آفتاب

رئیس‌جمهور تاجیکستان: عاملان خشونت‌های اخیر مجازات می‌شوند/ کشته شدن 4 شبه‌نظامی دیگر

رئیس‌جمهور تاجیکستان: عاملان خشونت‌های اخیر مجازات می‌شوند/ کشته شدن 4 شبه‌نظامی دیگر

همزمان با اینکه وزارت کشور تاجیکستان اعلام کرده، در ادامه ناآرامی‌هایی که از روز جمعه آغاز شده چهار شبه‌نظامی دیگر توسط نیروهای دولت کشته شدند، رئیس‌جمهوری تاجیکستان گفت، این ناآرامی نتیجه "برنامه‌های جنایتکارانه‌" است و مجرمان مستحق مجازات هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی وزارت کشور تاجیکستان در توضیح عملیاتی که در 50 کیلومتری شمال دوشنبه، پایتخت این کشور به راه افتاده، گفت: نیروهای دولت تاجیکستان در جریان عملیاتی در منطقه «رامیت ولی» چهار عضو یک گروه تروریستی را کشتند. این در حالی است که هیچ‌گونه تلفات و مجروحی در بین نیروهای حامی دولت به وجود نیامده است.

در همین حال امام علی رحمان، رئیس‌جمهوری 62 ساله تاجیکستان در جریان بازدید از صحنه حمله به شهر «وحدت» متعهد شد، مجرمان حملات مسلحانه به پلیس در شهرهای دوشنبه و وحدت مجازات خواهند شد.

وی گفت: به خانواده‌های ماموران پلیس و نیروهای ویژه کشته شده در این حملات تسلیت می‌گویم و اعلام می‌کنم مجرمان مجازات خواهند شد. این حملات توسط جنایتکارانی که نقشه‌های جنایتکارانه داشتند، صورت گرفته است.

دولت تاجیکستان می‌گویند، این ناآرامی که در آن 9 مامور پلیس و 13 شبه‌نظامی کشته شدند، توسط "عبدالحلیم نظرزودا"، معاون سابق وزیر دفاع این کشور رهبری شده که در یک جنگ داخلی پنج ساله برای اپوزیسیون ضد رحمان تلاش کرد. این جنگ داخلی در سال 1997 میلادی پایان یافت و در آن 150 هزار تن کشته شدند.

وزارت کشور تاجیکستان اعلام کرد: وضعیت در شهرهای دوشنبه و وحدت با ثبات است و تحت کنترل نیروهای انیتی قرار دارد. دولت تاجیکستان می‌گوید، از روز جمعه که این حملات آغاز شده 17 شبه‌نظامی کشته و 40 تن دیگر بازداشت شده‌اند.

تلفات جدید در بین شبه‌نظامیان به دنبال عملیات نظامی هوایی و زمینی دولت در واکنش به حملات شبه‌نظامیان به وجود امده و در آن ارتش تاجیکستان شبه‌نظامیان وفادار به نظرزودا را هدف می‌گیرند.

نظرزودا روز جمعه به خاطر دست داشتن در جنایتی که صورت گرفته، از وظایف خود برکنار شده و همچنان آزاد است. سخنگوی وزارت کشور تاجیکستان گفت: این چهار شبه‌نظامی دستور تسلیم را نپذیرفتند.

مقامات گفتند: شبه‌نظامیان قصد داشتند در جریان حملات روز جمعه مقدار زیادی اسلحه و مهمات سرقت کنند.

انتهای پیام

کد N948252

وبگردی