آفتاب

جلسه امروز کمیسیون بررسی برجام با حضور جلیلی

جلسه امروز کمیسیون بررسی برجام با حضور جلیلی

رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با حضور در جلسه امروز کمیسیون رسیدگی به برجام در مجلس انتقاداتی را در مورد توافق هسته‌ای مطرح کرد.

رئیس سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با حضور در جلسه امروز کمیسیون رسیدگی به برجام در مجلس انتقاداتی را در مورد توافق هسته‌ای مطرح کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون بررسی برجام گفت: «هفتمین جلسه کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام به ریاست علی‌رضا زاکانی و با حضور سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و رئیس پیشین تیم مذاکره کننده هسته‌ای، عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، و باقری برگزار شد تا تاریخچه مذاکرات از نگاه جلیلی و همفکرانش بررسی شود و محتوای برجام و قطعنامه 2231 از نظر آنها مورد رسیدگی قرار گیرد.

سعید جلیلی در این نشست استثناء شدن ایران در برجام و قطعنامه را بر خلاف خط قرمز جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: ما در این توافق‌ها پذیرفته‌ایم که حقوق کمتری در حوزه هسته‌ای داشته باشیم، ضابطه‌های بازرسی غیر متعارف را به طور استثنا پذیرفته‌ایم و ضابطه‌های استثنایی راستی آزمایی و پروتکل الحاقی را نیز پذیرفته‌ایم.

جلیلی در ابتدا عنوان کرد شاخصه قضاوت و ارزیابی ما در برجام بر این اساس محدودیت ها و امتیازهای داده شده است. به این معنا که هر چه محدودیت‌ها کمتر شود، تحریم ها بیشتر لغو شود، قطعنامه‌های شورای امنیت بیشتر لغو شود، محدودیت‌های تحقیق و توسعه کمتر شود، از ذیل ماده 41 خارج شویم، بازرسی‌های ما کمتر شود نشان دهنده آن است که ما گامی به جلو برداشته‌ایم.

جلیلی با طرح این سوال که اما باید دید آورده‌های ما چه بود؟ اشاره کرد که آیا تعداد سانتریفیوژها، راه‌اندازی فردو، پیشرفت 76% آب سنگین اراک، تبدیل راکتور تهران به تولید، 450 کیلو مواد با غنای 20%، تکمیل و بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر، صد تن آب سنگین، تبدیل قرص‌های سوخت به میله‌های سوخت و .... از جمله آورده‌ها و سرمایه‌های هسته ای تیم قبلی بود و ما در چنین شرایطی پرونده را تحویل دادیم.

به گفته این رئیس سابق تیم مذاکره کننده از سوی دیگر داشته‌های راهبردی داشتیم که عبارت بودند از بی‌اعتبار کردن به کارگیری گزینه نظامی، ناامیدسازی دشمن از تحریم‌ها، شکل گیری اقتصاد مقاومتی، ناامیدسازی دشمن از فتنه 88، ثبات جایگاه منطقه‌ای ایران از جمله آورده‌های ما در این دوران بود و در چنین شرایطی پرونده را تحویل دادیم.

جلیلی همچنین عنوان کرده است که آورده‌های سیاسی ما در زمان تحویل پرونده پذیرش حق هسته‌ای ایران مطابق NPT، وادارسازی طرف مقابل مبنی بر کنار گذاشتن پیش شرط‌ها در مذاکرات، عدم استثناء شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، پذیرش مولفه‌های توافق خوب از طرف مقابل، حمایت به اتفاق کشورهای عدم تعهد از حق هسته‌ای، وادار کردن طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها مبنی بر پذیرش حق غنی سازی ایران و ... بود.

جلیلی معتقد است برای بررسی دقیق برجام، باید قطعنامه 2231، متن کامل برنامه بلند مدت و پیوست نقشه راه همکاری با آژانس مورد بررسی قرار گرفته شود.

به گفته جلیلی جمهوری اسلامی از حدود 100 حق مسلم خود از برجام و اسناد ضمیمه صرف نظر کرده است، مبنای نادرستی از برجام پذیرفته شده که قابل قبول نیست. از جمله استثناء شدن ایران، جایگزین شدن«اجازه» به جای «حق» ایران که در NPTتصریح شده است و پذیرش معیارهای غیر متعارف و بالاخره اینکه در برجام حتی از حقوق تصریح شده از توافق ژنو هم عقب نشینی می‌شود.

ادامه دارد ...

کد N948786

وبگردی