آفتاب

ادامه حمایت آمریکایی‌ها از برجام با وجود مخالفت جمهوری‌خواهان

ادامه حمایت آمریکایی‌ها از برجام با وجود مخالفت جمهوری‌خواهان

توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 با وجود تلاش جمهوری‌خواهان برای ممانعت از اجرای آن با حمایت دو چهره سیاسی برجسته دیگر در آمریکا یک گام به موفقیت در کنگره نزدیک شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نوشته روزنامه گاردین، کالین پاور، وزیر امور خارجه آمریکا در سال‌های 2001 تا 2005 و دبی واسرمن شولتز، عضو یهودی کنگره و رییس کمیته ملی دموکرات روز یک‌شنبه از توافق هسته‌ای اعلام حمایت کردند.

کالین پاول در گفت‌وگو با شبکه ان.بی.سی توافق هسته‌ای را یک توافق خوب ارزیابی و تاکید کرد: من می‌گویم که ما یک توافق داریم و اجازه دهید ببینیم آن‌ها (ایرانی‌ها) چگونه اجرایش می‌کنند. اگر آن را اجرا نکردند هیچ یک از گزینه‌های ما از بین نرفته است.

او هم‌چنین گفت: من توافق هسته‌ای به‌علاوه استدلال‌های مخالفان را به دقت بررسی کردم. از نظر من پس از ارزیابی‌ هر دوی آن‌ها این یک توافق کاملا خوب است که برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند.

رییس کمیته ملی دموکرات نیز روز یک‌شنبه با انتشار یک مقاله در روزنامه‌ میامی هرالد اعلام کرد که از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند اگر چه یک توافق کامل نیست.

وی در مقاله خود نوشت: من با بسیاری از کسانی که معتقدند با چنین مذاکرات پیچیده و چندجانبه‌ای که دارای تاثیرات ژئوپولتیکی برای تمام جهان است، توافق کاملی‌تر وجود نخواهد داشت، موافقم. بنابراین از توافق هسته‌ای پشتیبانی می‌کنم.

به نوشته گاردین، باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا که توافق هسته‌ای را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولتش در عرصه‌ی سیاست خارجی می‌داند، اکنون از حمایت کافی دموکرات‌ها برای حفظ حق وتوی خود برخوردار است. وی تهدید کرده است که اگر کنگره با توافق هسته‌ای مخالفت کند آن را وتو خواهد کرد.

بر اساس قانون نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران، قانونگذاران آمریکا قرار است 17 سپتامبر رای خود درباره‌ی این توافق را امضاء کنند.

تاکنون 38 دموکرات‌ در مجلس سنا از توافق هسته‌ای حمایت کرده‌اند.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در ادامه این گفت‌وگو ابراز نگرانی کرد اگر ما توافق را نابود کنیم که البته چنین نخواهد شد، به طور قطع تبعاتی دارد. چون تمام کشورهایی که در مذاکرات هسته‌ای کنار ما بودند، به کار خود در این مسیر (اجرای توافق) ادامه خواهند داد، در حالی که ما در حاشیه نشسته‌ایم.

انتهای پیام

کد N948503

وبگردی