آفتاب

دبیر کل ناتو برای نخستین بار به اوکراین سفر می کند

دبیر کل ناتو برای نخستین بار به اوکراین سفر می کند

وزیر امور خارجه اوکراین امروز(دوشنبه) گفت، دبیر کل ائتلاف نظامی ناتو قرار است نخستین بار به اوکراین سفر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پاولو کلیمکین، وزیر امور خارجه اوکراین پس از نشستی که با ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل داشت، گفت که این سفر که او آن را "سمبولیک" خواند، منجر به ارتقاء نمایندگی ناتو در اوکراین و گسترش همکاری های فنی میان دو طرف خواهد شد.

کلیمکین این مساله را که سفر استولتنبرگ به اوکراین باعث بدتر شدن روابط این کشور با روسیه خواهد شد رد کرد. وی گفت،‌ در مقابل پس‌زمینه "تجاوز روسیه" به شرق اوکراین، این سفر را به سختی می توان "تحریک بیشتر" قلمداد کرد.

انتظار می رود،‌ استولتنبرگ رزمایش حفاظت مدنی ناتو - اوکراین را در حالی که ضرب‌الاجل تکمیل توافق صلح اوکراین نزدیک می شود، افتتاح کند.

اوکراین در سال 2010 از طرح خود برای پیوستن به ائتلاف نظامی 28 کشوری ناتو دست برداشته تا باعث رضایت خاطر مسکو شود اما اکنون بار دیگر به دنبال دورنمای پیوستن به ناتو است و این کار را تنها راه حفاظت از خاک خود قلمداد می کند.

ناتو از اظهار نظر درباره سفر استولتنبرگ به اوکراین خودداری کرد و معمولا به دلایل امنیتی درباره چنین سفرهایی بحث نمی کند.

کلیمکین خاطرنشان کرد، این سفر منجر به همکاری در زمینه پروژه های مربوط به نیروهای عملیات ویژه، پشتیبانی از نیروی دریایی اوکراین و مین‌روبی خواهد شد.

امروز همچنین وزیر اقتصاد روسیه نیز به بروکسل سفر کرده تا به مذاکرات بیشتر درباره توافق تجاری اوکراین-اتحادیه اروپا که مسکو آن را موجب آسیب به اقتصادش دانسته بپردازد.

انتهای پیام

کد N949062

وبگردی