آفتاب

درخواست سوچی برای نظارت جهانی بر انتخابات میانمار

درخواست سوچی برای نظارت جهانی بر انتخابات میانمار

رهبر اپوزیسیون میانمار کمپین انتخاباتی خود را برای اولین انتخابات آزاد این کشور پس از پایان حکومت نظامی آغاز کرد و با توصیف این انتخابات به عنوان نقطه عطفی در سیاست میانمار از جامعه جهانی خواست تا بر آن نظارت کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنگ سان سوچی، رهبر اپوزیسیون میانمار با انتشار ویدئویی در صفحه فیس‌بوک حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» اعلام کرد، انتخابات هشتم نوامبر (17 آبان) باید عادلانه و آزاد باشد، اما مهم‌تر از آن دوره انتقالی پس از آن است.

انتظار می‌رود که حزب لیگ ملی برای دموکراسی پیروز انتخابات آتی میانمار باشد. در این صورت تغییر مهمی در چشم‌انداز سیاسی این کشور رخ خواهد داد و به فعالان مدنی این اجازه را می‌دهد تا پس از نیم قرن حکومت سرکوبگر نظامی خواسته‌های مردم را مطرح کنند. پیشتر در سال 1990 حزب لیگ ملی برای دموکراسی در انتخابات پارلمانی پیروز شده بود، اما حکومت خونتای وقت نتایج آن انتخابات را به رسمیت نشناخت.

سوچی در ادامه پیام ویدئویی خود گفت: پس از دهه‌ها برای اولین بار مردم ما یک فرصت واقعی برای ایجاد تغییری حقیقی خواهند داشت. این فرصتی است که ما نمی‌خواهیم آن را از دست بدهیم. انتقالی آرام و بی‌حاشیه اما مهمتر از یک انتخابات آزاد و عادلانه است.

کارزار انتخاباتی سوچی در حالی فعالیت خود را آغاز می‌کند که پیشتر رقیب اصلی و مهم تین سین، رئیس‌جمهوری میانمار در تغییراتی وسیع در حزبش از رهبری آن برکنار و امکان کاندیداتوری در انتخابات را از دست داد. ارتش این کشور به روابط وی با سوچی سوءظن داشت و از این رو زمینه کنار زدن وی را فراهم کرد.

در ادامه پیام ویدئویی این برنده جایزه صلح نوبل که قرار است پنج‌شنبه با حامیان خود دیدار کند، آمده است: لطفا با نظارت بر وقایع پیش، حین و به‌ویژه پس از انتخابات به ما کمک کنید.

انتهای پیام

کد N949534

وبگردی