آفتاب

فشار آمریکا بر یونان برای بستن حریم هوایی‌اش به روی هواپیماهای روسی

فشار آمریکا بر یونان برای بستن حریم هوایی‌اش به روی هواپیماهای روسی

وزارت امور خارجه یونان تایید کرد، درخواست واشنگتن از آتن برای بستن حریم هوایی این کشور به روی هواپیماهای روسی حامل کمک‌های بشردوستانه به سوریه را دریافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، سخنگوی وزارت امور خارجه یونان با تایید دریافت این درخواست واشنگتن گفت که این درخواست‌ تحت بررسی قرار دارد.

یکی از منابع دیپلماتیک در آتن روز یکشنبه گفت، یونان از بستن حریم هوایی‌اش به روی هواپیماهای روسی حامل کمک‌های بشردوستانه به سوریه امتناع کرده است.

روز شنبه سفارت آمریکا از دولت موقت یونان خواست تا به هواپیماهای روسی اجازه استفاده از حریم هوایی‌اش را ندهد. اما یونانی‌ها به خاطر جلوگیری از وخیم‌تر شدن روابط با روسیه از این کار امتناع کردند.

به گفته منبع مذکور، روسیه درخواست کرده بود تا برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه از اول تا 24 سپتامبر (10 شهریور تا دوم مهر) سال جاری میلادی از حریم هوایی یونان استفاده کند؛ درخواستی که براساس گزارشات آتن با آن موافقت کرده است.

مقام‌های آمریکایی مدعی هستند روسیه با بهره‌گیری از حریم هوایی یونان٬ مشغول تامین تسلیحات برای نظامیان سوری است. این در حالی است که وزیر خارجه روسیه می‌گوید این کشور تجهیزات مقابله با تروریسم در سوریه را تامین می‌کند.

مقامات آمریکا می‌گویند هواپیماهای روسی با بهره‌گیری از حریم هوایی یونان برای سوریه تسلیحات ارسال می‌کنند و گذشته از آن در حال تقویت حضور نظامی خود در این کشور بحران‌زده‌اند.

دیمیتری پسکوف٬ سخنگوی کرملین٬ می‌گوید تا زمانی که مقامات آتن تصمیم نهایی خود را اعلام نکنند درباره این موضوع موضع‌گیری نخواهد کرد.

جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا٬ روز شنبه در دیدار با همتای روس خود٬ سرگئی لاوروف٬ گفته بود که اگر گزارش‌ها پیرامون توسعه تجهیزات نظامی روسیه در سوریه صحت داشته باشد٬ این مساله موجب گسترده‌تر شدن دامنه جنگ در این کشور خواهد شد و احتمال مقابله روسیه با ائتلاف تحت رهبری آمریکا را که مشغول بمباران مواضع دولت اسلامی در سوریه است٬ تقویت خواهد کرد.

سوریه حالا تبدیل به میدان نبرد دولت‌های خارجی شده است. ایران و روسیه از یک‌سو در جبهه حامیان اسد قرار دارند و هیچ حمایتی را از او دریغ نمی‌کنند و نیروهای خواستار برکناری بشار اسد از قدرت هم تحت حمایت کشورهایی نظیر آمریکا٬ ترکیه و عربستان سعودی‌اند.

با گسترش نفوذ تروریست‌های داعش در سوریه٬ حالا روسیه در تلاش است تا ائتلاف گسترده‌ای را برای مقابله با آنها تشکیل دهد٬ اما ایالات متحده و عربستان سعودی که خواستار برکناری اسد از قدرت‌اند٬ با پیشنهاد این کشور مخالفت کرده‌اند.

آمریکا و ترکیه در تلاش‌اند تا در شمال سوریه در حوالی مرز ترکیه٬ جبهه جدیدی علیه داعش بگشایند تا بتوانند این تروریست‌ها را با کمک نیروهای هم‌پیمان مستقر در این ناحیه بیرون کنند. از سوی دیگر٬ روزنامه السفیر٬ چاپ لبنان٬ روز دوشنبه گزارش داده است که متخصصان نظامی روسیه که در طول هفته‌های گذشته وارد سوریه شده‌اند مشغول بررسی پایگاه‌های هوایی برای گسترش باندها و توسعه آنها هستند.

به اعتقاد برخی از ناظران حضور نظامی روسیه در سوریه در آستانه تغییری بزرگ است و این مساله‌ای است که برای مخالفان بشار اسد٬ به‌خصوص آمریکا و عربستان٬ به شدت نگران‌کننده است. فرانسه و آلمان هم تحرکات اخیر روسیه را به شدت محکوم کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N949801

وبگردی