آفتاب

دیک چنی ادعا کرد: حمله آمریکا به عراق، آمال هسته ای ایران را مهار کرد

دیک چنی ادعا کرد: حمله آمریکا به عراق، آمال هسته ای ایران را مهار کرد

ایرنا نوشت: در حالی که «دیک چنی» معاون جرج بوش پسر مدعی شده که تهاجم آمریکا به عراق باعث مهار آمال هسته ای ایران شده است، روزنامه هافینگتن پست این ادعای نخ نما را با استدلالات خود به چالش کشید.

به نوشته روزنامه آمریکایی «هافینگتن پست» چنی در گفت وگو با شبکه «فاکس نیوز ساندی» گفت: حمله نظامی که باعث برکناری صدام حسین شد، بر ایران تأثیر گذاشت. در یک دوره زمانی آنها (ایران) برنامه شان را متوقف کردند زیرا از آن می ترسیدند که آنچه با صدام کردیم با آنها هم انجام دهیم.
هافینگتن در پاسخ به این اظهارات نوشت: واقعیت آن است که تهاجم به عراق باعث تقویت ایران در منطقه، براندازی دشمن دیرینه ایران و روی کار آمدن دولت جدیدی شد که با حکومت ایران احساس همبستگی بیشتری می کند. سالهاست که عراق عملاً به عنوان مستعمره ایران عمل می کند.
در حالی که مجری شبکه فاکس نیوز به چنی یادآور شد که ایران قبل از جنگ عراق(حمله آمریکا) سانتریفیوژی برای غنی سازی اورانیوم نداشت بلکه در پایان دوره ریاست جمهوری بوش و کنار رفتن چنی از مقامش، پنج هزار سانتریفیوژ در اختیار داشت، چنی این رقم را نادیده گرفت و گفت: فکر می کنم برای برخورد با مسأله کنترل تسلیحات در خاورمیانه کار زیادی انجام دادیم.
چنی همچنین مدعی شد: تهاجم آمریکا به عراق، «معمر قذافی» را به صرفنظر کردن از تسلیحات کشتار جمعی اش واداشت.
هافینگتن خاطر نشان کرد: این ادعا نیز چندین سال است که فاقد اعتبار است.
چنی در ارتباط با توافقنامه هسته ای ایران، گفت: آمریکا بازنده و حکومت ایران تنها برنده این بازی است.

4949

کد N948040

وبگردی