آفتاب

سازمان ملل: کمبود آب در غزه فاجعه‌بار است

سازمان ملل: کمبود آب در غزه فاجعه‌بار است

براساس گزارش‌های موجود،‌ بیش از 90 درصد منابع آبی در غزه غیرقابل آشامیدنی است و مابقی نیز که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند،‌ رو به اتمام است. فاکتورهای متعددی نیز علاوه بر کمبود منابع آبی باعث شده تا ساکنان این منطقه با کمبود مایحتاج اولیه مواجه شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری راشاتودی، بنا به گفته ساکنان محلی، تنها یک منبع آب آشامیدنی در غزه باقی مانده که ساکنان این باریکه آن را هم باید با اسرائیل و مصر اشتراک بگذارند. غزه در پایین دست اسرائیل قرار دارد و فلسطینی‌ها گفته‌اند، اسرائیل به استفاده از این موقعیت برای منفعت بردن و استفاده از منابع آبی به عنوان تاکتیکی علیه جمعیت غزه متوسل شده است.

روند نزولی منابع آبی بخشی از گزارش اخیر سازمان ملل درباره غزه است به طوریکه در این گزارش آمده که این منطقه تا 2020 خالی از سکنه می‌شود.

براساس سندی که توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل منتشر شد،‌ چندین عامل بر مشکل کم آبی در غزه دامن می‌زند.

تولید ناخالص داخلی در غزه در 2014، 15 درصد کاهش داشت و 72 درصد از ساکنان این باریکه به شدت با کمبود مواد غذایی مواجهند و نرخ بیکاری 44 درصد است. از طرفی حملات بی‌امان نیروهای نظامی اسرائیل نیز به این روند دامن زده است. همچنین وقوع سه عملیات نظامی تنها در مدت شش سال، با هشت سال محاصره اقتصادی از دیگر عواملی است که این منطقه را در معرض نابسامانی قرار داده است.

سازمان ملل اعلام کرده که 500 هزار تن در غزه در نتیجه عملیات نظامی ارتش اسرائیل بی‌خانمان شدند. همچنین بیش از 20 هزار منزل مسکونی در این باریکه منهدم شده، 148 مدرسه، 15 بیمارستان و 45 مرکز خدمات اولیه بهداشتی به شدت تخریب شدند. غزه یکی از پرجمعیت ترین مناطق حومه‌ای در جهان محسوب می‌شود.

اما بدترین موقع زمانی است که این جمعیت نتواند به منابع اولیه برای زندگی دسترسی داشته باشند که یکی از آنها آب آشامیدنی است. بدون آب، هیچ ساخت و ساز و احیای زندگی امکان پذیر نیست. سلامت، بهداشت و تاسیسات و خدمات حساس و مهم همگی به آب سالم و بهداشتی بستگی دارند.

هماهنگ کننده ارشد کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل برای کمک به مردم فلسطین گفت:‌ آخرین جنگ غزه باعث از بین رفتن زیرساخت‌های مهم،‌ کمبود شدید منابع آب و بدتر شدن شرایط در منطقه شده است. بیش از 50 درصد از منابع آبی دیگر در دسترس نیستند و برخی هم کلا نابود شدند. غزه از یک فاجعه رنج می‌برد که همان کمبود منابع آبی است. و شرم بر جهانی باد که تنها در گوشه‌ای ایستاده و تماشا می‌کند.

براساس گزارش‌های موجود، بخشی از آب مصرفی غزه دارای نمک و نیترات است و هر سال میزان این مواد سرطان زا در منابع آبی غزه بالا می‌رود به ویژه پس از بمباران لوله‌های فاضلاب و خطوط لوله آب آشامیدنی توسط نیروهای اسرائیلی که سال 2014 رخ داد و حالا این خطوط لوله با هم یکی شده‌اند.

انتهای پیام

کد N948761

وبگردی