آفتاب

اولاند: برای حل بحران سوریه ایران باید وارد عمل شوند

اولاند: برای حل بحران سوریه ایران باید وارد عمل شوند

واحدمرکزی خبر نوشت: رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد برای حل بحران سوریه قدرت های منطقه ای از جمله ایران باید وارد عمل شوند.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، فرانسوا اولاند در نشست خبری خود تاکید کرد فرانسه باید از لحاظ اقتصادی و اجتماعی قدرتمند شود تا در وهله نخست میزان بیکاری را کاهش دهد. این عامل اصلی تصمیماتی است که طی سه سال گذشته گرفته شده است. اصلاحاتی که صورت گرفته و اقدامات جدیدی که تا پایان دوران ریاست جمهوری من قرار است صورت گیرد با همین هدف است. «پیمان مسئولیت» هم تا سال دو هزار و شانزده ادامه خواهد داشت. سیاست های کاهش مالیات نیز در سال دو هزار و شانزده پیگیری می شود. بیش از دو میلیارد یورو به این سیاست اختصاص داده شده است و هشت میلیون خانوار شامل این سیاست می شوند. من از وزیر اقتصاد می خواهم پیش نویس قانونی را برای فرصت های اقتصادی ناشی از نوآوری آماده کند. 

اولاند گفت اصلاحات قوانین کار را نیز شفاف می سازد. زیرا این قوانین عامل حمایت از کارکنان و اشتغال زایی است. وی گفت دستگاه قضایی هم باید تقویت و مدرن سازی شود. وی به نشست بین المللی آب و هوا اشاره کرد و گفت جهان در ماه دسامبر هر چه در توان دارد انجام خواهد داد تا در مورد آب و هوا به توافق دست یابد. تا کنون بیانیه های بسیاری در این باره صادر شده است اما ما هنوز با توافقی جامع فاصله داریم. کمتر از سه ماه برای دستیابی به این توافق باقی مانده است. من به همراه لوران فابیوس وزیر امور خارجه تصمیم گرفته ایم از مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان جایگاهی برای آماده سازی نشست آب و هوا استفاده کنیم.
در ادامه این نشست خبری یکی از خبرنگاران گفت آیا فرانسه در سوریه همانند عراق مداخله نظامی خواهد کرد و فراتر از پروازهای شناسایی که از آن صحبت کردید به مواضع داعش در سوریه حمله خواهد کرد؟ آیا شما هر گونه اعزام نیرو به سوریه را رد می کنید؟ آن هم در شرایطی که از دیدگاه برخی تنها نیروهای زمینی می توانند این بحران را به طور قاطع به پایان برسانند.
اولاند در پاسخ گفت فرانسه در برابر تروریسم همواره مسئولیت خود را بر عهده گرفته است. ما با مداخله نظامی در (کشور) مالی این مسئله را نشان دادیم. ما در کشورهای ساحل آفریقا نیز برای مقابله با جنبش تروریستی بوکوحرام وارد عمل شدیم. ما برای جلوگیری از به راه افتادن حمام خون در جمهوری آفریقای مرکزی هم مسئولیت خود را بر عهده گرفتیم. البته این مسئله ارتباطی با تروریسم نداشت. در زمان تصمیم گیری در مورد حمله نظامی به سوریه پس از استفاده از سلاح شیمیایی نیز فرانسه اعلام آمادگی کرده بود. ما هم اکنون بخشی از ائتلافی هستیم که به عراق اجازه داد تمامیت ارضی خود را حفظ کند. در حال حاضر ما می خواهیم در سوریه افرادی را که علیه ما آماده می شوند و علیه مردم سوریه اقدام می کنند بشناسیم. از این رو تصمیم گرفته شده است از فردا پروازهای شناسایی آغاز شود. در این میان ارتباط با ائتلاف هم حفظ خواهد شد، زیرا این شرط لازم است تا ما بتوانیم توان مداخله را حفظ کنیم. پس از آن با توجه به اطلاعات جمع آوری شده برای حمله آماده خواهیم بود. برخی می گویند هم اکنون زمان مداخله نظامی زمینی در سوریه است. این افراد حتی کسانی هستند که در سایر موارد با هر گونه مداخله ای مخالف بودند. اما من فکر می کنم اعزام نیروهای فرانسوی به خاک سوریه بی تاثیر و غیر منطقی است. غیر منطقی است زیرا در این صورت ما تنها کشوری خواهیم بود که در آنجا نیرو خواهیم داشت و بی تاثیر است زیرا به عملیاتی اشغال گرایانه تبدیل می شود. بنابراین ما مداخله نظامی زمینی نخواهیم داشت. همان طور که چنین مداخله ای در عراق هم نداشتیم. در عراق عملیات نظامی زمینی بر عهده مردم عراق بود. در سوریه هم این مسئله بر عهده مردم سوریه، کشورهای همسایه و قدرت های منطقه ای خواهد بود. فرانسه همچنین برای دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه تلاش می کند. زیرا بحران سوریه ماهیت سیاسی دارد. من فکر می کنم باید با تمام کشورهایی که می توانند در این راه تاثیر گذار باشند همکاری کنیم. من به کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و ایران و همچنین کشورهای عضو ائتلاف در این زمینه می اندیشم.
اولاند گفت انتقال قدرت در سوریه برای ما مسئله ای حیاتی است. نباید هیچ کاری برای استحکام قدرت و ماندن بشار اسد انجام داد. کناره گیری بشار اسد از قدرت در روند انتقال قدرت گنجانده شده است و کاری است که ما باید انجام دهیم تا مردم سوریه بر مبنای دموکراسی گرد هم آیند و آینده خود را بسازند.

4949

کد N948907

وبگردی