آفتاب

دیک چنی: اوباما مقصر بحران آوارگان سوری است

دیک چنی: اوباما مقصر بحران آوارگان سوری است

معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد، باراک اوباما مسوول سیل آوارگانی است که از سوریه می‌گریزند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیک چنی، معاون جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری فاکس در این باره گفت: امروز بحران‌های بسیار زیادی از سوریه نشأت می‌گیرد. تعداد بسیار زیادی از مردم این کشور در راه اروپا هستند و این یک تراژدی وحشتناک است.

چنی با اشاره به اقدامات باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در خاورمیانه اظهار کرد: من معتقدم چیزی که اتفاق افتاده نتیجه فشار شدیدی است که او ایجاد کرده است. فکر می‌کنم اگر آمریکا نقش مهمی را در منطقه ایفا می‌کرد، کنترل و مدیریت این شرایط بسیار آسان‌تر می‌بود.

این در حالی است که اروپا در حال حاضر با موج عظیمی از آوارگان سوریه که تمامی مرزها و منابع این قاره را هدف قرار داده‌اند، دست و پنجه نرم می‌کند.

چنی در ادامه اظهاراتش ادعا کرد، اوباما با عدم ایفای نقشی قوی‌تر در جنگ داخلی سوریه به ایجاد این بحران بشری دامن زده است، او همیشه از موضع ضعف عمل می‌کند. وی با اشاره به سخنان اوباما درباره بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه عنوان کرد، او هرگز گزینه نظامی را روی میز ندارد. او مدام در مورد این گزینه صحبت می‌کند اما هیچ‌کس او را باور نمی‌کند.

در نتیجه جنگ داخلی سوریه میلیون‌ها سوری به دنبال پناه بردن به کشورهایی امن‌تر هستند؛ کشورهایی که مالیات‌دهندگان آنها آمادگی میزبانی از پناهجویان را ندارند.

اما در آن طرف ماجرا تلاش گروه داعش برای ایجاد خلافتی در عراق و سوریه، این نگرانی را ایجاد می‌کند که محدود کردن پناهجویان سوری به گرویدن آنها به سمت افراط‌گرایی این گروه منجر شود.

انتهای پیام

کد N948305

وبگردی