آفتاب

تاکید رییس کمیته روابط خارجی سنا بر لزوم رای‌گیری کنگره درباره برجام

تاکید رییس کمیته روابط خارجی سنا بر لزوم رای‌گیری کنگره درباره برجام

رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با بیان این که مردم این کشور حق دارند بدانند که موضع افراد منتخب کشورشان درباره توافق هسته‌ای چیست، گفت: این توافق به برنامه هسته‌ای ایران مشروعیت می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سناتور باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنا در صفحه خود در پایگاه اینترنتی مجلس سنا در یادداشتی با وجود تاکید همیشگی ایران بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای‌اش، نوشت: من ماه اوت به سراسر ایالت تنسی سفر و در طول این سفر با بسیاری از ساکنان این ایالت در مورد توافق هسته‌ای میان ایران، آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی صحبت کردم. نظرات در مورد این توافق متفاوت است، اما شاید هیچ موضوع ژئوپولتیک مهم‌تری از جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، وجود نداشته باشد. یک توافق‌نامه قوی که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود و با گذر زمان دوام داشته باشد، همواره هدف این مذاکرات بوده است.

به همین دلیل هنگامی که رییس‌جمهور اوباما در سال 2012 اعلام کرد، او تنها توافقی را می‌پذیرد که ایران را ملزم به پایان دادن به برنامه هسته‌ای‌اش کند، این امید وجود داشت که توافق بتواند حمایت هر دو حزب را در آمریکا بدست آورد.

از زمانی که دولت در ماه ژوییه به این توافق دست یافت، کنگره آن را به طور کامل مورد بررسی قرار داده است تا مشخص کند آیا توافق این هدف را محقق خواهد کرد یا نه.

کورکر در ادامه نوشت: در روزهای آینده، مجلس نمایندگان و سنا درباره قطعنامه مخالفت با توافق دولت آمریکا با ایران رای‌گیری خواهند کرد. افراد بسیاری بر این باور بودند که مهم است اعضای کنگره که از طرف آن‌ها نماینده شده‌اند توافق نهایی را به دقت بررسی و درباره آن رای‌گیری کنند. به همین دلیل من لایحه قانون بررسی ایران هسته‌ای را تدوین کردم که سنا آن را با نود و هشت رای موافق و یک رای مخالف و مجلس نمایندگان با چهارصد رای موافق در برابر بیست و پنج رای مخالف تصویب کرد. رییس‌جمهور بدون این لایحه، می‌توانست توافق را بلافاصله و به صورت یکجانبه تصویب کند.

این سناتور آمریکایی با ابراز تاسف نوشت: حقیقت ساده این است که بر اساس شکل دولت آمریکا، رییس‌جمهور قادر به تصمیم گیری در این باره است که آیا چنین توافق‌هایی را به عنوان یک معاهده یا توافق اجرایی ارائه دهد. معاهده‌ها برای دولت آینده الزام‌آور هستند در حالی که رییس‌جمهور بعدی توافقات اجرایی را می‌تواند تغییر دهد. رییس‌جمهور اوباما از آغاز مذاکرات روشن کرد قصد ارائه دادن این توافق به سنا به صورت یک معاهده را ندارد و قصد دارد آن را صرفا از طریق اقدامات شورای امنیت سازمان ملل با چیزی موسوم به توافق سیاسی غیرالزام‌آور اجرا کند که بر اساس قانون اساسی مستلزم تصویب سنا نیست.

وی افزود: به همین دلیل لازم بود کنگره لایحه من را تصویب کند تا صدای مردم آمریکا در مورد این موضوع مهم که بر نسل‌های آینده تاثیرگذار است شنیده شود. من به عنوان رییس کمیته روابط خارجی سنا، بیش از دوازده جلسه استماع و جلسه توجیهی را سازماندهی کردم. ما فقط از طریق لایحه من توانسته‌ایم مشخص کنیم توافق هسته‌ای تا چه اندازه دارای نواقص جدی است.

کورکر تاکید کرد که این توافق با گذشت زمان به برنامه هسته‌ای تهران مشروعیت می‌دهد. اما مذاکره‌کنندگان به جای اصرار بر بازرسی‌ها در هر زمان و هر مکان که زمانی قول آن را داده بودند، با روند بازرسی‌های مدیریت شده موافقت کردند. بازرسی‌های مدیریت شده، بازرسان را ملزم می‌کند برای دسترسی پیدا کردن به یک سایت مشکوک، بیست و چهار روز صبر کنند.

او گفت که متاسفانه اهرم فشار از ما به ایران منتقل شده است. زمانی‌که تمام تحریم‌های مهم لغو می‌شوند ایران ظرف چند ماه به بیش از صد میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده خود دسترسی پیدا می کند و این ایران است که می‌تواند ما را تهدید به از سر گیری توسعه برنامه هسته‌ای‌اش کند.

علاوه بر این، دولت آمریکا به دلیلی نامشخص تصور می‌کرد لغو تحریم سلاح‌های متعارف در مدت پنج سال و فن‌آوری موشک‌های بالستیک در مدت هشت سال و این که ممنوعیت آزمایش موشک‌های بالستیک لغو شود، اقداماتی منطقی خواهد بود؛ درحالی که هم‌زمان ایران قادر خواهد بود به تحقیق و توسعه ادامه دهد، فعالیت‌های نظامی خود را تقویت کند، رشد اقتصادی بسیار سریع‌تری داشته باشد و آن طور که رییس‌جمهور اوباما گفته است زمانی که محدودیت‌های مهم ظرف 10 تا 15 سال پایان یابد، زمان فرار هسته‌ای ایران صرفا با تبعیت از این توافق به حدود صفر کاهش می‌یابد اما اکنون به نظر می‌آید دولت حمایت کافی دموکرات‌ها را باوجود مخالفت برخی نمایندگان دموکرات برای حفظ وتوی احتمالی قطعنامه مخالفت‌آمیز با توافق به‌دست آورده باشد.

این سناتور آمریکایی در پایان خاطرنشان کرد: با این حال، مردم آمریکا سزاوارند که بدانند نظر افراد منتخب آن‌ها درباره این توافق مهم چیست. با وجود این که دولت آمریکا ترجیح می‌دهد مردم آمریکا را دور بزند، کنگره بحثی جدی و قاطع از طرف شما انجام خواهد داد و هر عضو باید تصمیم بگیرد آیا واقعا معتقد است این توافق به نفع کشور خواهد بود و واقعا به ایجاد جهانی باثبات‌تر منتهی می‌شود.

به گزارش ایسنا، غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در حالی ادعاهای بی‌اساس خود را درباره انحراف برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌کند که مقامات ایرانی همواره تأکید کرده‌اند برنامه هسته‌ای این کشور ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد و تهران برای استفاده‌های غیرنظامی تکنولوژی هسته‌ای را دنبال می‌کند.

ایران در این راستا همواره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و با رد این اتهامات تأکید کرده است که سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی کشورمان هیچ جایگاهی ندارد.

انتهای پیام

کد N948633

وبگردی