آفتاب
رییس جهاد دانشگاهی هرمزگان عنوان کرد

احیاء حیات در سواحل استان با "گیاه سالیکورنیا" از طریق آب دریا

احیاء حیات در سواحل استان با "گیاه سالیکورنیا" از طریق آب دریا

رییس جهاد دانشگاهی هرمزگان از کشاورزی با آب دریا و احیاء حیات در سواحل استان با آشنایی بیشتر با گیاه سالیکورنیا خبر داد.

سهیل دادخواه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، گفت: گیاه سالیکورنیا گیاهی‌ است که در خاک غیرقابل کشاورزی و صحرا قابل کشت است و با آب شور دریا قابل آبیاری است.

دادخواه اضافه کرد: سالیکورنیا گیاهی شورزی و آبدار و یکساله است که در باتلاق‌ها و مرداب‌های شور و حتی در کناره ساحل دریا به راحتی به زندگی ادامه می دهد سالیکورنیا گیاهی شورزی و آبدار و یکساله است که در باتلاق‌ها و مرداب‌های شور و حتی در کناره ساحل دریا به راحتی به زندگی ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه سالیکورنیا بومی کشورهای آمریکا و آسیای جنوبی است، افزود: نام‌های متداول این گیاه glasswort, pickle weed, marsh samphire که البته این نام‌ها به معنای عام گیاه شوردوست است ولی معنی رازیانه آبی‌ شور دوست هم در دیکشنری دیده می شود که این نام‌ها برای گونه‌های مختلف این گیاه به کار می رود.

دادخواه ایجاد اشتغال پایدار را از موارد استفاده از سالیکورنیا دانست و عنوان کرد: فراهم آمدن پتانسیل و مواد خام کافی جهت ایجاد کارخانجات تولید کاغذ، توسعه کشاورزی، ایجاد تفرجگاه ها و توسعه مناطق توریستی استان و ایجاد و توسعه دامپروری‌های متنوع از فواید استفاده از این گیاه است.

وی همچنین تغییر مطلوب اکوسیستم منطقه را از دیگر فواید استفاده از سالیکورنیا عنوان کرد و گفت: تغییر اکوسیستم منطقه، مرغوب سازی خاک منطقه، تغییر رطوبت در منطقه، ایجاد فضای سبز، تجمع پرندگان مهاجر و بومی و توسعه حیات وحش از فوایدی است که این گیاه در پی دارد هر چند رونق اقتصادی را نیز باید به دیگر فواید این گیاه افزود.

رییس جهاد دانشگاهی هرمزگان به اهداف پروژه کشت سالیکورنیا اشاره کرد و گفت: شناسایی کامل و جامع گونه های مختلف گیاه سالیکورنیا در استان و شرایط اقلیمی مناسب جهت رشد هرکدام از این گونه ها، شناسایی گونه بومی استان که مقدمه ای برای آزمایشات مختلف برای کشت و ترویج این گیاه خواهد بود.

وی اضافه کرد: پایه ریزی پژوهش های مختلف توسط دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی کشور و منطقه و حتی بخش خصوصی برای ایجاد صنایع وابسته و پیوسته به کشت و استخراج روغن از بذر آن و شناسایی و تفکیک مناطقی از استان که این گیاه در آنجا پراکندگی زیادی داشته و امکان توسعه کشت آن وجود دارد از اهداف این واحد دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه شناسایی مقدماتی و بررسی مدارک و مستندات علمی توسعه سالیکورنیا در دنیا در فاز اول این طرح در استان به طور جامع، کامل و دقیق مورد استخراج، شناسائی و بررسی قرار گرفته است، افزود: در این زمینه می توان به بررسی انواع گونه‏‌های هالوفیت (گیاهان شور پسند) شناخته شده در دنیا و هالوفیت‏‌های بومی ایران و استان هرمزگان، گونه‏‌های مختلف سالیکورنیا در جهان و ایران و شرایط سازگاری این گیاه، شرایط مناسب جهت پرورش گونه‏‌های سالیکورنیا و فواد صنعتی، زراعی، غذایی و گردشکری هر کدام از این گونه‏‌ها و دستاوردها و تجربیات کشورهای منطقه و جهان در پرورش و توسعه سالیکورنیا در زمین‏های غیر قابل کشت با استفاده از آب دریا و شرایط اقلیمی شامل آب، خاک، میزان بارش، موقعیت جغرافیایی و .... در استان هرمزگان اشاره کرد.

دادخواه جمع‏‌آوری و شناسایی گونه‏‌های موجود در استان، تهیه نقشه پراکنش آن‏ها در سواحل، بررسی سازگاری گونه‏‌های مختلف سالیکورنیا با شرایط اقلیمی استان هرمزگان را فاز دوم این طرح دانست و افزود: در فاز سوم پروژه، جمع‏‌آوری گونه‏‌های بومی (بذر و برگ) استان و مقایسه رشد آن‏ها با یکدیگر، ضرورت دارد که انواع بذرهای موجود را آنالیز تا بتوان بهترین و مناسب‏ترین بذر را جهت کشت و توسعه انتخاب کرد بدیهی است که انتخاب بذر از نظر اقتصادی و بازدهی طرح از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: در فاز چهارم پروژه، انتخاب محل کشت مناسب و آماده سازی آن برای کشت گونه و انجام تیمارخواری در مزرعه و ثبت اتفاقات بیولوژیک طی یکسال و کشت و پرورش گونه‌‏های مناسب سالیکورنیا است.

رییس جهاد دانشگاهی هرمزگان خاطرنشان کرد: در این مرحله باید محل مناسبی (حدود یک هکتار زمین) در اختیار مجریان پروژه گذاشته شود کانال کشی جهت انتقال آب دریا به محل کشت انجام شود و فعالیت‏های مدنظر کارشناسان جهت تیمار خواری و کشت گونه‌‏ها انجام خواهد شد و اتفاقات بیولوژیک طی یکسال پیش بینی و ثبت خواهد شد. گونه‏‌های انتخاب شده که بذر آن‏ها تهیه شده است کشت و پرورش داده خواهد شد.

دادخواه با اشاره به فاز پنجم این پروژه افزود: بررسی سازگاری گونه‏‌های مختلف سالیکورنیا با شرایط اقلیمی استان هرمزگان در این مرحله سعی خواهد شد مناسب‏ترین گونه‌‏ها که در شرایط اقلیمی مشابه استان رشد و پرورش کرده‌‏اند، شناسائی شوند. همچنین در این مرحله یک مزرعه نمونه طراحی و راه‌اندازی می‏ شود.

انتهای پیام

کد N949868

وبگردی