آفتاب
یک عضو حزب کارگزاران سازندگی:

دیوار بلند بین ایران و آمریکا تنها یک ترک برداشته است

دیوار بلند بین ایران و آمریکا تنها یک ترک برداشته است

یک عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت که این حزب در هماهنگی کامل با نیروها و تشکل‌های اصلاح طلب است و در کنار آن‌ها برای انتخابات اسفندماه آماده می‌شود.

یک عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت که این حزب در هماهنگی کامل با نیروها و تشکل‌های اصلاح طلب است و در کنار آن‌ها برای انتخابات اسفندماه آماده می‌شود.

شهربانو امانی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به آغاز مجدد فعالیت‌های حزب کارگزاران سازندگی از نیمه مرداد ماه سال جاری گفت: حزب کارگزاران در امتداد از سرگیری فعالیت‌های حزبی خود، با ترمیم شورای مرکزی و تشکیل واحدهای استانی، پیش کنگره‌ای را برگزار کرد و پیرو برنامه و استراتژی‌های مدونش، در هفته گذشته نشستی را نیز با حضور دبیران استانی تشکیل داد.

او با اشاره به موضوعات مطرح شده در نشست هفته گذشته دبیران استانی حزب کارگزاران، اظهار کرد: در این نشست دبیران استان‌ها مشکلات پیش رو را برای حضور در انتخابات اسفندماه مطرح کردند و به بحث و تبادل نظر درباره محکم‌تر ساختن همگرایی میان اصلاح‌طلبان در این انتخابات پرداختند و در ادامه گزارشی را نیز از روند شکل‌گیری شورای استان‌های حزب ارائه دادند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این‌که اعضای کارگزاران طی هفته گذشته با رئیس جمهور دولت اصلاحات نیز دیداری داشته‌اند، افزود: طی هفته گذشته، اعضای حزب، علی رغم محدودیت‌های متعددی که در چند سال گذشته برای آقای خاتمی به وجود آمده، دیداری دوستانه و هم اندیشانه را نیز با ایشان به عنوان رهبر گفتمان اصلاحات در کشور و به عنوان شخصیتی که مطالبات دیرینه و تاریخی مردم ایران را پیگیری کرده و می‌کند، برگزار کردند.

او درباره موضوعات محوری مطرح شده در این دیدار نیز گفت: در این جلسه گزارشی از روند فعالیت‌های کارگزاران در طول 20 سال گذشته از سوی دبیرکل حزب ارائه شد و آقای خاتمی نیز راهبردهای لازم در خصوص کمک به ایجاد یک فضای آرام و پر نشاط برای تشکیل مجلسی کارآمد که دولت بتواند ضمن همکاری با اعضای آن، وعده‌های خود را نسبت به مردم عملی سازد را عنوان کردند.

امانی ادامه داد: همگان می‌دانند که حزب کارگزاران یک حزب اصلاح طلب بوده است و خواهد بود و همواره نیز اهدافش را در اردوگاه اصلاح طلبی پیگیری کرده است و در حال حاضر نیز در هماهنگی کامل با سایر نیروها و تشکل‌های اصلاح‌طلب، برنامه‌هایش را برای حضور در انتخابات مجلس دهم، پیگیری می‌کند.

این عضو حزب کارگزاران سازندگی نتیجه جلسه مشترک حزب متبوعش را با رئیس دولت اصلاحات، مثبت ارزیابی کرد و گفت: آقای خاتمی در کنار آیت‌الله هاشمی که به عنوان یک سرمایه اجتماعی و سیاسی شناخته می‌شوند و آحاد مردم از راهنمایی‌های ایشان بهره می‌برند، شخصیتی هستند که مرجع بسیاری از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورند و تنها به لایه‌ای خاص از اصلاح‌طلبی اختصاص ندارند.

او با اشاره به بخشی از دغدغه‌های حزب کارگزاران در شرایط امروز کشور، اظهار کرد: همان‌طور که دبیرکل کارگزاران در مراسم افطاری رییس‌جمهور مطرح کرد، حزب کارگزاران در حال حاضر به دو موضوع توجه ویژه‌ای دارد. یکی بحث آغار مذاکرات ملی پس از پایان مذاکرات هسته‌ای است که برای نخستین‌بار از سوی آقای کرباسچی مطرح شد و دیگری نیز پیگیری مسئله همگرایی و عقلانیت بین نیروهای سیاسی کشور برای رسیدن به یک توسعه پایدار و متوازن است که نیاز امروز کشور نیز به نظر می‌آید.

امانی اضافه کرد: حزب کارگزاران طبق استراتژی خود برای دوران پساتحریم برنامه‌هایی دارد که آن را طبق سند راهبرد مذاکره ملی عنوان و منتشر کرده است و در تلاش است تا مواد طرح شده در این سند نیز در کشور اجرایی شود.

او با بیان این‌که تجربیات گذشته را نباید از یاد ببریم، اظهار کرد: ما تجربه تلخ و سخت سال‌های 84 و 88 را با خود داریم، تجربه‌ای که مسببش افتراق و پراکندگی نیروهای اصلاح‌طلب بود و در نهایت به از دست رفتن دستاوردهای دولت‌های پنجم تا هشتم انجامید و موجب روی کار آمدن دولتی پوپولیستی شد.

این نماینده پیشین مجلس با اظهار تأسف از غفلت نیروهای اصلاح‌طلب در دهه هشتاد، عنوان کرد: متأسفانه غفلتی که در سال 84 دامن‌گیر ما شد به پشیمانی سنگینی ختم گشت که اگر می‌توانستیم با هم‌گرایی، ائتلاف و اعتدال، دستاوردهای دوران بعد از جنگ را پاس بداریم، چه بسا این‌ همه هزینه به کشور و مردم وارد نمی‌شد.

وی افزود: اگر از گذشته درس‌های جدی می‌گرفتیم، تجربه‌ها را از نسل قبلی به نسل جوان منتقل ساخته و از تشتت و تضارب آرای درون‌گروهی پیش‌گیری می‌کردیم و دچار غفلت نمی‌شدیم، وضعیت بهتری نسبت به امروز داشتیم.

امانی هم‌چنین نسبت به تکرار شرایط دو سال قبل هشدار داد و گفت: امروز هم اگر احزاب سیاسی اصلاح‌طلب در کشور با عقلانیت، خردورزی و تجربه‌اندوزی از دوران سخت گذشته، نتوانند رفتار جمعی را در پیش بگیرند، مجدداً امکان بازگشت به شرایط دولت قبل، ایجاد خواهد شد.

وی با بیان این‌که کارنامه دولت قبلی نصب‌العین همه است تا آن را با شرایط امروز مقایسه کنند، تصریح کرد: اگر جبهه اصلاحات نتواند، نخواهد یا شرایطش مهیا نباشد تا به هم‌گرایی و ائتلاف حداکثری برای تشکیل یک مجلس کارآمد و پاکدست که بتواند در این برهه تاریخی کشورمان را در مسیر اعتدال و تدبیر پیش ببرد، برسد؛ مطمئناً جنبش‌های اجتماعی از آن‌ها عبور خواهند کرد و اگر نتوانند با خودشان به تفاهم برسند و نیاز جامعه و افکار عمومی را تأمین کنند، قطعاً باید منتظر بازگشت همان فضای سابق باشند.

وی درباره توافق هسته‌ای میان ایران و 6 قدرت جهانی و منافع آن برای کشور نیز گفت: امریکا در گذشته می‌کوشید قدرت‌های جهان را با خود هم‌صدا سازد و با پشتیبانی مخالفان جمهوری اسلامی در منطقه، ایران را کشوری جنگ‌طلب نشان دهد. متأسفانه وضعیت درونی ما نیز در آن دوره این فرصت را برای هم‌صدایی قدرت‌های جهانی با امریکا پیش آورد اما در حال حاضر با تفاهم نامه‌ای که بین ایران و کشورهای 1+5 امضا شده است، کشورهای اروپایی پذیرفته‌اند که ایران کشوری قابل اعتماد است و آنها می‌توانند برای تعامل‌های همه جانبه، به عنوان یک شریک سیاسی و اقتصادی با ما همراه شوند.

او با بیان این‌که ایران پیشینه‌ای دارد که در آن همواره به عنوان کشوری صلح‌طلب، شناخته شده است، افزود: بین ایران و امریکا دیواری به بلندای تاریخ 36 ساله انقلاب وجود دارد و با تفاهمی که بین هر دو طرف امضا شده است این دیوار تنها ترکی برداشته است.

امانی با یادآوری این‌که علی رغم همه فشارهای تندروهای جهانی و صهیونیست‌ها شرایط لازم برای مذاکره مستقیم بین ایران و امریکا فراهم شد، گفت: در شرایط مذاکرات با توجه به اعتقادی که در دولت یازدهم وجود داشت تا براساس تعهداتمان وارد مذاکره مستقیم و بی واسطه‌ای با طرف امریکایی شویم، این امید در دل همه به وجود آمد که تیم مذاکره کننده ما با قرار گرفتن در برابر قدرت‌های جهانی، ضمن رعایت تعهدات خود، می‌تواند هم حرفش را بزند و هم انتظارات مردم را از نتیجه مذاکرات، برآورده سازد.

او در خصوص خطرات نفوذ بیگانگان از طریق این توافق به کشور نیز اظهار کرد: نه تنها یک کشور خاص بلکه هر کشوری، اگر با نیت سوئی به دنبال برقراری ارتباط با کشوری مثل ایران باشد، ما از یک سو با تکیه بر همگرایی میان جریانات سیاسی درون کشور، راه را برای رسیدن به یک توسعه پایدار و متوازن که با هدف حفظ منافع ملی همراه خواهد بود، آماده می‌کنیم و از سوی دیگر با همراهی و همدلی میان ملت و دولت راه نفوذ بیگانگان به کشور را خواهیم بست.

انتهای پیام

کد N949349

وبگردی