آفتاب
رویترز:

آغاز بحث قانونوگذاران آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره برجام

آغاز بحث قانونوگذاران آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره برجام

خبرگزاری رویترز گزارش داد: قانونگذاران آمریکا پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی آماده‌اند تا با آغاز بحث درباره برجام مسئله‌ای را در آمریکا حل کنند که باعث شکاف حزبی در واشنگتن شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، قانونگذاران آمریکا پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی خود، روز سه‌شنبه(امروز) بحثی بسیار مهم را درباره قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 آغاز می‌کنند و آماده‌اند تا مسئله‌ای را در آمریکا حل و فصل کنند که باعث شکاف حزبی در میان مقامات واشنگتن شده است.

اگرچه قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌ای در کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان با حمایت قاطع روبروست، اما باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا گفته است در صورت تصویب این قطعنامه آن‌را وتو خواهد کرد و تاکنون نیز توانسته است آراء کافی دموکرات‌ها را برای حفظ حق وتوی خود و نجات توافق هسته‌ای با ایران به دست آورد.

اگر این قطعنامه تصویب شود باعث از بین رفتن قدرت اوباما برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد شد که کنگره آنها را تصویب کرده است و تحلیل‌گران می‌گویند اکثر تحریم‌های آمریکا را شامل می‌شود.

رویترز در ادامه این گزارش به روند بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا پرداخته است:

اوباما در ماه مه سال 2015 لایحه بررسی توافق هسته‌ای با ایران را امضا و آن‌را به قانون تبدیل کرد. این اقدام اوباما پس از آن انجام شد که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره درخواست کردند به آنها اجازه داده شود هرگونه توافق هسته‌ای را که میان ایران و قدرت‌های جهانی حاصل می‌شود بررسی کنند.

این قانون به کنگره اجازه می‌دهد قطعنامه عدم تایید توافق هسته‌ای را که 14 ژوئیه در وین حاصل شد بررسی کند. براساس این توافق، ایران در ازای رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور، برنامه هسته‌ای خود را محدود خواهد کرد.

در مجلس سنای آمریکا که 100 کرسی دارد 54 کرسی به جمهوری‌خواهان تعلق دارد و در مجلس نمایندگان نیز که 434 کرسی دارد جمهوری‌خواهان در مجموع 246 کرسی را در اختیار خود دارند.

کنگره تا 17 سپتامبر فرصت دارد این قطعنامه را تصویب کند. پس از آن اوباما 12 روز برای وتوی آن وقت خواهد داشت. سپس کنگره 10 روز دیگر به منظور تلاش برای رهایی خود از وتوی اوباما فرصت دارد.

رهبران مجلس نمایندگان آمریکا گفته‌اند قصد دارند این هفته قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌ای را تصویب کنند که پیش بینی می‌شود سنا نیز در این زمینه سریع اقدام کند.

رویترز در این گزارش با تاکید بر این‌که «اوباما با استفاده از حق وتو خود می‌تواند پیروز شود» نوشت: زمانی که قطعنامه عدم تایید توافق هسته‌ای با ایران تصویب شود و اوباما نیز آن را وتو کند، سنا و مجلس نمایندگان هر دو به رای اکثریت دو سوم نیاز خواهند داشت تا بتوانند وتوی اوباما را باطل کنند. اوباما برای حفظ وتوی خود به 34 رای در سنا و 146 رای در مجلس نمایندگان نیاز دارد. وی پیشتر توانسته است حمایت 38 سناتور را در سنا به دست آورد که 36 نفر آنها دموکرات و دو نفر نیز مستقل هستند.

با توجه به اینکه قطعنامه مخالفت با توافق هسته‌ای را مجلس نمایندگان ارائه کرده است، ابتدا مجلس نمایندگان وتو را بررسی خواهد کرد و از این رو ممکن است به رای‌گیری در سنا نیازی نباشد.

تا روز جمعه 110 نفر از اعضای مجلس نمایندگان حمایت خودشان را از توافق هسته‌ای ایران اعلام کردند که همگی آنها دموکرات هستند. نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان گفته است اطمینان دارد قادر خواهد بود آراء کافی را برای حفظ حق وتوی رئیس‌جمهور به دست آورد.

حامیان توافق هسته‌ای ایران و گروه1+5 بر این باورند که استفاده رئیس‌جمهور از حق وتو این پیام را به جهان ارسال خواهد کرد که آمریکا متحد نیست و باعث تضعیف موضع اوباما در اجرای این توافق خواهد شد.

مخالفان این توافق نیز می‌گویند استفاده رئیس‌جمهور از حق وتو این پیام را به جهان ارسال خواهد کرد که آمریکا درباره توافق دچار تردید است و رئیس‌جمهور بعدی آمریکا ممکن است آن را کنار بگذارد به ویژه اگر ایران به تعهداتش طبق توافق پایبند نباشد.

این در حالی‌ است که اگر دموکرات‌ها بتوانند به 41 رای در سنا دست یابند می‌توانند از به رای گذاشته شدن قطعنامه عدم تایید توافق هسته‌ای جلوگیری کنند.

درحال حاضر تنها پنج سناتور دموکرات وجود دارند که همچنان دچار تردید هستند و موضع خود را در حمایت یا مخالفت با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 مشخص نکرده‌اند.

انتهای پیام

کد N949470

وبگردی