آفتاب

لاهه از آفریقای جنوبی به خاطر عدم بازداشت البشیر توضیح خواست

لاهه از آفریقای جنوبی به خاطر عدم بازداشت البشیر توضیح خواست

دادگاه کیفری بین‌الملل در لاهه از مسوولان آفریقای جنوبی به خاطر ممانعتشان از بازداشت عمر البشیر و عدم تحویل وی به این دادگاه توضیح خواستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری عربی پرس، قضات دادگاه کیفری بین‌الملل در بیانیه‌ای تاکید کردند: مقامات آفریقای جنوبی باید درخصوص دلایلشان برای خودداری از بازداشت عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان توضیح دهند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مقامات آفریقای جنوبی باید توضیح دهند که چرا به البشیر که متهم به ارتکاب جنایات جنگی در اقلیم دارفور است اجازه دادند پس از شرکت در کنفرانس اتحادیه آفریقا، این کشور را به مقصد سودان ترک کند در حالی که دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت وی را صادر کرده و آفریقای جنوبی به عنوان یکی از اعضای لاهه ملزم به اجرای این حکم بود.

در ادامه این بیانیه آمده است، در صورتی که کشورهای عضو لاهه با این دادگاه همکاری نکنند، موضوع برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی به انجمن هیات سامان‌دهنده دادگاه یا شورای امنیت ارجاع داده می‌شود.

پیش از این نیز دادگاه آفریقای جنوبی از دولت این کشور درباره خروج "غیرقانونی" عمر البشیر توضیح خواسته بود.

جاکوب زوما، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی پیشتر در دفاع از طرز برخورد کشورش با البشیر گفت: البشیر به عنوان مهمان کنفرانس اتحادیه آفریقا از مصونیت برخوردار بوده است.

سخنگوی مرکز همکاری و روابط بین‌الملل آفریقای جنوبی نیز با اظهار بی‌اطلاعی از این درخواست دادگاه کیفری بین‌الملل، تاکید کرد اگر چنین بیانیه‌ای هم صادر شده باشد، یک موضوع حقوقی است و دادگاه‌ها باید آن را پیگیری کنند.

انتهای پیام

کد N949664

وبگردی