آفتاب
استاندار کردستان:

دشمنان مردم درصدد القای ناامنی در کردستان هستند

دشمنان مردم درصدد القای ناامنی در کردستان هستند

استاندار کردستان گفت: معتقدم بحث مبادلات مرزی و مساله قاچاق در استان باید ساماندهی شود و واردات و صادرات مرزی باید کاملا قانونمند شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) عبدالحمید زاهدی در گفت‌وگویی افزود: بخش عمده‌ای از زندگی مردم به مبادلات مرزی گره خورده و وابسته شده است و قطع یک‌باره این مساله مشکلات عدیده اقتصادی اجتماعی و حتی سیاسی را ایجاد خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره امنیت کردستان دیدگاه‌های موجود در این زیمنه اظهار کرد: مشکلی که در کشور وجود دارد نگاه امنیتی است که در سایر مناطق کشور نسبت به کردستان وجود دارد، تصور اکثریت مردم کشور این است که کردستان منطقه‌ای امنیتی است که واقعا این طرز تلقی و نگاه واقعی نیست و استان کردستان همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند یک استان فرهنگی است و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری بسیار بالایی دارد و به جرات می‌توانم بگویم که کسی نیست که به استان کردستان سفر کرده باشد و از این بابت یعنی بحث امنیت استان و نوع رفتار مردم ناراضی برگشته باشد، البته شاید حادثه برای سایر هموطنان در استان از قبیل تصادف رخ داده باشد که این مساله جدای از بحث امنیت هست؛ اما هیچ کسی، از مردم و بحث امنیت در استان ناراضی نیست و در این زمینه مشکلی نداریم.

وی ادمه داد: من بار دیگر تاکید می‌کنم نگاه ما به کردستان هرگز امنیتی نخواهد شد چون حساب مردم را از کسانی که دنبال امنیتی کردن منطقه هستند جدا کردیم؛ چراکه مردم در استان کردستان هیچ مشکلی ندارند و ما به عنوان حکومت نباید نگاهی امنیتی به نقطه‌ای از کشورمان داشته باشیم این نگرش غلط است و یکی از موانع اصلی توسعه نیز هست. حکومت فقط مسوول امنیت نیست در کنار امنیت مسوولیت توسعه ، اقتصاد، فرهنگ ، بهداشت و درمان و رفاه مردم را نیز دارد.

استاندار کردستان تاکید کرد: نگاه ما به مردم هرگز امنیتی نخواهد شد اما قاطعانه می‌گویم در مقابل کسانی که بخواهند امنیت مردم را برهم بزنند و در صدد امنیتی کردن منطقه باشند نگاه‌مان امنیتی خواهد بود و به شدت با آ‌ن‌ها مقابله خواهیم کرد.

وی یادآور شد: متاسفانه بعد از سفر اخیر رییس جمهور و دولت به استان حرکتهایی در استان در حال شکل گیری است که در صدد نا امن جلوه دادن استان و القای این ناامنی به افکار عمومی است که یکی از این حرکت ها شایعه کودک ربایی در سنندج بود که در دو هفته اخیر در افکار عمومی به این شایعه دامن زده شد که اصلا صحت نداشت و من به شدت این شایعه را تکذیب می کنم چون بلاخره باید کسی به مراکز ذی ربط مراجعه کرده و این مساله را اعلام کند که حتی یک مورد در نه سنندج و نه در سطح استان هم نداشتیم متاسفانه در فضای مجازی به این مساله بیشتر دامن زده شد که همه آنها خلاف واقع بود و این شایعه های بی اساس با هدف القای نا امنی در شهر و استان هدفی جز بر هم زدن امنیت منطقه نداشته و ندارد.

وی خاطرنشان کرد: آن‌چه که مسلم است جریانات معاند نمی‌خواهند استان کردستان توسعه پیدا کند که همیشه آنها بتوانند از این شعار برای جذب مردم استفاده کنند و از محرومیت استان در راستای اهداف خود بهره گیرند و در داخل استان هم افرادی ناخواسته درگیر این مساله شده و به آن دامن می‌زنند.

وی گفت: القای نامنی در استان نقشه و طرح دشمنان مردم است و به هیچ وجه به نفع مردم نیست و خوشبختانه در مواجهه با اقشار مختلف مردم می توان فهمید که با فهم و شعور بالای سیاسی کاملا این مساله را درک کرده اند و متوجه هستند که امنیت برای توسعه و پیشرفت استان از اهمیت بالای برخوردار است و قطعا در دام و نقشه دشمنان نخواهند افتاد.

مشروح گفت‌وگوی استاندار کردستان با پایگاه اطلاع‌رسانی انسجام ملی به شرح زیر است:

بر اساس برآوردهای میدانی، مردم کردستان از عملکرد شما در استان طی دو سال گذشته رضایت دارند چه مولفه ایی در این موفقیت شما موثر بوده است؟

من قبل از خدمت در استان کردستان ، در دو استان معاون سیاسی و در 4 استان نیز استاندار بودم و استان کردستان ششمین استانی است که در آنجا خدمت می کنم واقعیت این است در هر استانی که مشغول خدمت شدم خود را نماینده تمام مردم استان دانسته ام و من خودم را از مردم کردستان جدا نمی بینم.

تلاش من بر این بوده است مطالبات مردم استان را در مراجع ذی ربط به جد پیگیری کنم و به دلیل شناختی که از کردها و اهل سنت داشتم از نظر خودم در منطقه غریبه نبودم و کسی که در ذهنش این باشد که غریبه است غریبانه هم رفتار می کند بنابراین در ذهنم احساس غربت نکردم و غریبانه هم رفتار نکردم و مردم را از خودم و خود را هم جزیی از مردم دانستم.

شاید فاکتور مهمی که در این مساله دخیل بوده این واقعیت است که من پذیرفتم که مردم مطالباتی دارند که باید به آن توجه شود و عقب ماندگی های مزمنی منطقه دارد که باید در جهت رفع آن تلاش شود و احساسم این است که مردم این واقعیت را درک کرده اند که استاندار نماینده آنهاست و مسایل و مشکلات استان را دنبال و پیگیری می کند و به خواسته های آنها توجه دارد.

به عبارتی به نظر من مردم استان کردستان احساس نمی کنند که اگر من بومی بودم چیزی بیشتر از این دنبال می کردم.

در آغاز کار در خصوص انتخاب مدیران استانی شما عنوان کردید که مدیران باید توسعه محور باشد آیا خواسته ای شما در انتخاب مدیران محقق شده یا نه؟ چه ضعف هایی هست و برنامه خاصی برای بهبود این وضعیت دارید؟

من به جد به دنبال توسعه استان کردستان هستم و این را حق مردم می دانم و معتقدم نسبت به استان های مرزی ما، در گذشته ها توجه جدی نشده است البته نمی توانیم بگوییم فقط در دوران جمهوری اسلامی این امر اتفاق افتاده است بلکه قبل از انقلاب وضعیت خیلی بدتر بوده است و اتفاقا در جمهوری اسلامی توجه بیشتری به این مناطق نسبت به سالهای قبل از انقلاب شده است اما عقب ماندگی مفرط این منطقه تا کنون جبران نشده و پا به پای استان های دیگر پیش نرفته است. جنگ هم مزیت بر علت شده و این عقب ماندگی مضاعف شده است.

متاسفانه علی رغم همه تلاشی که کردم انتصابات صد در صد در جهت توسعه استان باشد خودم معتقدم که این امر انجام نشده و اهداف من هنوز محقق نشده است. البته در این امر عوامل مختلفی دخیل بوده که از مهمترین آن می توان به مشکلات عدیده ایی که استاندار در انتخاب و چینش نیروها در استان دارد، می توان اشاره کرد.

در کشور ما درست است که استاندار عالی ترین نماینده دولت در استان است ولی در عمل آیا می توان گفت اختیاران صددرصدی در این خصوص وجود دارد و بخصوص در انتخاب مدیران عوامل متعددی دخیل هستند که به راحتی استاندار نمی تواند از تمام ظرفیت هایی که مد نظر دارد دراین راستا استفاده کند و بصورت صد در صد مدیران مطلوب و مورد نظر خود را انتخاب کند.

در بدو ورود از دو معضل اساسی سخن گفتید یکی فساد اداری و دیگری مساله قاچاق، عملکرد شما در این دو سال در این دو حوزه ها چگونه بوده و چه برنامه ایی برای آینده دارید؟

در بحث فساد تلاش کردیم اقدامات ما در این زمینه به دور از جنجال رسانه ای و هیاهو انجام شود و مدارک زیادی هم در دستگاههای امنیتی و قضایی موجود هست که بخش قابل ملاحظه ایی از اموال دولتی بخصوص در بخش اراضی دولتی برگشته است اما در این زمینه جنجال و تبلیغات به پا نکردیم.

ما با همکاری کامل دستگاه قضایی و با هماهنگی و همکاری دستگاههای ذی ربط در جاهایی که فساد اداری وجود داشت تا حدود بسیار زیادی برخورد کردیم و رویه ها اصلاح شد و برخی از نیروها هم تغییر کردند ولی به دلایلی سعی نکردیم این مساله به رسانه ها کشیده شود.

البته هنوز هم مواردی هست که باید پیگیری و حل شود که ان شاالله در آینده مساله فساد اداری تا حد قابل قبولی مرتفع خواهد شد.

در مورد بحث قاچاق باید عرض کنم در سفر اخیر آقای حقیقی رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز به استان کردستان جلسات مستمر و عدیده ای با حضور تمام عوامل و دستگاههای ذی ربط در این خصوص داشتیم و ایشان ضمن بازدید از مرزهای استان و جلسات خصوصی با مدیران مربوطه این مساله بررسی و مورد واکاویی قرار گرفت.

ما معتقد هستیم بحث مبادلات مرزی و مساله قاچاق در استان باید ساماندهی شود و واردات و صادرات مرزی باید کاملا قانونمند شود چون بخش عمده ای از زندگی مردم به این مساله گره خورده و وابسته شده است و قطع یک باره این مساله مشکلات عدیده اقتصادی اجتماعی و حتی سیاسی را ایجاد خواهد کرد.

به عبارتی نمی توان یکباره و یک شبه درآمد مردمی را که مدت مدیدی است به کاری مشغولند و از این راه گذران زندگی می کنند حذف کرد و حل این مساله باید به تدریج و با روش های معقول انجام شود که عوارض اجتماعی و سیاسی و اقتصادی کمتری داشته باشد.

یکی از روش های حل تدریجی مساله قاچاق مرزی قانونمند کردن این مساله در مرزهای استان است یعنی مثلا مردم در ازای وارد کردن کالاهای مجاز به کشور از تسهیلاتی در این خصوص بهره مند شوند که طرح جامعی در این خصوص در حال بررسی و تهیه است که به ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز خواهیم فرستاد و ان شا الله با نهایی شدن و تصویب آن، مساله قاچاق در استان نیز مرتفع و مبادلات مرزی هم ساماندهی خواهد شد.

در اینجا لازم است تاکید کنم برای قانونمند شدن امر مبادلات مرزی در استان کردستان ، تاسیس منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان یک ضرورت است و این مهم را یکی از اهرم های اصلی قانونمند کردن مساله قاچاق در استان می دانم.

شما از بدو ورود به استان سعی کرده اید نگاه تاریخی به مناطق مرزی بخصوص استان کردستان را تغییر دهید و این جمله شما که "صدها بار عملیات کور در کردستان نگاه ما به این استان را امنیتی نخواهد کرد " در رسانه ها هم بازتاب داشت ناشی از اعتقاد قلبی شما به حذف این نگرش به استان است و امروز خوشبختانه حتی در نقاط صفر مرزی امنیت کامل برقرار است و در سایه این امنیت نیز مسایل مختلفی از جمله مساله ورود سرمایه های داخلی و خارجی در راستای توسعه استان به الطبع رونق خواهد گرفت اما گویا دست هایی در کارند که این امنیت خدشه دار شود. به نظر شما انگیزه اصلی نا امن جلوه دادن کردستان چیست؟

مشکلی که در کشور وجود دارد نگاه امنیتی است که در سایر مناطق کشور نسبت به کردستان وجود دارد تصور اکثریت مردم کشور این است که کردستان منطقه ای امنیتی است که واقعا این طرز تلقی و نگاه واقعی نیست و استان کردستان همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند یک استان فرهنگی است و ظرفیت های فرهنگی و هنری بسیار بالای دارد و به جرات می توانم بگویم که کسی نیست که به استان کردستان سفر کرده باشد و از این بابت یعنی بحث امنیت استان و نوع رفتار مردم ناراضی برگشته باشد البته شاید حادثه برای سایر هموطنان در استان از قبیل تصادف رخ داده باشد که این مساله جدای از بحث امنیت هست اما هیچ کسی، از مردم و بحث امنیت در استان ناراضی نیست و در این زمینه مشکلی نداریم.

من بار دیگر تاکید می کنم نگاه ما به کردستان هرگز امنیتی نخواهد شد چون حساب مردم را از کسانی که دنبال امنیتی کردن منطقه هستند جدا کردیم چرا که مردم در استان کردستان هیچ مشکلی ندارند و ما به عنوان حکومت نباید نگاهی امنیتی به نقطه ای از کشورمان داشته باشیم این نگرش غلط است و یکی از موانع اصلی توسعه نیز هست. حکومت فقط مسوول امنیت نیست در کنار امنیت مسوولیت توسعه ، اقتصاد، فرهنگ ، بهداشت و درمان و رفاه مردم را نیز دارد.

نگاه ما به مردم هرگز امنیتی نخواهد شد اما قاطعانه می گویم در مقابل کسانی که بخواهند امنیت مردم را برهم بزنند و در صدد امنیتی کردن منطقه باشند نگاهمان امنیتی خواهد بود و به شدت با آنها مقابله خواهیم کرد.

متاسفانه بعد از سفر اخیر رییس جمهور و دولت به استان حرکتهایی در استان در حال شکل گیری است که در صدد نا امن جلوه دادن استان و القای این ناامنی به افکار عمومی است که یکی از این حرکت ها شایعه کودک ربایی در سنندج بود که در دو هفته اخیر در افکار عمومی به این شایعه دامن زده شد که اصلا صحت نداشت و من به شدت این شایعه را تکذیب می کنم چون بلاخره باید کسی به مراکز ذی ربط مراجعه کرده و این مساله را اعلام کند که حتی یک مورد در نه سنندج و نه در سطح استان هم نداشتیم متاسفانه در فضای مجازی به این مساله بیشتر دامن زده شد که همه آنها خلاف واقع بود و این شایعه های بی اساس با هدف القای نا امنی در شهر و استان هدفی جز بر هم زدن امنیت منطقه نداشته و ندارد.

آنچه که مسلم است جریانات معاند نمی خواهند استان کردستان توسعه پیدا کند که همیشه آنها بتوانند از این شعار برای جذب مردم استفاده کنند و از محرومیت استان در راستای اهداف خود بهره گیرند و در داخل استان هم افرادی ناخواسته درگیر این مساله شده و به آن دامن می زنند.

القای نامنی در استان نقشه و طرح دشمنان مردم است و به هیچ وجه به نفع مردم نیست و خوشبختانه در مواجهه با اقشار مختلف مردم می توان فهمید که با فهم و شعور بالای سیاسی کاملا این مساله را درک کرده اند و متوجه هستند که امنیت برای توسعه و پیشرفت استان از اهمیت بالای برخوردار است و قطعا در دام و نقشه دشمنان نخواهند افتاد.

مردم کردستان از لحاظ جمعیتی و قومی جزو استان های متکثر و متنوع قومی و مذهبی است و با توجه به سابقه فعالیت شما در حوزه اقوام و مذاهب آیا توانسته اید این مفهوم را در بین نهادها و دستگاههای سیاسی و امنیتی از یک سو و عموم مردم از سوی دیگر نهادینه کنید که تنوع و تکثر برای توسعه استان و کشور یک فرصت هست نه تهدید؟

من مثالی می زنم ، کشوری مثل ایران به کتابی شبیه است که این کتاب فصل های مختلفی دارد که بهم مرتبط هستند ایران هم به تعداد اقوامش به تعداد پیروان مذهب و فرق و به تعداد پیروان ادیانش فصل دارد آیا می توانیم در انتخاب یک کتاب یک فصل از آن را نادیده یا حذف کنیم این کتاب قطعا ناقص خواهد بود این کتاب با این فصل ها کامل هست ما برای حفظ هویت ایرانی مان باید تمام فصول این کتاب را حفظ کنیم و برای حفظ هویت ایرانی باید هویت اقوام ایرانی را حفظ کنیم نمی توانیم این هویت را نادیده بگیریم و محدود کنیم چرا که با این کار خود را محدود می کنیم و بخشی از خودمان را نادیده می گیریم و به نظر من خداوند حکمتی داشته که در سوره حجرات فرموده:" یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ یعنی ای مردم ، بی تردید ما همه شما را از یک مرد و زن آفریدیم ، و یا هر فرد شما را از یک پدر و مادر خلق کردیم ، و شما را قبیله های بزرگ و کوچک قرار دادیم تا همدیگر را بشناسید" در واقع اراده خداوند بر این بوده که مردم متفاوت باشند من معتقدم به تعداد انسان های روی زمین سلیقه و فکر وجود دارد و خدا نیز نخواسته همه مثل هم باشند و وقتی این خواست خدا نیست ما می توانیم بگوییم ملت ایران باید همه یه جور فکر کنند و یک جور حرف بزنند و یک جور لباس بپوشند. این عملی نیست .

تنوع و تکثر در کشور ما ریشه در تاریخ طولانی دارد که این مجموعه متنوع و متکثر هویت ملی ایران ما را در طول تاریخ شکل می دهد با حفظ همه این هویت ها ، هویت ایرانی حفظ خواهد شد.

ما در استان مجموعه ای از اقدامات چون جشنواره اقوام ایرانی در استان، جشنواره فرهنگی کردستان در تهران، جشنواره خوشنویسی کردی، تئاتر کردی، موسیقی کردی و لباس کردی را در راستای حفظ این هویت قومی و ملی انجام دادیم در جشنواره اقوام سنندج از 19 استان کشور اقوام و اقلیت های مختلفی حضور داشتند و به نظر خودم کار بی نظیری در کشور انجام شد و کار سنگین و با کیفیتی بود.

در شورای اداری استان اعلام کردید که مفاد بیانیه اقوام و مذاهب دکتر روحانی یکی پس از دیگری در حال اجرایی شدن است ارزیابی شما از عملکرد دولت در دو سال گذشته در خصوص اقوام و اقلیت ها چیست ؟ به نظر شما دولت توانسته به وعده های خود در این زمینه عمل کند؟

بیانیه اقوام را می توان در 3 موضوع کلی دسته بندی کنیم: 1- اجرای بخشی از قانون اساسی که تا به حال مسکوت مانده بود. 2 – استفاده از نیروهای قومی و بومی گزینی در مشاغل و مناصب دولتی. 3- توجه به فرهنگ و مقتضیات و آداب و رسوم.

من در شورای اداری استان عنوان کردم که عمل به این مفاد نیاز به زمان بیشتر دارد تا به تدریج عملیاتی شوند چرا که برخی از اقدامات مستلزم انجام مقدماتی است که در ادامه بیشتر به آن خواهم پرداخت.

در خصوص اجرای بخشی از مفاد و اصول قانون اساسی باید گفت که از مهر ماه امسال رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان تدریس خواهد شد و در کنکور سال 94 این رشته بعنوان یکی از رشته های دانشگاهی در دانشگاه کردستان دانشجو می پذیرد و از اول سال تحصیلی جدید کلاس های زبان و ادبیات کردی تشکیل خواهد شد.

در این راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی بخش کردی خود را در سنندج دایر کرد و کارهای سخت افزاری آن اتمام شده و کار نرم افزاری آن در حال اجرایی شدن است.

همچنین در آموزش و پرورش هم یک کار کارشناسی در حال انجام است البته از سال تحصیلی آینده یکی دو درس که برای مقطع دبستان یا دبیرستان دیده شده که عملیاتی خواهد شد اما مهمترین بخشی که نیاز به کار کارشناسی دارد مساله زبان واحد و گویش واحد برای تدریس و آموزش هست که ما در زبان کردی گویش های مختلفی چون سورانی کلهری کرمانجی و ... داریم که تعین گویش خاص برای تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی نیازمند کار کارشناسی نخبگان و پژوهشگران این بخش است که باید این مهم انجام شود هر چند این مساله شاید در سطوح آموزش عالی قابل حل باشد اما در مقاطع پایین مثل دبستان و راهنمایی نیازمند کار کارشناسی بیشتر است و این در مورد همه مناطق قومی صادق است مثلا در لرستان لک داریم لر هم داریم و اگر زبان لری بنا باشد در مقاطع تحصیلی تدریش شود کدام گویش لری باید تدریس شود لکی ،لری، بروجردی، خرم آبادی، نوآبادی و... تنوع گویشی وجود دارد و نیازمند کار کارشناسی جدی است.

در خصوص بند اول اجرای فصولی از قانون اساسی اقدامات فوق در سه سطح آموزش و پرورش ، آموزش عالی و در حوزه رسانه و خبرگزاری ایرنا انجام شده است.

موضوع بعدی از بیانیه اقوام و مذاهب رییس جمهور بکارگیری نیروها و متخصصین بومی در مسوولیت ها و مشاغل دولتی است این امر از جمله مسایلی بود که نیاز به زمان داشت البته در سطح استان خوشبختانه اکثریت نیروهای ما از افراد بومی استان و از اهل سنت هستند و بخشی هم که غیر اهل سنت هستند در واقع کرد هستند مثلا فرماندار شیعه هم اگر داریم کرد هست و در سطح ملی نیز خوشبختانه این کار آغاز شده است با انتصاب اولین سفیر کرد و اهل سنت این کار شروع شده است و به نظر من راهی است که می تواند در آینده مسیری را برای انتصاب نیروهای اهل سنت در مشاغل و پست های کلان در سطح ملی بازتر کند.

در بخش سوم که بخش فرهنگ و آداب و رسوم فرهنگی است من مدعی هستم در کردستان بیش از حد انتظار به این امر توجه شده است البته معتقد هستم باید بیشتر از این هم باید توجه شود ولی واقعا من خودم در این خصوص مایه گذاشتم و پای کار بودم و در اول سال هم اختصاصا برای فعالیت های فرهنگی که عمدتا در راستای توجه به فرهنگ منطقه است بودجه خاصی تخصیص داده می شود.

در هفته اخیر ما جشنواره ای به عنوان آواهای محلی زرینه داشتیم که دو سال هست برگزار می‌شود و من در این دو سال حضور داشتم که استقبال بی نظیر مردم از این جشنواره دیدنی بود. همچنین جشنواره لیلاخ در دهگلان برگزار شد که جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر در آن شرکت داشتند. مشارکت مردم کردستان در کارهای فرهنگی در خور توجه است در استانی که درآمد سرانه آن از نصف میانگین کشوری کمتر است برای یک کنسرت 60 هزار تومان هزینه می کنند و پشت در هم صف می کشند این عزم جدی مردم برای مشارکت در کار فرهنگی است که جای تقدیر دارد.

رزیابی شما از نقش دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی چیست؟

ایجاد دستیاری ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی انتصاب خوب و به جایی بود این امر نشان از توجه و عنایت ویژه رییس جمهور به مساله اقوام ، ادیان و مذاهب کشور است چون ما در گذشته مشاور رییس جمهور در امور اهل سنت داشتیم که آقای رییس جمهور دامنه شمولیت و فعالیت این بخش را گسترش داد و همه اقوام، ادیان و مذاهب کشور را در داخل آن جای داد و ساختار جدیدی بنام دستیاری ویژه در حوزه اقوام و اقلیت ها شکل گرفته است و حجت الاسلام یونسی هم انصافا شجاعانه از مطالبات اقوام و مذاهب دفاع کرده است هر چند در این مسیر مشکلات و موانعی وجود دارد که امیدوارم با درایت دستیار ویژه و همکاری بیشتر دستگاهها و نهادها بیش از پیش مرتفع شود.

نیروی انسانی متخصص مهمترین مولفه در بحث توسعه است که یک مدیر می بایست با تربیت نیروهایی کارآمد و جامع الاطراف زمینه را برای رویش کمی و کیفی نیروهای متخصص در عرصه های مختلف فراهم کند در این راستا من در استان کردستان به دنبال کادر سازی و پرورش نیرو هستم من این تجربه را در سایر استان ها دارم که بسیاری از نیروهایی که با من کار می کردند در سمت های کلان تر چون سفیر، معاون وزیر و استاندار مشغول شدند و این براین من مسرت بخش است. متاسفانه مدیران در استان کردستان در گذشته کادرسازی نکرده اند یعنی در یک سیستم چنانچه مدیری را جابجا کنیم جایگزین مطلوب آن مدیر در سیستم خیلی کم است هنر یک مدیر کادرسازی مناسب در آن استان است هنر من این است از یک استان که رفتم معاونین من بتوانند استاندار شوند این متاسفانه در گذشته مغفول مانده و من درصدد هستم با کادر سازی مناسب این نقیصه تا حدودی مرتفع شود.

ما کادر سازی را از سطوح پایین و از بخشداری ها آغاز کردیم که ان شالله در آینده بتوانیم در اغلب مناصب و پست های استان این کادر سازی انجام شود تا کشور و استان کردستان در آینده بتوانند به نحو احسن از خدمات نیروهای متخصص و کارآمد بهره مند شوند.

با توجه به تجربیات گذشته شما در خصوص مسایل قومی و مذهبی در نقاط مختلف کشور به نظر شما موانع اصلی تبدیل شدن حقوق اقوام و اقلیت ها به یک گفتمان ملی چیست چون بزرگان ما در قانون اساسی همه حق و حقوق متناسب با اقوام و اقلیت ها را دیده اند به نظر شما چه موانعی وجود دارد که همه حقوقی را که در قانون اساسی هم آمده بپذیرند و رعایت بکنند و این امر به یک گفتمان ملی تبدیل شود؟

عوامل مختلفی در این مساله دخیل هستند اما مهمترین مانع در این زمینه فرهنگی است که در کشور بین اقوام ایرانی با هم ارتباطی وجود ندارد یا بسیار کم است که این ارتباط کم هم باعث عدم شناخت اقوام از همدیگر و عدم درک درست هم می شود به عبارتی کلمه " لتعارفو " در سوره حجرات در کشور ما هنوز محقق نشده است که این اقوام همدیگر را بشناسند و درک کنند بنابراین تا زمانی این شناخت را نتوانیم ایجاد کنیم این مانع فرهنگی همواره مشکل ساز خواهد بود.

در واقع ما باید موانع عدم شناخت اقوام از همدیگر را برداریم و تلاش کنیم این ارتباطات بیشتر شود و رسانه ها می توانند در این خصوص نقش جدی ایفا کنند که اقوام را به نقاط مختلف کشور بشناسند.در واقع در استان کردستان مهمترین هدف ما از برپایی جشنواره ها و همایش های فرهنگی ایجاد ارتباط بین قومی و شناساندن فرهنگ مردن استان به سایر نقاط کشور است.

عامل مهم دیگری که در این زمینه دخیل هست مانع سیاسی است در واقع این موانع فرهنگی تبدیل به یک موضع گیری سیاسی می شود به عبارتی در اغلب موارد عدم شناخت منجر به جهت گیری سیاسی می شود و این برای کشور مفید نیست.و بی اعتمادی به اقوام و مذاهب و ادیان در کشور اغلب ناشی از عدم شناخت و عدم ارتباط فرهنگی است.

انتهای پیام

کد N950433

وبگردی