آفتاب

پژمانفر: اگر به چارچوب مشخصی نرسیم، هر کس اخلاق را به نفع خود مصادره می‌کند

پژمانفر: اگر به چارچوب مشخصی نرسیم، هر کس اخلاق را به نفع خود مصادره می‌کند

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر لزوم رعایت اخلاق در فضای انتخاباتی تاکید کرد و گفت: باید همه گروه‌ها و احزاب شرکت‌کننده در انتخابات به توافقی در مورد چارچوب‌ها حدود اخلاقی برسند وگرنه هرکسی اخلاق را به نفع خود، مصادره و تعریف می‌کند.

نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا عنوان کرد: آن چیزی که اسمش را اخلاق می‌گذاریم، باید برای همه پذیرفته شده باشد. اگر توافقی در موضوع نداشته باشیم، هر کس اخلاق را به نفع خود مصادره و تعریف می‌کند. باید به چارچوب قابل قبولی در بین همه کسانی که در فضای انتخابات شرکت می‌کنند برسیم. اسم این امر می‌تواند "منشور اخلاقی" یا هر امر دیگری باشد.

او ادامه داد: اگر اخلاق، مفهوم قابل قبولی برای همه نباشد، طبیعتا هر کس با رویکردی رفتار خود را قابل دفاع می‌داند و آن رفتار اخلاقی که باید در جامعه شاهد آن باشیم صورت نمی‌گیرد.

این نماینده مجلس درباره تاثیر تدوین "منشور اخلاقی" در پرشور شدن فضای انتخابات گفت: خیلی‌ها به دلیل بداخلاقی‌ها اصلا در فضای انتخاباتی شرکت نمی‌کنند و نگران این نوع رفتارها هستند. ما افراد ارزشی‌ای داریم که می‌توانند نمایندگان بسیار ایده‌آلی برای کشور باشند اما این که خیلی از افراد از این فضا فرار می‌کنند؛ به دلیل بداخلاقی‌هایی است که در این فضا صورت می‌گیرد.

پژمانفر افزود: مثلا یکی از این نگرانی‌ها، فضای تهمت‌زنی است. کسی که دارد آبرومندانه خدمت می‌کند، در فضای انتخابات مورد تهمت و هجمه واقع می‌شود. اگر این فرد موفق نشود از کارآیی قبلی خود می‌افتد و اگر موفق شود،‌ نماینده‌ای با انبوه تهمت‌هاست. این‌ها هیچ کدام تیغ نمایندگی را برای پی‌گیری مطالبات مردم تیز نگه نمی‌دارد.

او در ادامه تاکید کرد: ایجاد یک فضای اخلاقی، فضای انتخابات را گرم می‌کند. این مساله هم در حضور شخصیت‌های بیشتر و موثرتر در فضای انتخابات و هم در مشارکت مردم؛ به این دلیل که وقتی افراد بیشتری وارد رقابت انتخاباتی می‌شوند، به تبع آن مشارکت مردم هم در این موضوع بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

کد N950012

وبگردی