آفتاب

مشاجره دلواپسان باعراقچی و ابوترابی فر/کنایه عراقچی به اعضای کمیسیون برجام:ببخشیداگردر شان شمانیستیم

مشاجره دلواپسان باعراقچی و ابوترابی فر/کنایه عراقچی به اعضای کمیسیون برجام:ببخشیداگردر شان شمانیستیم

اعتماد نوشت: تنش در کمیسیون برجام به اوج رسید؛ همان دستی که چند ماه پیش به سمت وزیر خارجه امریکا خودکار پرت کرد، دیروز در جلسه کمیسیون ویژه عینکش را روی میز کوبید. آخرین جلسه هسته‌ای مجلس با التهاب به پایان رسید؛ تنشی بین عباس عراقچی و منتقدان برجام. تنش بر سر مقایسه قطعنامه‌های ١٩٢٩ و ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد، موضوع بازرسی‌ها و همینطور مساله رآکتور آب سنگین اراک؛ تنش‌هایی که البته نه راهی به قاب تلویزیون پیدا می‌کنند و نه به گزارش سخنگوی کمیسیون از جلسات این مجموعه.

اصل تنش در جلسه ديروز از جايي آغاز مي‌شود كه حميد رسايي يك موضوع قديمي را بار ديگر با تاكيد پيش مي‌كشد؛ موضوع بازرسي‌ها. مساله‌اي كه به عقيده رسايي نه تنها هيچ امتيازي براي ايران نيست، بلكه در اصل خود زمينه را براي شناسايي مراكز كشورمان و حمله امريكايي‌ها آماده كرده است. جو جلسه از اينجا به بعد وارد فضاي تنش مي‌شود. تا جايي كه در ميانه راه جدالي لفظي و البته باز هم جدي ميان مهدي كوچك‌زاده و محمدحسن ابوترابي‌فرد نيز شكل مي‌گيرد. ابوترابي‌فرد معتقد بوده كه برخي قضاوت‌ها و داوري‌ها درباره عملكرد تيم هسته‌اي كشورمان در دو سال اخير به دور از انصاف و عدالت است. او در جلسه قبل نيز يك بار ديگر در پشتيباني از عباس عراقچي وارد گفت‌وگو و جدال لفظي با منتقدان هسته‌اي شده بود. جدال ديروز او اما گويا پرتنش‌تر از قبل بوده است. مهدي كوچك‌زاده كه خود عضو كميسيون برجام نيست اعتراض مي‌كند كه چرا ابوترابي‌فرد بدون آنكه در وقت خود سوالي بپرسد تنها به تشريح برخي مسائل مي‌پردازد. درگيري لفظي بين اين دو تا آنجا بالا مي‌گيرد كه ابوترابي‌فرد به نشانه قهر ميكروفن خود را خاموش مي‌كند و نهايتا هم با پادرمياني زاكاني و تلاش برخي ديگر از نمايندگان براي ساكت كردن كوچك‌زاده، سخنان خود را ادامه مي‌دهد.

اما رسيدن بحث‌ها به موضوع مقايسه بين دو قطعنامه ١٩٢٩ و ٢٢٣١ است كه بازار اختلافات را داغ‌تر مي‌كند. نهايتا اما اين بحث بر سر موضوع آب سنگين اراك است كه جدال لفظي را به اوج مي‌رساند و فضاي جلسه را تا آنجا تند مي‌كند كه به نظر نمي‌رسد صدا و سيما ميلي براي پخش آن داشته باشد. منتقدان و از جمله نمايندگاني چون نبويان تاكيد مي‌كردند كه طبق برجام رآكتور اراك ديگر آب سنگين نخواهد بود و درآوردن قلب آن به معناي از بين بردن ماهيت آن است. اين موضوع را پيشتر چندين بار مسوولان سازمان انرژي اتمي و همينطور ديپلمات‌هاي وزارت امور خارجه از زواياي مختلف شرح داده‌اند. شرح ديروز عراقچي اما آنقدر با درگيري همراه مي‌شود كه او عينك خود را به‌شدت روي ميز مي‌كوبد. البته جرقه تنش در جلسه ديروز كميسيون برجام از همان دقايق ابتدايي حضور عراقچي در اين مجموعه زده شده بود؛ از همان جايي كه نمايندگان منتقد اعتراض مي‌كنند كه چرا وزير خارجه شخصا در اين جلسات شركت نمي‌كند و عراقچي هم در پاسخ به كنايه مي‌گويد: «ببخشيد اگر ما در شأن مجلس نيستيم.»

2727

کد N947963

وبگردی