آفتاب
رئیس دیوان محاسبات کشور مطرح کرد؛

هشدار نسبت به افزایش هزینه های جاری کشور

هشدار نسبت به افزایش هزینه های جاری کشور

رئیس دیوان محاسبات کشور ضمن هشدار بنسبت به افزایش بودجه جاری کشور طی سالهای برنامه پنجم توسعه گفت:اگر رشد هزینه های جاری ادامه پیدا کند طی چند سال آینده بودجه ای برای عمران و آبادی کشور باقی نمی ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر رحیمی در هفتمین اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت که روز سه شنبه برگزار شد، گفت: در حال حاضر در فصلی قرار داریم که بخش نامه بودجه به زودی ابلاغ می شود و دستگاه های اجرایی باید پیشنهادات خود را در مورد بودجه ارائه کنند.

وی افزود: سیاست های برنامه پنجم توسعه، دولت را مکلف کرده که وابستگی بودجه جاری را از نفت کم کند و واقعیت این است که زمانی که نفت منبع درآمد شد، وابستگی به نفت هم بیشتر شده است که نتیجه آن را در تحریم ها و افت قیمت نفت مشاهده کردیم.

رحیمی ادامه داد: بر اساس گزارشهای موجود در سال اول برنامه پنجم یعنی سال ۹۰، بودجه عمومی دولت ۴۸ درصد به درآمد نفت وابسته بود که در سال ۹۳ این مقدار به ۳۵ درصد کاهش یافت و در سال جاری پیش بینی می شود به ۲۳ درصد برسد که این اتفاق بسیار خوبی است زیرا به سمت قطع وابستگی بودجه جاری به سمت نفت حرکت می کنیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور تاکید کرد: اما در این میان یک ملاحظاتی را نیز باید در نظر بگیریم و آن این است که بودجه جاری کشور نباید رشد پیدا کند. در حالی که بودجه جاری کشور در سالهای برنامه در سال ۹۰، ۸۲ هزار میلیارد تومان، ۹۱، ۹۰ هزار میلیارد تومان، در سال ۹۲، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان، در سال ۹۳، ۱۴۳ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۴ به ۱۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده است که این رقم بسیار وحشتناک است.

به گفته وی: چنانچه هزینه های جاری به همین صورت ادامه پیدا کند طی چند سال آینده چیزی برای عمران و آبادی کشور باقی نمی ماند.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: طرح تحول سلامت علاوه بر اینکه طرح بسیار خوبی است و کارآمدی نظام سلامت را پیگیری می کند اما اگر این طرح از طریق نظام بیمه ای عمل نکند و فقط از طریق تزریق بودجه فعال باشد، دوام نمی آورد. بنابراین باید سازمان بیمه سلامت به اهداف خود عمل کند.

وی با اشاره به اینکه قرار بود بخش درمان صندوق های بیمه ای تجمیع شوند تا عدالت محقق شود، گفت: بیمه ها خدمات متفاوتی ارائه می دهند به طوری که در حال حاضر یک بیمه را یک مرکز درمانی قبول نمی کند اما بیمه دیگر را همه به دنبالش هستند تا استفاده کنند. این در حالی است که هدف از تشکیل سازمان بیمه سلامت ایجاد عدالت برای مردم بود.

رحیمی افزود: طرح تحول سلامت باید به سیستم بیمه ای کمک کند تا بتوان خرید خدمت انجام داد.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: بیمه سلامت تا رسیدن به اهداف برنامه پنجم توسعه فاصله زیادی دارد که یکی از آنها ادغام صندوق های بیمه ای کشور است که این کار نیز آغاز شده است و اگر این سازمان نخواهد با سازوکار بودجه ای حرکت کند، مشکل ایجاد می شود.

رحیمی گفت نتیجه حسابرسی دیوان محاسبات کشور باید توسعه کشور باشد و نباید نتیجه آن برخورد با مدیر یا تخلفات مدیران باشد و در دیوان از وقوع تخلفات پیشگیری می کنیم و به دستگاه های اجرایی برای رسیدن به اهداف سازمانی آنها کمک خواهیم کرد.

وی از تشکیل کمیته تعاملی جهت پیشگیری از وقوع تخلفات و تقویت کارآمدی دستگاه های اجرایی خبر داد و گفت: این کمیته تشکیل شده است و اگر دستگاه ها همکاری کنند، به مشکلی بر نمی خورند.

کد N949872

وبگردی