آفتاب
غفوری فرد در نشست خبری:

تشکیل کمیته های ۷گانه خانه احزاب/در منشوروفاق ملی بازنگری خواهدشد

تشکیل کمیته های ۷گانه خانه احزاب/در منشوروفاق ملی بازنگری خواهدشد

رئیس خانه احزاب با بیان اینکه در دوره قبلی منشور وفاق تنظیم شده بود اظهار داشت: این منشور مجددا بازنگری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن غفوری فرد رئیس خانه احزاب در نشست خبری خود که عصر امروز در سالن شهید رجایی وزارت کشور برگزار شد با اشاره به اینکه خانه احزاب از سال ۷۹ آغاز بکار کرده است، اظهار کرد: به دلیل چالش های زیادی که در آن زمان وجود داشت وزارت کشور وقت تعدادی از سران احزاب را دعوت کرده و جلسات مختلفی را برگزار کرد.

وی با اشاره به رایزنی با احزاب کشورهای مختلف ادامه داد: در آن زمان رایزنی های خوبی با احزاب در کشورهای مختلف انجام شد و تصمیم بر این بود که مجمع احزاب جهان اسلام تشکیل شود و با مجمع احزاب آسیایی همکاری صورت گیرد.

غفوری فرد افزود: در آن زمان برای کاهش تنش ها رایزنی شد و تریبونی فراهم شد تا اختلافات احزاب مطرح شود. همچنین بنا شد اساسنامه ای نوشته شود که در نهایت این اساسنامه تصویب شد.

رئیس خانه احزاب با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید مجددا تلاش شد تا خانه احزاب احیا شود تصریح کرد: با چندین جلسه دعوت از احزاب توسط وزارت کشور قرار بر این شد تا تغییراتی بر اساسنامهصورت گرفته و در اساسنامه جدید قرار شد از همه جناح ها  در خانه احزاب حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: شورای مرکزی در اساسنامه جدید از سه کمیسیون اصولگرا، اصلاح طلب و مستقلین و اعتدال گرایان تشکیل می شود که هر کدام از این کمیسیون ها ۷ عضو دارد.

غفوری فرد با بیان اینکه قرار بر این است که هر سال یک نفر از این سه جناح ریاست خانه احزاب را بر عهده داشته باشد اذعان کرد: بر اساس قرعه کشی در سال اول، اصولگرایان، سال دوم مستقلین و سال سوم اصلاح طلبان ریاست خانه احزاب را برعهده داشته باشند.

وی تصریح کرد: سال اول خانه احزاب در حقیقت از روز گذشته شروع شده و بنده به عنوان ریاست این خانه انتخاب شدم.

رئیس خانه احزاب با بیان اینکه در اساسنامه باید یک بازنگری صورت گیرد افزود: این کار نیز انجام خواهد شد و گروهی برای بازنگری تشکیل شده است و همچنین روسای کمیته ها نیز انتخاب شوند.

بازنگری در منشور وفاق ملی

وی ادامه داد: جلسات شورا در هفته یک بار تشکیل خواهد شد و هیئت رئیسه هم هر هفته جلسه خواهد داشت.

غفوری فرد با بیان اینکه در دوره قبلی منشور وفاق تنظیم شده بود اظهار داشت: این منشور مجددا بازنگری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه احزاب در کل دنیا از اهرم های اصلی دمکراسی هستند گفت: تعدد احزاب نشان دهنده توسعه دموکراسی است و هیچگاه به دلیل داشتن سلیقه سیاسی حذف نخواهد شد. هر کسی می تواند در چارچوب قانون اساسی و با التزام به ولایت فقیه در داخل کشور فعالیت کند.

رئیس خانه احزاب افزود: در هر هفته با یک حزب در محل آن نشست و گفتگو خواهیم داشت.

وی با اشاره به برگزاری جلسات هیئت رئیسه خانه احزاب تصریح کرد: جلسات خانه احزاب در هفته یک بار در سالن شهید رجایی وزارت کشور برگزار خواهد شد. وزیر کشور قول داده بود که به محض انتخاب رئیس خانه احزاب یک ساختمان مستقل به آن اختصاص خواهد داد اما وقتی که به عنوان رئیس خانه احزاب برای تحویل گرفتن ساختمان خانه احزاب به وی مراجع کردم گفت که قرار است شهرداری مکانی را برای خانه احزاب فراهم کند.

غفوری فرد با اشاره به بودجه احزاب در کشور اظهار داشت: دولت برای تقویت احزاب و با حفظ کامل استقلال احزاب، این بودجه را به آن اختصاص خواهد داد.

با سران سه قوه دیدار و گفتگو می کنیم

وی با اشاره به دیدار اعضای خانه احزاب با سران سه قوه افزود: با سران سه قوه و محمد جواد ظریف در آینده دیدار و گفتگو خواهیم داشت.

رئیس خانه احزاب در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه برای امنیتی نشدن فضای انتخابات چه برنامه ای دارید تصریح کرد: در دو سال اخیر در دولت تدبیر و امید شاهد فضای آرام تری بودیم البته ما همواره فضای آزادی داشتیم اما باید نظارت بیشتری شود.

وی ادامه داد: هیچگاه فضای امنیتی وجود نداشته است  و یکی از کمیته های خانه احزاب کمیته انتخابات است که نظارت خود را خواهد داشت.

غفوری فرد با بیان اینکه احزاب عیون نظارتی هستند، خاطرنشان کرد: احزاب نمایندگان مردم برای نظارت بر بهبود شرایط کشور هستند و تلاش می کنیم که احزاب فعال تر باشند.

رئیس خانه احزاب یکی از شاخص های اقتدار هر نظامی را مشارکت عمومی دانست و ادامه داد: مشارکت عمومی در انتخابات ایران معمولا بالای ۷۵ درصد است و در انتخابات آینده جو امنیتی پیش نخواهد آمد.

هر حزبی که درخواست دهد می تواند عضو خانه احزاب شود

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برای افزایش تعداد احزاب برنامه ای دارید، گفت: هر گروهی که از وزارت کشور مجوز بگیرد می تواند درخواست کرده و عضو خانه احزاب شود. هم اکنون بیش از ۱۸۶ حزب درخواست داده و عضو خانه احزاب هستند.

غفوری فرد با بیان اینکه قانون احزاب در مجلس در دست تدوین است افزود: در شرایط قبلی هر ۵ نفر می توانستند یک حزب تشکیل دهند اما در قانون جدید باید در چند استان دفتر داشته باشند واحزاب موجود هم باید خود را با این شرایط تطبیق دهند در غیر این صورت حذف خواهند شد.

رئیس خانه احزاب ادامه داد: در گذشته میزی با عنوان میز ناظر در انتخابات حضور داشت که تاثیرات مثبتی بر گروههای مختلف در خارج و داخل کشور داشت. یکی از برنامه های خانه احزاب احیای این میز است.

وی اظهار داشت: در انتخابات مجلس دهم میز احزاب را حتما خواهیم داشت و نظارت خود را انجام خواهد داد. تلاش می کنیم خانه احزاب دفاتری در استانها داشته باشد که یکی از کارهایش نظارت بر استانها است.

بنابر این گزارش قدرتعلی حشمتیان نایب رئیس دوم خانه احزاب هم در این جلسه از انتخاب اعضای کمیته تدوین آئین نامه خبر داد و گفت: حسن غفوری فرد، حسین کمالی، محمد جواد حق شناس، کواکبیان، مرتضوی کیاسری و خودم اعضای این کمیته را تشکیل می دهیم و قرار است سه شنبه هفته آینده این آئین نامه نوشته شود.

وی ادامه داد: در خانه احزاب ۷ کمیته داریم که کمیته بانوان قطعا در اختیار اصولگرایان خواهد بود و کمیته های دیگر بین سه فراکسیون تقسیم خواهد شد.

کد N950441

وبگردی