آفتاب
نویدادهم:

هدف آموزش و پرورش دستیابی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه است

هدف آموزش و پرورش دستیابی دانش‌آموزان به مراتبی از حیات طیبه است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در افتتاحیه کرسی یونسکو در دانشگاه فرهنگیان گفت: انتخاب دانشگاه فرهنگیان برای مدیریت این کرسی‌ها، یک تدبیر هوشمندانه است.

به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا و به نقل از دانشگاه فرهنگیان، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه کرسی یونسکو در دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه کرسی در دانشگاه فرهنگیان از دو منظر قابل تامل است، اظهار کرد: اول، خود آموزش و یادگیری مادام العمر موضوعیت جدی دارد و یک نیاز بین المللی وروز جهانی است.

نوید ادهم ادامه داد: دومین نکته اینکه افتتاح این کرسی در دانشگاه قابل تامل است چه این که انجام چنین پدیده هایی نیاز به زمینه سازی و ایجاد یک فرهنگ مناسب دارد.

وی افزود: اگر فرهنگ جامعه پذیرای یادگیری مادام العمر نباشد آن نوع اقدام به نتیجه نخواهد رسید و اگر پیش فرضمان این باشد که نظام آموزشی از جمله آموزش و پرورش یکی از کارکردهای اصلی اش، کار فرهنگی است در تحقق این طرح ها و برنامه ها می تواند نقش جدی داشته باشد.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: انتخاب دانشگاه فرهنگیان برای مدیریت این کرسیها،به نظر من یک تدبیر هوشمندانه است و امیدوار هستیم با توانمندی و ظرفیت علمی که در شخص سرپرست این دانشگاه وجود دارد انشاالله نسبت به کرسی های دیگر موجود در کشور اثربخشی و کارایی افزون تری داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت نهادینه کردن این اندیشه در جامعه گفت: برای این امر دست کم در سه بخش نیاز به فرهنگ سازی مناسب داریم، اول در بخش سازمانها که فرهنگ سازمانی دانشگاه و فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش و فرهنگ سازمانی آموزش عالی و نهادهای آموزشی باید پذیرای این تفکر باشند تا بتوانیم موانع فرهنگی موجود را برطرف کنیم.

نوید ادهم از فرهنگ نخبگان جامعه به عنوان دومین بخش نام برد و گفت: فرهنگ نخبگان جامعه باید پذیرای این اندیشه و تفکر باشد، بخش قابل توجهی از نخبگان ما باورمند به یادگیری مادام العمر هستند اما گاهی شاهد هستیم که بلوغ فکری لازم در برخی از اساتید و نخبگان وجود ندارد و به مرحله‌ای از دانش که می رسند توقف می کنند و این امر استمرار نمی یابد.

وی ادامه داد: بخش سوم فرهنگ عمومی جامعه است که باید پذیرای این تفکر باشد، اگر موانعی که در جامعه ی امروز وجود دارد که در برخی از ضرب المثل ها و مثل ها و شوخی ها متجلی می شود که علم بهتر است یا ثروت، موانعی است که اجازه نمی دهد که طلب دانش، اندیشیدن و پرسش گری در طول عمر استمرار یابد.

نوید ادهم تصریح کرد: اگر دانشگاه قرار است در این عرصه کارگشا باشد، باید در هرسه حوزه مطالعه، بررسی و پروژه های تحقیقی داشته باشد و اقدامات جدی را برای رفع موانع فرهنگ و ارتقاء فرهنگی به انجام برساند.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه دیگر نگاه به پدیده یادگیری مادام العمر از منظر گفتمانی است که اکنون در آموزش و پرورش ساری و جاری است یعنی گفتمان تحول بنیادین در آموزش و پرورش.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: امروز همه قوا در کشور به عرصه آمده تا آموزش و پرورش امروز ما که کارکرد اصلی اش آموزشی است به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و زمینه تربیت نسل جوان متناسب با اقتضائات فرهنگی ایرانی و اسلامی فراهم شود، این دگرگونی و این چرخش تحت عنوان تحول بنیادین یاد می شود.

وی ادامه داد: به پدیده یادگیری مادام العمر بایداز این منظر نگاه کرد و با توجه به مأموریت و کارکرد جدید آموزش و پرورش به آن نگریست و راه کارهایی برای آن پیدا کرد.

نوید ادهم افزود: هدف غایی آموزش و پرورش فراهم آوردن زمینه دستیابی دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه قلمداد و هدف گذاری شده این که شرایطی را در آموزش و پرورش و آموزش عالی و در فرآیند تعلیم و تربیت رقم بزنیم که دانش آموزان بتوانند در دستیابی به حیات طیبه مبتنی نظام معیار اسلامی و آموزه های اسلامی موفق شوند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید معلمی را تربیت کنیم که باورمند عمیق و دقیق و عاطفی به سوی معارف دینی و انتشاردهنده این نوع از تفکر به جامعه باشد.

وی افزود: همچنین این نوع معلم باید اندیشه و ویژگی یادگیری مادام العمر را تسری و گسترش دهد و بر اساس آنچه که در سند آمده معلم باید فکور ، دارای اندیشه تعالی جو و تعالی آفرین و آراسته به فضایل اخلاقی و ...باشد.

نوید با اظهار امیدواری از این که دانشگاه فرهنگیان با ظرفیتی که دارد بتواند رسالت اصلی خود را ایفا کند، گفت: ما هم در شورای عالی آموزش و پرورش آماده هستیم تا این اندیشه را تعمیم دهیم و معلمان یادگیرنده مادام العمر تربیت کنیم.

انتهای پیام

کد N949863

وبگردی