آفتاب

روسیه: به رغم کاهش درگیری‌ها کی‌یف اقدامی برای پیشرفت توافق صلح نکرده است

روسیه: به رغم کاهش درگیری‌ها کی‌یف اقدامی برای پیشرفت توافق صلح نکرده است

سخنگوی کرملین اعلام کرد: درگیری‌ها در شرق اوکراین از زمان اجرایی شدن توافق آتش بس جدید در اول سپتامبر سال جاری میلادی کاهش یافته است.

به گزارش خبرگرازی دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: کاهش درگیری‌ها در شرق اوکراین در حالی مشهود است که کی‌یف به خاطر عدم انجام اقدام مناسب برای دستیابی به برنامه صلح که با میانجی‌گری آلمان و فرانسه به دست آمده، مقصر عدم پیشرفت در این روند است.

وی به خبرنگاران گفت:‌ ثبات نسبی از اول سپتامبر سال جاری میلادی و همزمان با اجرایی شدن توافق آتش بس جدید میان نیروهای مسلح اوکراین و نیروهای مخالف دولت کی‌یف در شرق اوکراین در کشور ایجاد شده است.

این مقام مسئول دولت مسکو با اشاره به توافق صلح ادامه داد: اما متاسفانه اگر بخواهیم نگاهی کلی به قرارداد آتش‌بس مینسک بیندازیم، دولت کی‌یف هیچ کاری برای پیشرفت این توافق انجام نداده است.

در همین حال، یکی از مقام‌های ارشد وزارت خزانه داری آمریکا گفت: توافق میان اوکراین و وام دهندگان بین‌المللی برای کمک به دولت کی‌یف به منظور خلاصی از بحران مالی و بدهی‌هایش راهی به سوی جلوست و آمریکا انتظار دارد که صندوق بین‌المللی پول و جامعه بین‌الملل به حمایت از اوکراین ادامه دهند.

این مقام مسئول که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد:‌ صندوق بین‌المللی پول، آمریکا و سایر کشورهای کمک رسان به تعهد خود برای کمک به اوکراین پایبند هستند.

دولت اوکراین ماه گذشته میلادی توافقی را با وام دهندگانش به امضا رساند مبنی براینکه بازپرداخت 18 میلیارد دلار بدهی خود را با شرایط آسان تر بپردازد.

این مقام ارشد خزانه داری آمریکا گفت:‌ توافق میان دولت اوکراین و کمیته وام دهندگان جزئیات زیادی دارد و ما تلاش می‌کنیم تا هر دو طرف از این توافق راضی باشند. واشنگتن انتظار دارد که روسیه به عنوان وام دهنده اصلی آغازگر کمک به اوکراین باشد. اما روسیه از حضور در این برنامه امتناع کرده است.

اگر اوکراین در بازپرداخت وام 3 میلیارد دلاری روسیه قصور کند، ‌صندوق بین‌المللی پول باید تصمیم بگیرد که آیا این بدهی رسمی است یا تجاری و اگر رسمی باشد،‌ برنامه صندوق بین‌المللی پول را به مخاطره می‌اندازد چون صندوق مذکور نمی‌تواند به کشوری که دارای بدهی عقب افتاده است، وام بدهد.

این مقام مسئول افزود:‌ اوکراین باید در اجرای اصلاحات اقتصادی پیشرفت کند. بودجه 2016 فرصتی برای کم کردن از کسری‌های دولت اوکراین، تغییر در اختصاص سوبسید به بخش انرژی و افزایش شفاف سازی است.

انتهای پیام

کد N950818

وبگردی