آفتاب
کولیوند در گفتگو با مهر:

طرح اصلاح قانون انتخابات هفته آینده به صحن مجلس می‌رود

طرح اصلاح قانون انتخابات هفته آینده به صحن مجلس می‌رود

نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با بیان اینکه طرح اصلاح قانون انتخابات پس از تعطیلات مجلس، به صحن علنی می‌آید، گفت: در این طرح، هیات اجرایی دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس دهم با یکدیگر ادغام شده است.

محمد جواد کولیوند در گفتگو با خبرنگار مهر از اتمام بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس خبر داد و اظهار داشت: گزارش این طرح به اداره قوانین مجلس ارسال شده و با توجه به اینکه این طرح دو شوری بوده است، بعد از بازگشایی مجلس به صحن علنی می‌آید.

وی درباره مهمترین اصلاح صورت گرفته در قانون انتخابات مجلس در طرح جدید، گفت: تاکنون هیات‌های اجرایی انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، دو هیات جداگانه بوده‌اند که این در مسیر اجرای انتخابات مشکل ایجاد می‌کرد، چرا که هیات اجرایی مجلس، معتمدان سر صندوق‌های رای را چینش می‌کرد.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس عنوان کرد: در طرح جدید، هیات‌های اجرایی انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با توجه به برگزاری همزمان دو انتخابات با یکدیگر ادغام شده‌اند.

کولیوند درباره ترکیب این هیات نیز خاطرنشان کرد: فرماندار شهرستان، ۳۰ نفر از معتمدان را دعوت می‌کند و آن ۳۰ نفر از بین خود هشت نفر را به عنوان اعضای هیات اجرایی انتخاب می‌کنند که با فرماندار، دادستان و رئیس ثبت احوال مجموعاً ۱۱ نفر به عنوان اعضای هیات اجرایی شهرستان تعیین می‌شوند.

بررسی استانی شدن انتخابات مجلس به مجلس دهم موکول می‌شود

وی در ادامه درباره آخرین وضعیت طرح استانی – شهرستانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس در مرکز پژوهش‌های مجلس، اظهار داشت: حدود سه سال بر روی این طرح بررسی کارشناسی صورت گرفته بود، اما در نهایت و پس از ایرادات شورای نگهبان، در جلسه مشترک با این شورا دو ایراد از پنج ایراد شورای نگهبان به قوت خود باقی ماند.

کولیوند گفت: با توجه به اینکه اگر آن ایرادها باقی می‌ماند، امکان طرح مجدد موضوع وجود نداشت، طرح را به مرکز پژوهش‌های مجلس فرستادیم تا راهکاری برای حل این دو ایراد بیابیم.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تاکید بر اینکه هنوز گزارش مرکز پژوهش‌ها به دست ما نرسیده است، تصریح کرد: طرح استانی – شهرستانی‌ شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس قطعاً به این دوره مجلس نمی‌رسد، چون بررسی برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه ۹۵ در دستور کار آینده مجلس خواهد بود، اما نتیجه بررسی مرکز پژوهش‌ها در دوره دهم مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد تا بررسی و تعیین تکلیف شود.

 

کد N948215

وبگردی