آفتاب

انتقاد عفو بین‌الملل از بازداشت‌های خودسرانه کردهای سوریه

انتقاد عفو بین‌الملل از بازداشت‌های خودسرانه کردهای سوریه

عفو بین‌الملل در گزارشی بازداشت‌های خودسرانه‌ای که توسط کردها در شمال سوریه علیه افرادی که آنها را به عضویت در گروه‌های مخالف خود یا حامی داعش متهم می‌کنند، و محاکمه‌های عادلانه‌ای برای آنها برگزار نمی‌کنند، محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شفق نیوز، این سازمان اعلام کرد که موارد متعددی را مستند سازی کرده است که طبق آنها، مسئولان محلی کرد بنا به شواهدی بسیار ضعیف و صرف انتقاد از حزب اتحاد دموکرات، برجسته ترین حزب کرد در سوریه تعدادی را بازداشت کرده‌اند.

خانم لما فقیه، از عفو بین‌الملل در این گزارش گفت: حزب اتحاد دموکرات که به صورت خودمختار عمل می‌کند، نمی‌تواند از مبارزه خود علیه تروریسم به عنوان بهانه‌ای برای نقض حقوق افراد تحت کنترل آنها استفاده کند.

این سازمان اعلام کرد که با 10 بازداشتی در دو زندان در شمال سوریه دیدار کرده است.

عفو بین‌الملل با بیان اینکه شرایط این زندان "کافی" است و این زندان به نحو خوبی مجهز بود و شلوغ نیز نیست، اعلام کرد که برخی از اشخاص در این زندان از بیش از یک سال قبل در حبس به سر می‌برند اما هیچ اتهامی علیه آنها مطرح نشده است و محاکمه‌ای هم برای آنها برگزار نشده است و اما کسانی که محاکمه شده‌اند، می‌گویند که مکانیزم‌های محاکمه به هیچ وجه عادلانه نبوده است و بازداشت‌شدگان از حقوق اساسی خود چون دفاع از خود یا اطلاع از شواهد اثبات اتهام‌ها علیه آنها و دیدار با وکلای مدافع یا خانواده‌شان برخوردار نبوده‌اند.

بازداشت شدگان از ساکنان عرب در مناطق تحت کنترل کردها هستند. زندانیان می‌گویند که به ارتباط با داعش متهم هستند، اما شواهدی مبنی بر این امر وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N950208

وبگردی