آفتاب

آژانس از بازسازی‌های جدید در سایت هسته‌ای کره شمالی خبر داد

آژانس از بازسازی‌های جدید در سایت هسته‌ای کره شمالی خبر داد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد: کره شمالی اقدام به ساخت و بازسازی تاسیسات اتمی در محوطه هسته‌ای یونگ بیون، مرکز اصلی برنامه سلاح اتمی این کشور کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از رویترز، یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام در وین گفت: ما فعالیت‌های بازسازی و ساخت و ساز را در چندین جای گوناگون محوطه را شاهد بودیم.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد این ساخت و سازها منطبق با اظهارات مقامات جمهوری دموکرات خلق کره مبنی بر توسعه بیش‌تر توانایی‌های هسته‌ای‌اش است.

کره شمالی که باور می‌رود در سال‌های 2006، 2009 و 2013 آزمایش هسته‌ای انجام داده است، مانع دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته‌ای‌اش از سال 2009 شده است و نظارت این آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را محدود به خارج از کشور کرده است.

در گزارشی که در ماه آوریل از سوی موسسه علوم و امنیت بین‌الملل واقع در واشنگتن منتشر شد، آمده است، تصاویر ماهواره‌یی نشان از فعالیت در راکتور اصلی هسته‌ای محوطه پس از یک دوره توقف دارد.

این گزارش می‌افزاید، راکتور اصلی در یونگ بیون ممکن است به طور متناوب یا با قدرت پایین شروع به کار کرده باشد و سانتریفیوژها دوباره به کار افتاده‌اند. هم‌چنین آمانو بدون اشاره به این که در کجای محوطه یونگ بیون بازسازی‌ها انجام شده است گفت: ما به نظارت بر گسترش سایت یونگ بیون از طریق تصاویر ماهواره‌یی ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام

کد N949078

وبگردی