آفتاب

ابراز امیدواری موگرینی نسبت به تاثیر توافق هسته‌ای بر حل بحران سوریه

ابراز امیدواری موگرینی نسبت به تاثیر توافق هسته‌ای بر حل بحران سوریه

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 می‌تواند مسیر قدرت‌های منطقه‌ای در اطراف سوریه را برای اتخاذ رویکردی متفاوت باز کند تا به جامعه بین‌المللی برای حل بحران و جنگ در سوریه کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای با ایران موجب رویکرد متفاوت در میان قدرت‌های منطقه‌ای در خاورمیانه شود.

موگرینی تصریح کرد: من معتقدم آنچه که در ماه ژوئیه در وین به آن دست یافتیم علاوه بر این‌که یک توافق در زمینه منع اشاعه است، می‌تواند مسیری را برای قدرت‌های منطقه‌ای در اطراف سوریه باز کند تا رویکرد متفاوتی در پیش گیرند و به جامعه بین‌المللی برای حل بحران و جنگ در سوریه کمک کنند.

وی افزود: تنها راه برای حرکت به سمت جلو این نیست که اروپا یا آمریکا یا کشوری خاص طرحی خاص را بر روی میز قرار دهد. ما ده‌ها طرح بر روی میز داشتیم. نکته این است که چارچوب منطقه‌ای و بین‌المللی در بخش‌های مختلف در سوریه ایجاد شود تا گذار به رهبری سوری‌ها صورت گیرد و در نهایت این کشور بتواند در صلح زندگی کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپادر ادامه ابراز تاسف کرد: بیش از چهار سال است که سوری‌ها با این وضع روبرو هستند اما در طرف دیگر بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور، همه احزاب باید راهی برای تعیین آینده کشور خود پیدا کنند. من قصد دارم این هفته با استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه دیدار کنم و معتقدم فقط از طریق گفت‌وگوها به رهبری سازمان ملل می‌توانیم تلاش واقعی را برای حل بحران و مناقشه در سوریه انجام دهیم.

موگرینی در بخش‌های دیگر این گفت‌وگو که بیشتر به مسئله ورود پناهجویان به اروپا اختصاص داشت، گفت: اکنون چند ماه است که کمیسیون اتحادیه اروپا به همه کشورهای عضو پیشنهاد کرده به صورت متحد برای همبستگی با آوارگان اروپایی و جهانی اقدام کنند تا با این بحران فوری مقابله کنند. مشخص است که این بحران به زودی حل نمی‌شود و باقی می‌ماند. ما اروپایی‌ها هر چه زودتر آن را درک کنیم بهتر می‌توانیم با این بحران روبرو شویم و البته آن‌را مدیریت کنیم.

انتهای پیام
کد N949598

وبگردی