آفتاب

رویترز تحلیل کرد: سناتورهای مخالف برجام در مقابل احتمال شکست چه تصمیمی گرفتند؟

رویترز تحلیل کرد: سناتورهای مخالف برجام در مقابل احتمال شکست چه تصمیمی گرفتند؟

تسنیم نوشت: مخالفان و منتقدان برنامه جامع اقدام مشترک، در پی تضعیف بیش از پیش رد توافق هسته‌ای در سنا، برای ممانعت از لغو تحریم‌های ایران به ایالت‌های آمریکایی روی آورده و تلاش دارند مانع از لغو قوانین تحریم‌کننده ایران در سطح ایالتی شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، مخالفان توافق هسته‌ای با ایران در آمریکا که با شکست احتمالی در جلوگیری از اجرای برجام مواجهند، روز گذشته اعلام کردند برای حفظ تحریم‌های اقتصادی در سطح ایالت‌های آمریکا تلاش خواهند کرد و این تلاشی است که می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا به نتیجه برسد.

15 فرماندار جمهوری‌خواه، از جمله چهار نامزد ریاست جمهوری تاکنون اعلام کرده‌اند که تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر ضد ایران را در ایالت‌های خود حفظ خواهند کرد.

گروه دیگری از مخالفان برجام در آمریکا نیز گفته‌اند که قصد دارند این مسئله را نوامبر 2016 به صورت مستقیم در معرض رأی شهروندان آمریکایی قرار دهند.
کنگره آمریکا روز سه شنبه گفتگو درباره توافقی را که تحریم‌های بین المللی اعمال شده بر ضد ایران را در برابر محدود کردن فعالیت هسته‌ای این کشور کاهش می‌دهد، آغاز کرد.

اکثریت جمهوری خواهان این توافق را رد کرده‌اند اما باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا تاکنون توانسته است حمایت 42 سناتور دموکرات را کسب کند، به این ترتیب حتی اگر اکثریت جمهوری‌خواه سنا این توافق رد کنند، رئیس جمهوری آمریکا می‌توانند آن را وتو کرده و در آن صورت سنا دیگر نمی‌تواند با دو سوم آراء (67 سناتور از 100 عضو سنا) وتوی اوباما را رد کند.

حدود نیمی از 50 ایالت آمریکا تدابیری را برای مجازات شرکته‌ایی که با ایران تعامل می‌کنند وضع کرده‌اند که بر این اساس، چنین شرکت‌هایی در برخی موارد از مشارکت در طرح‌های عمومی و یا معامله با نهادهای عمومی ایالاتی محروم می‌شوند.
ریچارد نفیو، مسئول سابق بخش تحریم‌های وزارت خارجه آمریکا گفت این تحریم‌ها تاکنون در سطح ایالت‌ها تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر عملکرد شرکت‌ها نداشته است، اما می‌تواند بر سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در مناطق دیگر تاثیر منفی داشته باشد.
نفیو افزود: «آنها خیلی راحت می‌توانند به ایالتی دیگر بروند، از دست دادن کنتاکی شاید به معنای به دست آوردن تنسی باشد».
با وجود اینکه این تاثیر بر بیشتر شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند محدود خواهد بود، اما این مسئله به اندازه‌ای مهم بود که به یکی از موضوعات مطرح در مذاکرات هسته‌ای تبدیل شده بود.

یکی از بندهای توافق برجام که در 14 ژوئیه در وین و بین ایران و گروه 1+5 امضا شد از آمریکا می‌خواهد مسئولان ایالت‌ها و مقامات محلی را به لغو تحریم‌هایی که بر ضد ایران امضا کرده‌اند «تشویق» کند.

این درحالی است که پانزده فرماندار جمهوری‌خواه ایالت‌های آمریکا در نامه‌ای به اوباما گفتند: «این تحریم‌ها در سطح ایالت‌ها اهمیت زیادی دارد و باید آن‌ها را حفظ کرد». این 15 فرماندار در نامه خود تأکید کرده‌اند که تحریم‌های ضد ایرانی در سطح ملی باید حفظ شود.

5252

کد N950843

وبگردی