آفتاب

سئول: چین بر توافق اتمی با کره‌شمالی تمرکز می‌کند

سئول: چین بر توافق اتمی با کره‌شمالی تمرکز می‌کند

وزیر امور خارجه کره جنوبی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، چین به حصول توافق با کره شمالی در خصوص مساله اتمی تاکید و تمرکز خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یون بیونگ - سی، وزیر امور خارجه کره جنوبی گفت، چین توافق با کره شمالی در خصوص مساله اتمی را در اولویت خود قرار می‌دهد. نمایندگان چین و کره‌جنوبی در امور هسته‌ای روز دوشنبه در سئول دیدار و راه‌های بازگرداندن کره‌شمالی به پای میز مذاکره را بررسی کردند. این مقام‌ها همچنین بر بهبود روابط امنیتی میان دو کشور تاکید کردند.

پس از آنکه کره شمالی از معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی مصوب سال 1985 میلادی خارج شد، در سال 2003 میلادی به مذاکرات خلع تسلیحات اتمی با حضور آمریکا، روسیه، چین، ژاپن و کره جنوبی پیوست. پیونگ‌یانگ در سال 2005 میلادی خودش را به عنوان یک قدرت اتمی معرفی کرد و در سال 2006 میلادی نخستین سلاح اتمی‌اش را آزمایش کرد.

مذاکرات شش‌جانبه خلع تسلیحات اتمی در سال 2009 میلادی هنگامی که پیونگ‌یانگ دومین سلاح اتمی خود را آزمایش کرد، متوقف شده و تاکنون به حالت تعلیق درآمده است. کره شمالی تازه‌ترین آزمایش اتمی خود را در سال 2013 میلادی انجام داد که با تشدید تحریم‌های سازمان ملل روبرو شد. البته آزمایش‌های اتمی کره شمالی محکومیت گسترده بین‌المللی را نیز به همراه داشته است.

انتهای پیام

کد N949694

وبگردی