آفتاب
رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان:

کسب و کار دانش‌بنیان راه برون‌رفت از چالش بیکاری فارغ‌التحصیلان است

کسب و کار دانش‌بنیان راه برون‌رفت از چالش بیکاری فارغ‌التحصیلان است

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان راه‌اندازی کسب و کار دانش‌بنیان را گزینه برون‌رفت از چالش بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عنوان کرد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، علی فتی در اولین نشست شورای مرکز رشد واحدهای فناور اظهار کرد: استان هرمزگان به لحاظ موقعیتی یک استان تجاری است و ظرفیت زیادی برای کسب درآمد دارد؛ اما افراد کمتری سراغ ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان رفته‌اند.

وی با بیان اینکه در این زمینه عوامل متعددی دخیل بوده‌اند، افزود: پارک علم و فناوری هرمزگان با توجه به رسالتی که بر عهده دارد، گام‌هایی را از سال گذشته برای گسترش فرهنگ کسب و کار دانش‌بنیان برداشته که خوشبختانه همزمان با هفته دولت امسال دو محصول از شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری رونمایی شد.

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان با تاکید بر اینکه ایده‌های افراد، دارایی فکری آنها محسوب می‌شود، گفت: اعتقاد ما این است که دارایی‌های فکری افراد قابل رونمایی هستند و باید به آن اهمیت داد؛ از این رو تلاش می‌کنیم تا به مناسبت‌های مختلف، محصولات دانش‌بنیان شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری هرمزگان را رونمایی کنیم.

فتی، نبود کارگزار تعیین صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان در استان هرمزگان را یکی از عوامل تعداد کم شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت شده عنوان و تصریح کرد: برای رفع این مشکل رایزنی‌هایی صورت گرفت که خوشبختانه با مساعدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مقدمات استقرار کارگزار تعیین صلاحیت بومی فراهم شده که از ماه آینده این اتفاق عملیاتی می‌شود.

به گفته وی، نبود کارگزار بومی تعیین صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان باعث شده تا روند ثبت این شرکت‌ها طولانی شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان همچنین به تسهیلات در نظر گرفته شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح مختلف اعتبارهایی در نظر گرفته است که می‌تواند کمک زیادی برای شرکت‌های دانش بنیان کند.

وی ابراز امیدواری کرد، با تشکیل شورای مرکز رشد واحدهای فناور بتوان گام‌های مهمی در راستای عملیاتی شدن سیاست‌های تبیین شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برداشت و از تسهیلات در نظر گرفته شده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز بهره لازم را برد.

در این نشست همچنین دکتر پویان ادیبی، مدیر مرکز رشد واحدهای فناور گزارشی از فعالیت‌های انجام شده ارائه کرد و گفت: این مرکز علاوه بر فعالیت ذاتی خود، بحث دانش‌بنیان را به صورت موازی پیش برده است.

وی افزود: مرکز رشد واحدهای فناور از نیمه دوم سال گذشته تلاش کرد تا واحدهای مستقر در مرکز را به سمت دانش‌بنیان شدن هدایت کند، از این رو در فرایند نظارت بر واحدها این موضوع مد نظر گرفته شده است.

به گفته مدیر مرکز رشد واحدهای فناور، از مجموع هشت شرکت دانش‌بنیان استان هرمزگان، شش شرکت متعلق به پارک علم و فناوری استان است که در زمینه‌های فناوری‌های دریایی، شیمی، پزشکی و الکترونیک فعالیت می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد، با هدف‌گذاری‌های صورت گرفته تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری افزایش پیدا کند.

ادیبی در ادامه به تسهیلات ارائه شده به واحدهای فناور اشاره کرد و گفت: تاکنون شش میلیارد و 70 میلیون ریال تسهیلات برای واحدهای فناور مصوب شده است.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناور ابراز امیدواری کرد، تسهیلات ارائه شده منجر به اشتغال پایدار و توسعه فناوری در استان هرمزگان شود.

به گفته ادیبی، در حال حاضر سه واحد در مرکز رشد واحدهای فناور به محصول رسیده‌اند.

وی همچنین به آمار اشتغال ایجاد شده از طریق واحدهای فناور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 140 نفر در این واحدها مشغول به کار هستند که بیش از 100 نفر آنها دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس هستند.

وی همچنین از تلاش‌ها برای جذب ایده در مرکز رشد واحدهای فناور خبر داد و گفت: در این زمینه تلاش کردیم تا از همه قابلیت‌ها استفاده کنیم که برگزاری «ایده شو» و «استارتاپ ویکند» از جمله آنهاست.

بر اساس این گزارش، در این جلسه همچنین اعضای شورا دیدگاه‌ها و نظرات خود را در زمینه بهتر شدن فعالیت‌ها بیان کردند.

انتهای پیام

کد N949845

وبگردی