آفتاب

کاخ سفید نقش کنگره در بررسی برجام را خرابکارانه توصیف کرد

کاخ سفید نقش کنگره در بررسی برجام را خرابکارانه توصیف کرد

سخنگوی کاخ سفید ضمن ابراز خرسندی از حمایت دموکرات‌های سنا از توافق هسته‌ای، نقش کنگره در بررسی این توافق را خرابکارانه توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری هیل، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز سه‌شنبه خود در واکنش به اعلام حمایت 42 سناتور دموکرات آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت که کاخ سفید از فیلی باستر در مجلس سنا برای جلوگیری از تصویب قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌ای استقبال می‌کند.

ارنست در ادامه تاکید کرد که دولت آمریکا از این سطح از حمایت سناتورها از توافق هسته‌ای خرسند است. ما از اعضای کنگره که حامی این توافق هستند انتظار داریم که گام‌های لازم در کنگره را برای جلوگیری از تلاش برخی قانون‌گذاران برای تضعیف توافق هسته‌ای بردارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاخ سفید از دموکرات‌ها خواهد خواست که این قطعنامه را فیلی باستر کند، گفت: ممکن است برای مچ مک کانل رهبر اقلیت مجلس سنا کمی مسخره آمیز باشد نسبت به اقدامی که در موقعیت‌های بیشمار از آن استفاده کرده است ابراز نگرانی کند.

به گزارش هیل، این اظهارات سخنگوی کاخ سفید بدین معناست که کاخ سفید از تلاش دموکرات‌های سنا برای توقف قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌ای و جلوگیری از رای گیری درباره‌ی آن حمایت می‌کند.

در صورتی که تعداد نمایندگان دموکرات حامی برجام به 41 نفر برسد، رهبر دموکرات‌های سنا می‌تواند دستوری را صادر کند که به موجب آن نمایندگان دموکرات با طولانی کردن تعمدی بحث درباره آن تا زمان سر رسید مهلت قانونی رأی‌گیری، عملاً رأی‌گیری درباره قطعنامه ابطال برجام را غیرممکن می‌کنند.

فیلی باستر در نظام اجرایی قانونگذاری در آمریکا به تلاش سیستماتیک مخالفین اقلیت اطلاق می‌شود که با اتخاذ روش‌های متفاوتی مانع از این می‌شوند که مجلس وارد مرحله تصمیم‌گیری بر روی طرح اکثریت شود و در واقع با این روش امکان ورود مجلس به مرحله تصمیم گیری نهایی را مسدود می‌کنند.

این اقدام که همان آبستراکسیون تلقی می‌شود بطور سنتی از طریق روش‌های زیر صورت می‌گیرد:١- طولانی کردن سخنرانی‌های نمایندگان فیلی‌باستر کننده به صورتی که زمان انجام رای‌گیری نهایی فرا نرسد. ٢- طرح پیشنهادات، اصلاحات و متمم‌های متعدد به پیش نویس مورد بحث، ٣- طرح کردن پیش نویس جدیدی با موضوعی جدید با استناد به اهمیت خاص موضوع آن و ٤- به تعویق انداختن جلسه نهایی تصمیم گیری.

در حقیقت اعضای فیلی‌باستر کننده از طریق این روش‌ها مانع اختصاص وقت مناسب برای تصمیم‌گیری نهایی روی لایحه مورد اختلاف می‌شوند.

بر اساس این گزارش، جاش ارنست در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا انتظار دارید همه سناتورهای حامی توافق در مسیر رای گیری مانع ایجاد کنند؟ گفت: هر یک از این اعضای سنا اعلام خواهند کرد که چگونه درباره این رویه‌هایی که شما می‌پرسید، رای خواهند داد؟ من در این باره چیزی ندارم که از جانب این سناتورها بیان کنم اما فکر می‌کنم هرکسی که بحث‌ها را درباره قانون کورکر کاردین دنبال کرده باشد نباید تعجب کند که این قانون درباره نقش کنگره در زمینه هرگونه توافق بین‌المللی با ایران است. چیزی که ما اکنون درباره‌اش بحث می‌کنیم دقیقا همان چیزی است که در روند پیش بینی شده بود.

وی درباره رای‌گیری قانون‌گذاران درخصوص برجام بیان کرد: نقشی که کنگره برای خود ایجاد کرد، اساسا فرصتی برای تاثیر گذاری بر این توافق به شیوه‌ای خرابکارانه بود. این نقشی است که کنگره برای خود طراحی کرده است. ما خشنودیم که توانسته‌ایم حمایت کافی را در کنگره آمریکا بدست آوریم تا مانع از آن شویم که کنگره این توافق بین المللی را خراب کند.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که توافق هسته‌ای با ایران دولت آمریکا را متعهد می‌کند که تلاش کند تحریم‌های ایالتی علیه ایران را به عقب براند. اکنون 15 فرماندار در نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا گفتند که قصد دارند تحریم‌های ایالتی را ادامه بدهند. اگر این امر رخ دهد چه تاثیری روی توانایی شما برای اجرای توافق دارد؟ گفت: من خیلی در این باره که تصمیمات ایالتی چه تاثیری روی توانایی ما برای اجرای توافق خواهد داشت، مطلب نخوانده‌ام اما این چیزی است که ما روی آن تمرکز خاصی داریم تا اطمینان حاصل کنیم که در چارچوب این توافق بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بدست آمده است.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که آمریکا به تعهداتش عمل می‌کند. قطعا ما انتظار خواهیم داشت که ایرانی‌ها نیز به تعهدات خود عمل کنند. چیزی که در سال‌های اخیر به میزان بسیار زیادی به نفع آمریکا بود، اتحاد جامعه بین‌الملل در مقابله با ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور بوده است. پس به همین علت است که رئیس جمهور آمریکا به این مسئله اولویت داده که واشنگتن می‌تواند به تعهدات خود پایبند باشد چون می‌خواهد اطمینان یابد که بقیه کشورهای عضو جامعه بین الملل آماده‌اند تا ایران را در مورد تعهداتی که این کشور داده است وادار به پاسخگویی کنند.

جاش ارنست در پاسخ به سوالی درباره واکنش رئیس‌جمهور آمریکا به خبر حمایت 42 سناتور دموکرات از برجام اظهار کرد: من این فرصت را نداشتم که پس از اعلام حمایت این سناتورها از توافق هسته‌ای، با شخص رئیس جمهور صحبت کنم. وی این رای گیری را به عنوان مهم‌ترین رای گیری از زمان رای گیری درباره جنگ عراق در سال 2002 توصیف کرده است.

رئیس جمهور آمریکا معتقد است که این توافق کشور ما را امن‌تر خواهد کرد. وی بر این باور است که توافق باعث می‌شود که نزدیک‌ترین هم‌پیمان ما در خاورمیانه امن‌تر باشند. اوباما معتقد است که این توافق به بهترین شکل ممکن خود به نفع شرکای ما در منطقه به خصوص کشورهای حوزه خلیج(فارس) است. این چیزی است که رئیس‌جمهور آمریکا درباره‌اش با پادشاه عربستان سعودی بحث و گفت‌وگو کرد. روشن است که اوباما خشنود است که اکنون می‌توانیم این توافق را به جلو ببریم.

وی ادامه داد: چیزی که باید صبر کرد و دید این است که آیا ایران به عنوان یک کشور با تعهدات جامعه بین‌الملل به آن‌ها عمل خواهد کرد؟ اگر آنها این کار را نکنند شاهد هیچ گونه رفع تحریم‌ها نخواهند بود و ما باید راهی را برای راستی‌آزمایی این مسئله بیابیم. در کل جامعه بین الملل این وحدت نظر را دارد که ایران باید ملزم به پاسخگویی باشد. این اتحاد نقشی مهم در رسیدن به توافق هسته‌ای داشت.

به گزارش ایسنا، غرب و آمریکا در حالی ادعا می‌کند، توافق هسته‌ای مانع از دستیابی ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای می‌شود که مقامات ایران همواره تاکید دارند برنامه هسته‌ای این کشور ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و تسلیحات هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی کشورمان ندارد.

انتهای پیام

کد N950925

وبگردی