آفتاب
یافته‌های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قم نشان داد

کاتتر وریدی از مهمترین علل عفونت‌های بیمارستانی است

کاتتر وریدی از مهمترین علل عفونت‌های بیمارستانی است

یافته‌های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قم حاکی از این است که نه تنها عفونت‌های بیمارستانی از مهمترین مشکل بیمارستان‌هاست بلکه آگاهی از اپیدمیولوژی آنها می تواند در پیشگیری و کنترل این عفونت‌ها کمک کننده باشد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، هدف از این پژوهش بررسی اپیدمیولوژیک یک ساله عفونت بیمارستانی است که توسط دکتر جواد خدادادی استادیار عفونی دانشگاه علوم پزشکی قم و جمعی از همکارانش انجام شده است.

این پژوهش توصیفی گذشته نگر است که داده بر پایه نظام مراقبت عفونت های بیمارستانی و براساس تعاریف NNIS، توسط تیم کنترل عفونت مرکز و با همکاری مسئولین بخش ها و آزمایشگاه از تمامی بخش‌های مرکز کامکار جمع آوری شد.

از تعداد 11929 بیمار بستری، 214 بیمار عفونت بیمارستانی داشتند که میزان بروز 1.79 است و از این تعداد 79 مورد مربوط به پنومونی است که بیشترین نوع عفونت را در این مرکز تشکیل می‌دهد. همچنین عفونت ادراری با 65 مورد و خونی با 56 مورد فراوانی است که جرم رایج بیمارستانی در 34.61 درصد موارد باسیل گرم منفی (سودومونا) بود و پس از آن در 23.07 درصد موارد کلبسیلا است.

یافته‌های این پژوهش نشان داد در بین عوامل خطر کاتتر وریدی و پس از آن کاتتر ادراری بیشترین فراوانی را در بین مبتلایان به عفونت بیمارستانی داشته است. همچنین میزان عفونت های بیمارستانی در بخش ICU، 20.88 درصد و به طور تقریب 20 برابر دیگر بخش‌ها است که فشارخون بالا و پس از آن دیابت بیشترین عوامل خطر در مبتلایان بود.

نتایج این پژوهش حاکی از این است که کاتتر وریدی و ادراری بیشترین فراوانی را در بین مبتلایان به عفونت بیمارستانی داشته است که در این میان پرسنل نقش مهمی دارند به همین دلیل آموزش و آگاهی پرسنل از خطر انتقال عوامل بیماری زا و دستورالعمل رعایت بهداشت و نظارت بر اجرای دستورالعمل های بهداشت است و بررسی نتایج آنها می تواند در کاهش عفونت‌های بیمارستانی نقش به سزایی داشته باشد.

نتیجه این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات بیست و ششمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران انجام شده است.

انتهای پیام

کد N948354

وبگردی