آفتاب

افزایش انتقادها از آمریکا به دلیل کمک نکردن در بحران پناهجویان

افزایش انتقادها از آمریکا به دلیل کمک نکردن در بحران پناهجویان

انتقادها از آمریکا به دلیل کمک نکردن در بحران آوارگان و عدم پذیرش پناهجویان بالا گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آمریکا درباره کمک به اروپا در جهت یافتن مامنی برای موج جدید مهاجران تحت فشار قرار گرفته است اما با این حال واشنگتن نشان داده که هیچ برنامه‌ای برای افزایش جذب پناهجوها ندارد.

"

دیوید میلیبند، رئیس کمیته بین‌المللی "نجات" و وزیر خارجه پیشین انگلیس از آمریکا خواست که این موضع کنونی خود را تغییر دهد و نوعی "رهبری آمریکایی" را که در گذشته درباره این مسائل از خود نشان داده است، دوباره اتخاذ کند.

وی ادامه داد: آمریکا همواره به عنوان رهبر پذیرای پناهجویان بود اما پذیرش 1500 نفر در طول چهار سال تنها یک کمک کوچک در بعد انسانی این مشکل است.

این در حالی است که جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با رویترز در اواخر روز شنبه اعلام کرد که هیچ نشانه‌ای مبنی بر افزایش قابل توجه تعداد مهاجران برای ورود به کشور از سوی آمریکا وجود ندارد.

وی ادامه داد: کمک چهار میلیارد دلاری آمریکا به پناهجویان به معنای تایید دوباره موضع دولت اوباما درباره نگرانی‌های امنیتی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: یک روند بررسی در اینجا برای پناهجویان سوری وجود دارد و ما باید آن را دنبال کنیم. حکومت اوباما در ارتباط با متحدان اروپا است و گزینه‌هایی را بررسی می‌کند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مسئولان آمریکایی می‌خواهند از ورود نیروهای داعش و القاعده به کشور به عنوان پناهجویان جلوگیری کنند اما ادامه سیاست کنونی و بازی کردن نقش‌ فعال در کمک به اروپا می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد.

همچنین یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت با توجه به نمونه‌های گرافیکی روانه شدن پناهجویان، واشنگتن ممکن است با مشکلی درباره تصویر بین‌المللی‌اش به دلیل پذیرش تنها تعداد محدودی در مقایسه با کشورهای اروپایی رو به رو شود.

همچنین ملیسا فلمینگ، سخنگوی کمیساریای عالی امور پناهندگان در سازمان ملل گفت: آمریکا سهمیه‌ای درباره تعداد پناهجویانی که می‌پذیرد ندارد.

این کمیساریا حدود 16 هزار و 300 درخواست پناهجویی در آمریکا ارائه کرده است.

این در حالی است که انتظار می‌رود اتریش و آلمان امسال پذیرای 800 هزار پناهجو و مهاجر باشند و در روزهای اخیر مرزهای خود را به روی هزاران پناهجو که بیشتر سوری هستند، باز کرده‌اند. هم‌چنین پاپ فرانسیس روز یکشنبه اعلام کرد که هر ناحیه کاتولیک و هر جامعه مذهبی در اروپا دست کم یک خانواده پناهجو را تحت سرپرستی خود قرار دهد.

از زمان شروع جنگ سوریه در اوایل 2011 آمریکا تنها 1500 پناهجو را پذیرفته است که بیشتر آن امسال پذیرش شده‌اند. کربی در این باره گفت: بیش از 1500 پناهجو تا پایان 2015 پذیرفته می‌شوند.

به نظر می‌رسد که مساله مهاجرت یک مساله بزرگ در مبارزات انتخاباتی برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 بوده است. دونالد ترامپ، تاجر میلیاردر، موضع سرسختانه‌ای در برابر مساله مهاجرت دارد و خواهان اخراج مهاجرانی که ثبت نشده‌اند از کشور است. اما هفته گذشته موافقت خود را با ورود پناهجویان سوری اعلام کرد.

اما یک کاندیدای دیگر جمهوری خواه در این باره اعلام کرد که "این یک مساله‌ای است که اروپا با آن مواجه است. ما می‌توانیم برخی کمک‌های انساندوستانه به آن‌ها بکنیم."

انتهای پیام

کد N948343

وبگردی