساد اقتصادی به تنهایی کارایی ندارد؛ بلکه مسئولان و متصدیان هستند که کار بدان ها واگذار می شود.

این فعال سیاسی با ذکر پرسشی این بحث را ادامه داد: آیا در دستگاه قضا، قضات و وکلا رشوه می گیرند یا خیر و برای یک پرونده اقتصادی چقدر تطمیع می شوند یا دارای تقوای الهی هستند و برای احیای حق جلوی این تهدید می ایستند.

رئوفیان افزود: پرونده ها باید با دقت بررسی شود تا مردم امیدوار شوند و در چند مدت اخیر برخورد قوه قضاییه با مفاسد اقتصادی رضایتمندی را در جامعه بدنبال داشته است.

وی بر لزوم اصلاح ساختار سه قوه در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی تاکید کرد و گفت: اگر این دادگاه ها علنی برگزار شود، خوب است تا مردم متوجه شوند دستگاه قضایی با اقتدار با مجرمان برخورد می کند.

رئوفیان تصریح کرد: هم اینک به یک نوسازی اقتصادی نیاز شدید داریم که این مسئله باز می گردد به اینکه که چه کسانی متولی این امر هستند تا آلودگی ها را از صفحه جامعه بزدایند.

برخی پرونده های فساد تشکیل نمی شود

در ادامه مجری این برنامه با اشاره به عدم پاسخ گویی برخی دولت ها، پرسید که آیا افراد حاضر در دولت ها بر اساس شایسته سالاری انتخاب می شوند و انصاری در پاسخ اظهار کرد که تشخیص این مسئله با خود رئیس جمهور است!

در این میان حجت اله عبدالملکی، استاد دانشگاه ضمن ارتباط تلفنی با این مناظره سیاسی مشکل اصلی در حوزه مفاسد اقتصادی را ناظر بر تشخیص جرم و برخورد با مفسده دانست و گفت: گاه مفسدان تصور می کنند که این جرم شناسایی نخواهد شد و در این راستا بسیاری از پرونده ها تشکیل نمی شود.

وی با اعلام اینکه گاه مفسده برخی مجرمان در میان انبوهی از تراکنش های اقتصادی گم می شود، افزود: وقتی اطلاعات جامع اقتصادی را در اختیار نداریم، فلان مُفسد اقدام به زمین خواری کرده که در میان میلیون ها ثبت سند گم می شود.

عبدالملکی بیان داشت: از طریق سامانه ثبت اطلاعات اقتصادی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد مفاسد کاهش می یابد که نیازمند تحول ساختاری مهم است.
بعد از این گفت و گوی تلفنی، انصاری خطاب بحث قرار گرفت و بر لزوم اجرای دقیق قانون تاکید کرد و در ادامه گفت: چرا با قانون شکن برخورد نمی شود و تفسیرِ به رأی می کنیم. گاه جرم کشف می شود و آقایانِ مسئول آن را به قانون ارجاع نمی دهند که خود یک جرم است!

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در جامعه ما قانون شکنی و فرار از قانون نوعی زرنگی تلقی می شود که پیامدهای آن را نیز شاهد هستیم.

همچنین رئوفیان دستاورد این مناظره سیاسی که از منظر فرهنگی به یک معضل اقتصادی پرداخت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: آنچه گفته شد، از سرِ درد بود و آن میوه گندیده ای که در یک خروار بود اگر جدا می شد، مشکلات امروز را شاهد نبودیم.

وی تصریح کرد: همانطور که آقای انصاری فرمودند رئیس جمهور مختار است همکاران خود را انتخاب کند که باید از صافی مجلس عبور نمایند؛ ولی معتقدم در حوزه ساختار و نیروی انسانی عزم مبارزه با فساد اقتصادی وجود دارد.

کد N950948

وبگردی