آفتاب

طرح اصلاحات شورای امنیت در مجمع عمومی به رای‌گذاشته می‌شود

طرح اصلاحات شورای امنیت در مجمع عمومی به رای‌گذاشته می‌شود

زمینه‌ برای آغاز گفت‌وگوها درباره روند اصلاحات شورای امنیت سازمان ملل طی جلسه آتی مجمع عمومی این سازمان آماده می‌شود و انتظار می‌رود رئیس مجمع طی چند روز آتی چارچوب این گفت‌وگوها را اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری پی تی آی، سام کوته سا، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل با تهیه متنی برای اعضای سازمان ملل در مساله آغاز روند اصلاح شورای امنیت گامی برداشته است. این متن اصول مذاکرات بین دولتی برای اصلاح شورای امنیت را تعیین کرده است.

همزمان با پایان شصت و نهمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل، این متن قرار است طی هفته جاری برای تعیین و ارجاع به هفتادمین مجمع به رای گذاشته شود.

از آنجایی که هفتادمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل از 15 سپتامبر آغاز می‌شود، این رای‌گیری باید پیش از این تاریخ برگزار شود.

بنا به اعلام منابع مختلف این وظیفه رئیس مجمع است که حد نصاب رای‌ها برای ارجاع این متن را تعیین کند. در صورت تایید، این متن پایه‌ای مهم برای کشورهای عضو جهت آغاز گفت‌وگوهای اصلاح شورای امنیت خواهد بود؛ روندی که مدت‌ها از توقف آن می‌گذرد.

کوته سا همچنین نماینده دائمی جامائیکا را برای ریاست بر مذاکرات بین دولتی درباره اصلاح شورای امنیت منصوب کرده است. وی در نامه‌ای به تمامی اعضای سازمان ملل اعلام کرده بود که وی همچنین نامه‌هایی حاوی مواضع گروه‌ها و کشورهای عضو را توزیع کرده است؛ کشورهایی مانند آمریکا، روسیه و چین که تمایلی به درج پیشنهاداتشان در متن مذاکرات شورای امنیت سازمان ملل نداشتند.

در این میان هند اعلام کرده است که روند گسترش این هیات قدرتمند سازمان ملل به نظر بی حد و حصر نیست و برای رسیدن به نتیجه درباره این مساله باید زمان و محدوده مشخصی تعریف شود.

آسوک کومار، سفیر هند در سازمان ملل پیشتر اعلام کرده بود: باید به کسانی که تمایلی به ایجاد یک محدوده زمانی در این مساله ندارند توصیه کرد که دست از تحمیل تاخیر در روند اصلاحات بردارند.

به گفته منابع مختلف، هند معتقد است که هفتادمین سالگرد ایجاد سازمان ملل می‌تواند نقطه عطفی برای سرعت بخشیدن به روند اصلاحاتی باشد که باید طی یک سال آینده تکمیل شود.

پیشتر سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل طی نامه‌ای به کوته سا اعلام کرده بود، آمریکا با اصل افزایش تعداد اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت موافق است اما به شرط آنکه هرگونه نظر برای افزایش تعداد اعضای دائم با توجه به توانایی و تمایل کشورها در همکاری جهت ایجاد صلح و ثبات جهانی و پایبندی آنها به اهداف سازمان ملل صورت گیرد.

روسیه، یکی دیگر از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز هفته گذشته اعلام کرد، این کشور دستیابی به توافقی تاریخی در افزایش اعضای دائم شورای امنیت در کوتاه‌مدت پیش‌بینی نمی‌کند.

ویتالی چورکین، نماینده دائمی روسیه و رئیس ماه سپتامبر شورای امنیت سازمان ملل در این باره گفته بود: درباره اصلاحات شورای امنیت مذاکرات مدت‌های مدیدی است که در جریان است. ما خواهان یک توافق تاریخی میان دو گروه هستیم که یکی از آنها موافق و دیگری مخالف افزایش اعضای دائمی شورای امنیت هستند.

چورکین گفته بود، افرادی که مخالف این امر هستند پیشنهاد می‌دهند که به جای عضویت دائم برخی از کشورها مدت طولانی‌تری نسبت به اعضای غیردائم در شورا بمانند.

وی با اشاره به این طرح‌ها و اختلافات خاطرنشان کرد: با این شرایط به نظر من رسیدن به چنین توافقی در آینده نزدیک ممکن نیست.

روسیه در نامه‌ای خطاب به کوته سا تاکید کرده بود: امتیازات فعلی اعضای دائمی شورای امنیت از جمله حق وتو نباید در اصلاحات تغییر کند.

چین در نامه‌ای دیگر خطاب به رئیس مجمع عمومی دربار این اصلاحات گفت، اصلاحات مذکور نه‌تنها باید افزایش تعداد اعضای دائم و غیردائم شورا بلکه کارآمدی و روش‌های کار آن را نیز دربر بگیرد.

این کشور تاکید کرده بود که کشورهای عضو هنوز اختلافات بسیار جدی درباره اصلاحات دارند و هیچ توافق عمومی درباره حل این اختلافات وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N948942

وبگردی