آفتاب
وزیر خارجه اسپانیا:

توافق هسته ای راه را برای همکاری بین المللی باز کرد

 توافق هسته ای راه را برای همکاری بین المللی باز کرد

وزیر خارجه اسپانیا گفت: توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 راه را برای همکاری بین المللی باز کرد.

به گزارش ایرنا، خوزه مانوئل گارسیا مارگویا روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه افزود:اسپانیا می تواند شریک خوب سیاسی و اقتصادی برای ایران باشد چرا که از لحاظ فرهنگی و تاریخی اشتراکات زیادی با ایران دارد و چهارمین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا ، دومین سرمایه گذار در آمریکای لاتین و دارای نفوذ در افریقاست.
وی ادامه داد: ما با این سفر دور جدیدی از روابط را با تهران آغاز می کنیم و بنا داریم همکاریهایمان را روز به روز بیشتر کنیم. اسپانیا بیش از 14 درصد انرژی خود را از ایران وارد می کرد اما به دلیل شرایط بین المللی مجبور شد سطح روابط خود را با ایران گسترش دهد.
وزیر خارجه اسپانیا تصریح کرد: ما امروز خوشحالیم که بدلیل توافق هسته ای راه برای توسعه همکاری باز شده و ما با خوشحالی آمده ایم تا در زمینه های مختلف همچون امور زیر بنایی و انرژی سرمایه گذاری کنیم .
گارسیا مارگویا همچنین گفت: ایران نقش مهمی در ثبات، امنیت و صلح دارد و این دو کشور می توانند کارهای بزرگی فراتر از نام خود انجام دهند. توافق هسته ای که ایران موفق شد با 1+5 منعقد کند راه همکاری های بین المللی را باز کرد و امیدواریم در نشست 26 اکتبر مقرراتی را در این زمینه وضع کنیم.
وی به مذاکرات خود با ظریف اشاره کرد و اظهار داشت: در این مذاکرات موافقت کردیم که هر دو وزارتخانه تبادل هیات ها را بررسی کنند و بنا داریم یک تفاهم نامه براساس مشاوره سیاسی دائم و مستمر امضا کنیم و راه های مختلف همکاری را بررسی کنیم.
گارسیا مارگویا به همکاری های ایران و اسپانیا نیز اشاره کرد و گفت: اسپانیا براساس قطعنامه 1737 بنا دارد کمیته ای تشکیل داده و به باز شدن راه همکاری های بیشتر با ایران کمک کند. امیدواریم هر چه سریع تر تحریم ها علیه ایران را با همکاری نزدیک مجامع بین المللی لغو کنیم.
وی یا یادآوری این نکته که جایگاه ایران برکسی پوشیده نیست، افزود: ایران 80 میلیون جمعیت دارد و دارای دومین ذخایر انرژی در جهان است. علاوه بر این دارای تولید ناخالص ملی بالاست لذا با این سفر دور جدیدی از روابط را شروع می کنیم و بنا داریم روابط دو کشور را روز به روز ارتقا دهیم.
وزیر خارجه اسپانیا اظهار داشت: ایران برنامه بلندپروازانه توسعه اقتصادی دارد و ما در مذاکرات خود زمینه های مختلف همکاری را بررسی کردیم.
گارسیا مارگویا در ادامه به موضوع پناهندگان و آوارگان جنگی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف من از سفر به تهران علاوه بر گسترش روابط دو جانبه بررسی مسایل منطقه ای، بحران مهاجرت و آوارگان است.
وی توضیح داد: همکارانم در این زمینه مذاکرات مفصلی داشتند که به موقع درباره آن صحبت خواهد شد. متاسفانه فاجعه انسانی که به دنبال تهدیدات تروریستی در منطقه ایجاد شده تبدیل به یکی از مسایل مهم منطقه و جهان شده و امیدواریم برای حل و فصل هر چه سریع تر این معضل انسانی گام های مثبتی برداریم.
وزیر خارجه اسپانیا اضافه کرد: به دلیل بحران مهاجرت و پناهندگان، چهره اتحادیه اروپا به خاطر برخی نظرات غیرانسانی و همچنین حضور تروریست ها مقداری خدشه دار شده است.
گارسیا مارگویا ادامه داد: جمعیت سوریه 22 میلیون نفر است که به خاطر بحران تقسیم شده و به خاطر همین فاجعه شاهد بحران انسانی هستیم.
وی با بیان این که حرکت های تروریستی در منطقه آسیب های زیادی به مردم رسانده است، اظهارداشت: مردم سوریه نیازمند کمک همه جانبه هستند و ما به دنبال این هستیم که هر چه سریع تر بحران سوریه را به نحو مسالمت آمیز حل و فصل کنیم.
وزیر خارجه اسپانیا یادآور شد: فارغ از هر طرح و نقشه سیاسی که مدنظر باشد باید به این بحران پایان دهیم چرا که حقوق انسان ها پایمال می شود و اتحادیه اروپا هم باید براساس اصول اولیه اخلاقی اهتمام بیشتری بر این مساله داشته باشد.
گارسیا مارگویا درباره اقدامات اسپانیا برای مهاجران و آوارگان جنگ سوریه نیز گفت: ما حداکثر تلاش خود را می کنیم تا بیشترین تعداد آوارگان را بپذیریم.
وی با بیان این که کمیسیون ویژه ای تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: این کمیسیون با حضور 7 وزیر روز گذشته جلسه ای برگزار کرد تا تسهیلات خوبی در زمینه های مسکن، تامین اجتماعی و بهداشت در اختیار آوارگان قرار گیرد.
وزیر خارجه اسپانیا تاکید کرد: دولت اسپانیا مصمم است حداکثر سهمیه را در پذیرش آوارگان به خود اختصاص دهد.
گارسیا مارگویا تصریح کرد: نباید منتظر اجازه کسی بود؛ باید اسپانیا سریع وارد عمل شود و سرویس های مورد نیاز آوارگان را ارایه کند البته این امر نیازمند هماهنگی در عرصه اتحادیه اروپا، عرصه بین الملل و آماده سازی عرصه داخلی است.
وی درمورد موضع دولت اسپانیا نسبت به بحران سوریه گفت: از زمانی که دولت جدید اسپانیا قدرت را در دست گرفته، طرفدار گفت و گو و مذاکره است و تلاش کرده است از راه های مسالمت آمیز بحران سوریه را حل و فصل کند.
وی با بیان این که برای ما از سرگیری گفت و گوها بسیار مهم است، افزود: باید بتوان با راه حل منطقی و معقول بر اساس موافقتنامه های ژنو راه را همواره کرد البته باید با انتخابات سراسری و مشارکت همه طرف ها در سوریه حق به حقدار برسد.
وزیر خارجه اسپانیا با یادآوری این که حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه برای ما بسیار مهم است، اظهارداشت: فرقه گرایی و افراطی گری از مشکلات پیش روی مردم سوریه است، ما به دنبال دولت وحدت ملی و آشتی ملی در این کشور هستیم و در نخستین گام اعتقاد به آتش بس داریم مهم برقراری صلح در مرحله نخست و خاتمه دادن به تروریسم و افراطی گری در سوریه است.
گارسیا مارگویا با بیان این که متاسفانه اسپانیا در اتحادیه اروپا در قبال مسایل آوارگان سهمیه بیشتری دارد، تصریح کرد: شاهد مهاجرت از یمن و شمال آفریقا به اسپانیا هستیم و به دنبال این هستیم که موضع انسانی و اخلاقی قابل قبولی برداریم.
وی با بیان این که تغییرات سیاسی ریشه اصلی مهاجرت ها است،اظهار امیدواری کرد که بتوانیم در قبال این مساله موضع درستی اتخاذ کنیم.
کد N948564

وبگردی