آفتاب
با مسئول خواندن عربستان در بحران آوارگان؛

الزعبی: جنگ سوریه وارد مراحل پایانی خود شده/ هیچ نیروی روسی در سوریه وجود ندارد

الزعبی: جنگ سوریه وارد مراحل پایانی خود شده/ هیچ نیروی روسی در سوریه وجود ندارد

وزیر اطلاع رسانی سوریه ضمن تاکید بر اینکه عربستان مسوول مستقیم بحران سوریه و مشکلات آوارگان این کشور است، گفت: اگر پشتیبانی و حمایت سیاسی آمریکا نبود سوریه گرفتار چنین مشکلاتی نبود و به این روز نمی‌افتاد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عمران الزعبی، وزیر اطلاع رسانی سوریه در مصاحبه با شبکه المنار لبنان گفت: زمانی که به حاکمیت ملی سوریه لطمه وارد می‌شود بیانیه ژنو و تمامی طرح‌ها و تلاش‌های صورت گرفته هیچ ارزشی نخواهد داشت. ما در هر روند سیاسی که به آرمان‌های مشخص احترام بگذارد شریک هستیم.

وی تاکید کرد: مردم سوریه خودشان تصمیم می‌گیرند که چه کسی رهبر آن‌ها باشد. روند سیاسی نیز باید به رهبری سوریه انجام شود و یکی از اولویت‌های آن مبارزه با تروریسم باشد.

الزعبی در خصوص اظهارات اخیر روسیه درباره بحران سوریه گفت: دولت روسیه از بیانیه ژنو 1 و تلاش‌های استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه حمایت می‌کند و نشست‌های مسکو 1و 2 برای آغاز مذاکرات و تلاش برای ایجاد افکار مشترک برگزار شد.

وی در خصوص اظهارات مداخله جویانه عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان درباره برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز گفت: این اظهارات به نفع نمایش کمدی است که به فضل پایداری مردم سوریه و رسوا کردن نقش خرابکارانه برخی گروه‌های سیاسی ناکام مانده است. جهان امروز دیگر انتقادات و اتهامات دروغین علیه سوریه مطرح نمی‌کند.

وی گفت: در حال حاضر دیپلماسی یا سیاست خارجه مستقلی در عربستان وجود ندارد که موضع عربستان را نشان بدهد بلکه هر چه ما می‌بینیم انعکاس و پژواک سیاست کشورهای غربی است. دیدارهای روسیه و عربستان بخشی از تلاش‌های روسیه برای خروج از وضعیت جنگ علیه سوریه است تا راهکاری برای حل بحران سوریه ایجاد شود. اما این اقدامات تنها برای گشودن عرصه برای نزدیک‌ کردن دیدگاه‌هاست و فراتر از این نیست. ما قصد نداریم به این مسائل امید ببندیم.

وزیر اطلاع رسانی سوریه درباره طرح‌های ارائه شده برای حل بحران این کشور نیز گفت: بهترین این طرح‌ها طرحی است که در آن تمامیت و حاکیت ملی سوریه حفظ شود. همچنین باید به مقابله با تروریسم به عنوان اولویت نگاه کرد. ما امیدواریم که مخالفان سوریه نیز به این مسائل اعتقاد داشته باشند. طرف‌هایی وجود دارند که دیکته‌های بیگانگان را به ضرر مردم و دولت سوریه اجرا می‌کند در حال حاضر هر اقدامی که علیه کشور صورت می‌گیرد علیه مردم نیز هست.

وی گفت: یک ساختار و نظام مشخص به نام مخالفان سوریه وجود ندارد بلکه نظام‌های مختلفی به اسم مخالفان وجود دارد که نظرات متفاوتی با همه دارند. چگونه ممکن است فعالیت سیاسی را با چنین گروه‌هایی ادامه داد. همچنین چیزی با عنوان "مخالف میانه‌رو" وجود ندارد. مخالفان کارآمد کسانی هستند که برای نجات وطن و حفظ حاکمیت ملی سوریه بر سر میز مذاکرات می‌نشینند و به این مساله ایمان دارند که تروریسم خطری است که همگان را تهدید می‌کند در نتیجه باید با آن مقابله کنیم.

الزعبی خاطرنشان کرد: اگر پشتیبانی و حمایت سیاسی آمریکا نبود سوریه گرفتار چنین مشکلاتی نمی‌شد و به این روز نمی‌افتاد. عربستان و ترکیه به تنهایی نمی‌توانند دست به اقدامات بزنند چه کسی به این مساله قانع می‌شود که تصمیمات کشورهای عربی به صورت مستقل و آزاد گرفته می‌شود.

وی گفت: روند سیاسی زمانی آغاز می‌شود که ترکیه، عربستان، قطر، اردن و کشورهای دیگر با کنترل مرزهای خود، ممانعت از ورود تروریست‌ها و عدم حمایت مالی و تسلیحاتی از آن‌ها موافقت کنند و به قطعنامه‌های ویژه مبارزه با تروریسم پایبند باشند. در آن لحظه می‌توانیم بگوییم که گام اول را برای آغاز روند مبارزه با تروریسم برداشته‌ایم.

وزیر اطلاع رسانی سوریه درباره کمک‌های نظامی روسیه به دمشق گفت: روابط سوریه و روسیه به ویژه در زمینه نظامی روابطی قدیمی است. هیچ گونه نیروی روسی بر روی خاک سوریه وجود ندارد و روسیه هیچ گونه عملیات نظامی چه زمینی چه دریایی و چه هوایی در سوریه انجام نداده است.

وی درباره مساله مهاجران نیز گفت: بحران آوارگان یکی از پیامدهای اجتماعی و انسانی تروریستی است که به سوریه ضربه زده است و برخی کشورهای شناخته شده عربی و کشورهای همجوار و برخی کشورهای اروپایی و در راس آن فرانسه به این مساله کمک می‌کنند. تروریست‌های خطرناک را به کشور ما می‌فرستند و از آن‌ها حمایت به عمل می‌اورند و کادر و نوابغ ما را جذب می‌کنند. هدف آن‌ها این است که جوامع را از کادر و نیروهای خود تخلیه کرده و این جوامع را به جوامع غربی تبدیل کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق ائتلاف نظامی بین المللی به کشور ضربه بزنند.

این مسئول سوری افزود: هزاران آواره از کشورهای دیگر نیز وجود دارند اما تلاش‌هایی برای تمرکز بر سوری‌ها صورت می‌گیرد که هدف آن استفاده سیاسی از این مساله است.

الزعبی تاکید کرد: نظام عربستان مسئول مستقیم بحران سوریه و آوارگان این کشور است که به اروپا سفر می‌کنند. کسی که سلاح شیمیایی، مهمات و تروریست‌ها را به سوریه می‌فرستد و به آنها حقوق می‌دهد هرگز از آوارگان سوری استقبال نخواهد کرد. عربستان حتی به سوری‌ها اجازه نمی‌دهد به حج بروند.

وی درباره رخدادهای استان سویداء نیز گفت: ملی گرایی ساکنان این شهر و همکاری‌شان با دولت به بازداشت عامل این رخدادها و تروریست‌های دیگر انجامید و استان سویداء از مرحله فتنه عبور کرد.

وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: جنگ در سوریه وارد مراحل اخیر خود شده نه فقط از نظر زمانی بلکه از نظر سیاسی نیز به این صورت است. چرا که رخدادهای سوریه کاملا آشکار شده است.

انتهای پیام

کد N950056

وبگردی